Larm vid man över bord
Re: Larm vid man över bord
Sitter i bilen nu, så kan inte ta fram en länk. Men har för mig att dem kostar 600-700 spänn per enhet. Raymarine producerar om jag minns rätt. Letar rätt på en länk vid tillfälle.
Verkar som Raymarines system kostr runt $600:- för två taggar och en basstation, extra taggar verkar kosta typ $100-150:-, inte speciellt dyrt tycker jag, egenkonstruerat blir garanterat betydligt dyrare.
Men som sagt, i mitt tycke en rätt meningslös produkt, när det finns bättre billigare och enklare lösningar.
edit:
Här är en länk till Raymarine http://www.raymarine.com/view/?id=715
Men som sagt, i mitt tycke en rätt meningslös produkt, när det finns bättre billigare och enklare lösningar.
edit:
Här är en länk till Raymarine http://www.raymarine.com/view/?id=715
Jag skulle gissa på att egenkonstruerat system, då hamnar man på kanske 2-5k/tagg typ.
Basstationen ungefär lika mycket, runt 5k.
Så, $900:- för ett komplett system med 5 taggar, jämfört med ett egenkonstruerat system för lågt räknat 15K, nja TS är nog ute och och reser.
Dessutom har jag mina personliga tvivel om TS egentliga kunskaper om sjön.
Basstationen ungefär lika mycket, runt 5k.
Så, $900:- för ett komplett system med 5 taggar, jämfört med ett egenkonstruerat system för lågt räknat 15K, nja TS är nog ute och och reser.
Dessutom har jag mina personliga tvivel om TS egentliga kunskaper om sjön.
På TV visar dom någon serie med folk som jobbar på krabb-båtar under jobbiga förhållanden. I något avsnitt är det en annan båt som får "man över bord" och hittar sen aldrig personen. Tycker att det är lite konstigt att det inte finns något elektroniskt system för yrkes-folk, priset är ju inte direkt ett problem.
Tex skulle man kunna ha en strålkastare i för och akter som automatiskt lyser på någon som trillat över bord.
Tex skulle man kunna ha en strålkastare i för och akter som automatiskt lyser på någon som trillat över bord.
- Mizzarrogh
Problemet är att man i extrema situationer helt eller delvis snabbt försvinner under vattenytan (i inledningsskedet) och att kallt vatten leder värme från all hudyta så att man drabbas av kramp omedelbart (chockverkan) varför personen ej kan hålla sig själv över vattenytan oavsett hur vältränad den är. Rök och annat är oanvändbart om det råder storm, den är mer att kunna vägleda tex en räddningshelikopter vid mer normalt väder.
Om vi återgår till ursprungsfrågan så är det hela möjligt att lösa med ett gäng 1/2mW av dom Xbee modulerna som sparkfun har och en liten µC som skickar ett ID-nummer på typ 8 byte till mastern en gång var tionde sekund och om inte 2st i rad kommer fram så larmar huvudmodulen.
Däremot så skulle jag garanterat köpa ett färdigt system i detta fall.
Däremot så skulle jag garanterat köpa ett färdigt system i detta fall.