Hjälp Självhållande Relä :?:
Re: Hjälp Självhållande Relä :?:
Uppdaterade förslaget med lite mer säkerhet..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vad jag kan se så har ingen svarat på ursprungliga frågan...
Bistabilt relä som kan ersätta TS ursprungliga modell finns på Elfa, och billigaste verkar vara 37-157-07
Om priset är bra kan säkert diskuteras.
/J
Bistabilt relä som kan ersätta TS ursprungliga modell finns på Elfa, och billigaste verkar vara 37-157-07
Om priset är bra kan säkert diskuteras.
/J
Micke_s:
Varför spänningsdelaren på enablesignalen?
P.S. viktigast är kanske att pin 6,7,11,12,14,15 inte lämnas öppna.
Dessutom funkar kretsen väl inte med tvåfärgade lysdioder...
Varför spänningsdelaren på enablesignalen?
P.S. viktigast är kanske att pin 6,7,11,12,14,15 inte lämnas öppna.
Dessutom funkar kretsen väl inte med tvåfärgade lysdioder...
Därför du får ett spänningstapp när external pwr matar den, annars så kommer du eventuellt belasta i clampdioderna i 4044(vilket inte är bra).
Edit: med lite modifikation så funkar den med tvåfärgade dioder, Istället knyter du ihop R5 och R8.
Edit2: självklart ska alla oanvända ingångar knytas någonstans, fast det är bättre att göra samma sak med de tre andra, så har man 4st indikeringar på samma krets.
Edit: med lite modifikation så funkar den med tvåfärgade dioder, Istället knyter du ihop R5 och R8.
Edit2: självklart ska alla oanvända ingångar knytas någonstans, fast det är bättre att göra samma sak med de tre andra, så har man 4st indikeringar på samma krets.
Just ja, spänningsfallet i D1. Men då bör väl spänningsdelaren vara satt till säg 1:10 eller liknande? Jag hade nog bara valt t.ex. 100k som R4 och skippat R3 helt. Jag minns att jag läst om att cmos-logik mår dåligt av insignaler som inte är tillräckligt nära VCC/GND, men jag kanske minns fel?
Värderna är rätt så snabbt rätt en 100k lär duga fint.
Så länge man är över vad som räknas som en 1:a med lite tollerans så borde det vara lungt.
Detta borde bli markant billigare än reläer.
Så länge man är över vad som räknas som en 1:a med lite tollerans så borde det vara lungt.
Detta borde bli markant billigare än reläer.