Varför kraschar min maskin med denna kod?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor

Re: Varför kraschar min maskin med denna kod?

Inlägg av X-IL »

Neptunus, du behöver inte alls be om ursäkt och oavsett om du är Labmaster(även om din stil att skriva och ditt registreringsdatum fick mig att dra den slutsatsen) eller inte så är alla tips välkomna.
Nu är nog inte just din lösning något att prova i detta fall, som de som är bättre än jag och du är på Mach3 konstaterat.

Jag ska gå ut och flytta om kablarna lite så får vi se.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det ligger en hund begraven här nånstans. Har testat en massa olika saker nu, men det sjukaste är det test jag gjorde alldeles nyss. Jag har ställt maskinen i X,Y för det första hålet. Där stängde jag av drivarna till X och Y. Z är placerad i luften så den aldrig tar i bordet och spindeln snurrar inte. Om jag startar från rad 553, precis innan stället där det kraschar, då tappar Z på vägen upp precis som tidigare, men när jag kör hålet innans kod, då fungerar det utan några som helst problem. Det känns som att hastigheten på pulserna skenar just där vid rad 555 av någon anledning. Jag testade att ställa ner hastigheten till 1000 mm/min i motor tuning, då klarade den av problemstället.

Jag ska testa lite CV-inställningar, men annars kan jag inte få det till något annat än nån form av bugg.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Inga idéer nu när jag konstaterat att det inte är mekaniskt?
Ska väl testa att uppdatera MACH3 om inte annat.
H.O

Inlägg av H.O »

Jag "torrkörde" koden här (ingen maskin ansluten) och tittade extra noga på Z-axelns DRO när axeln går upp till Z20 på rad 555 men jag kunde inte se något konstigt. Jag säger inte att inte DU ser något konstigt men jag kan inte reproducera det här genom det enkla testet i alla fall. Jag har 3.043.062 på den här burken.

På Settings-sidan står CV Distance på 180 (det är väldigt högt men det är vad den står på, det är motstvarande den inställning som Neptunus hänvisade till med G64 P0.001) och CV feedrate på +1 men avstängd. I Config->General Config är G100 active nurbs avstängd (det är en inställning för en gammal extern motion controller från Geckodrive) och Stop CV on angles > 0 men avstängd. (CV-Distance på Settings-sidan är samma inställning som CV Dist tolerance i General Config)

Om jag skulle prova något i ditt fall så är det att dels stänga av G100 active nurbs om du hade det påslaget, jag vet inte om den över huvud taget GÖR något men i alla fall. Dels prova att sätta Stop CV on Angles > 75 och aktivera den.

Om du inte redan läst dokumentet Mach3 CV Settings] så är det en bra idé att göra det nu.

Med det sagt så håller jag med - jag kan inte se någon direkt anledning till att just DET hålet skulle uppföra sig annorlunda.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag kryssade ur både CV Dist Tolerance och Nurbs. Jag kollade på FRO:n vid Z-förflyttningarna och jag såg ingen skillnad där heller. Men jag tycker man hör att den endera struntar i accelerationsinställningen eller drar på alldeles för fort, för axeln rasar i botten omgående vi den förflyttningen. Jag sänkte hastigheten till 2000mm/min för Z trots att jag kört mitt upp/ner-test med bra resultat vid 6000mm/min också.

Får se om jag kan få till en filmsnutt imorgon där man hör hur den låter. Jag skulle kunna koppla in oscilloscopet också men känns inte så lockande att släpa ut det dit.

Jag tror att jag kör en jättegammal version, om jag minns rätt 3.042.030

Nåja, ska testa lite mer imorgon som sagt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag ska se om jag har möjlighet att testköra koden på jobbet imorgon (rent tekniskt senare idag). Vi har en maskin som kör mach3 (ingen aning om version, men inte uppdaterad sen tidigt våren -11 i alla fall).
ABBZ

Inlägg av ABBZ »

Prova att köra drivertest som finns i mach3 mappen, jag har haft underliga fel efter att jag stängt ner datorn felaktigt via att dra ur sladden med Mach3 fortfarande igång.Jag tror det kan få pullsgeneratorn i mach3 att bli ostabil, efter jag kört drivertest försvan mina fel och jag tror det var liknande fenomen som du har.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Men hur skulle detta kunna uppkomma på precis samma ställe i koden hela tiden, inte innan, inte efter. Oavsett om jag kör "Run from here" eller om jag låter programmet gå från början.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Låter som att du kör in i något..
Jag hade ett fenomen på min maskin där den i ett hörn av en fräsning inte gick lika djupt som resten av spåret, jag mekade fram och tillbaka med koden, men det blev aldrig bättre.. Några dagar senare noterade jag att gängstången på ena materialfastspännaren inte var så rak längre, och på undersidan av Z finns det numera ett fint böjt spår...
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

AndLi, jag kör definitivt inte in i något. Jag kopplade bort drivarna för X och Y, så det enda som rörde sig var Z, långt uppe i luften. Tre hål gick som vanligt, det fjärde ballade ur. Jag gjorde detta testet flera gånger med olika hastigheter osv. Jag kan placera det var som helst på bordet, problemet kvarstår. Det är nånting vid uppgången ur fjärde hålet som får min dator att skicka alldeles för snabba pulser. Som jag har skrivit tidigare spelar det ingen roll om jag kör de andra hålen först eller om jag kör en "Run from here" på rad 553(554 eller 555 blir nog också fel, men vill hinna reagera också).
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag kunde inte se något fel på koden du postade.
Min misstanke var om det fattades ett CR eller LF, men icke.

Ta och testa "absolut center mode". Det har ju fungerat förr.
Då kan du utesluta mekaniska/elektriska fel.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Säter, läs vad jag skrivit, jag har kört koden helt i luften med bara Z:a rörlig, det är alltid fjärde hålet som går fel på precis samma programrad. Detta har dessutom skett med Z-nollan på olika höjd, så det är inte ett mekaniskt problem, då skulle det inte vara helt repeterbart på just fjärde hålet under olika förutsättningar.

Men ja, jag ska testa att köra i absolute mode någon gång, nu är jag mest nyfiken på varför pulshastigheten skenar just där.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kroka bort CV helt, då först kan man sia om vad som orsakar detta. Exact Stop är det som gäller att testa och se om felet försvinner.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja det tänkte jag att jag skulle testa igår, men glömdes bort helt enkelt. Skall se om jag kommer ut i garaget ikväll (det gör jag säkert), för sen blir det inte förrän till helgen som jag har tid.
ABBZ

Inlägg av ABBZ »

Det tar bara en minut att köra drivertest, mina fel uppkomm efter en stunds körning av en 3dmodell och då började den driva.
Håller med att det låter osannolikt att det är det som händer hos dig men det kan vara ett bra utgångsläge vid felsökning med en nyservad pullsgenerator :roll:
Skriv svar