Nu så, lite (Stör)sändarmätningar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Nu så, lite (Stör)sändarmätningar

Inlägg av TomasL »

SM7CZR skrev: Men i TomasL´s mätutrustning händer inte sådana saker.
Det hoppas jag verkligen inte, för då hade jag blivit mycket fundersam.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Hehe se där.. En "FM station nummer 9" från Avlyssning.nu! :D
http://www1.shellkonto.se/icom2002/fmsandare/index.htm

TomasL: Det går väl att få alla former av analoga ingångssteg att klippa och gå i taket om man puttar in för hög signal? 20cm mellan antennerna är ju faktiskt ganska så nära. En justerbar dämpsats på ingången hade varit intressant för att kunna se om spektogrammet ändras i förhållande till dämpningen.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Håller med om att det skulle varit intressant att se mätningar på vad som kommer genom antennutgången så att direktstrålning från kortet inte kommer med. Även schema på de mer avancerade konstruktionernas utgångsfilter hade varit intressant.

Mätning med bara en tråd som antenn tycker jag säger i princip ingenting. Utgången måste ju vara korrekt avslutad för att slutsteg och filter skall fungera som avsett. Med bara en godtycklig tråd som "antenn" reflekteras antaglen närmare 100% av effekten och resultatet blir vad som helst.

Av bilderna att döma är det ungefär samma filterkonstruktion som brukar finnas på fabriksbyggda sändare avsedda för frekvenser 50MHz upp och dessa brukar mäta väldigt mycket bättre än vad som visas här. Är det verkligen ett så förfärligt spektrum som slipper igenom filtren när de är rätt terminerade och ingen signal kan läcka förbi hade det varit intressant om det utreddes vad det är för misstag i uppbyggnaden som är orsak till detta.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Har det helt plötsligt blivit lagligt att sända med dessa illegala sändare för TomasL gör det?

Jag kan inte låta bli att reagera på det faktum att TomasL avsiktligen och uppsåtligen sitter och sänder med icke godkänd utrustning på tillståndspliktiga frekvenser som han saknar tillstånd för. TomasL är mig veterligen inte radioamatör heller.

Ur lagens synsätt så är det helt ovidkommande om dessa sändningar sker i mätsyfte, eller för att överföra musik till grannen, det är exakt lika olagligt!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Pejlarn, nu får du lugna ned dig, tänk på hjärtat och blodtrycket.
Innan du häver ur dig en massa skitsnack, så kanske du skall ta reda på lite fakta först, mitt labb är i i princip RF-tätt (det är så jäkla mycket stål i kåken, så varken radio eller mobil funkar, så risken att någon av signalerna skall komma utanför labbet är rätt liten, sas.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Det blir inte mer lagligt för att du sitter i ett hus med armeringsjärn.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Sitter jag i ett "avskärmat labb" så sänder jag inte ut nånting. Då är det lika lagligt som att pyssla med oscillatorer för mikroprocessorer, vilka också i många fall kan hamna på de frekvenserna.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Det där labbet liknar ingen Faradays bur direkt.. Mer ett vanligt typ sovrum i en villa.. Tror inte att det är speciellt HF tätt :wink:
Oscillatorer för µC är inte ämnade som radiosändare.. Så det verkar finns något hål i lagen där. Resterande HF genererande utrustning i den här tråden är ju dock byggd som radiosändare. Inte test-oscillator eller liknande..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ungefär 1-4m betongvägg totalt, runtom, Plåttak, mm. I en industribyggnad, i ett industriområde.
Senast redigerad av TomasL 7 september 2012, 19:04:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, HF 65 marknadsfördes som effektoscillator vill jag minnas :lol:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Måste inte HF täta labb vara godkända på något vis för att det ska vara tillåtet att labba med olagliga sändare?
För om jag bara bygger ett HF tätt labb så betyder det ju inte att jag får leka med olagliga radiosändare. Dom är lagliga att inneha men inte att bruka..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Möjlig, inte en susning, dock är det nog inte värre än att jag testar luftburna störningar från en signalgenerator, men som sagt, petitesser i det hela, sannolikheten att några signaler skall komma utanför byggnaden är rätt små, med tanke på byggnadens konstruktion.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det som kan ställa till det är väl diffraktion. Ett sätt utröna om det är ett problem är väl att göra ett amplitud vs frekvensdiagram med antenn utanför fastigheten?
Det vore nog intressant rent tekniskt oavsett ;)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag tycker inte Pejlarens inlägg var skitsnack. Med tanke på hur hårt man går fram i forumet när någon ny förmåga råkar fråga hur man bygger en sändare så är det enligt mig en mycket relevant fundering vad du sysslar med.

Skitsnacket kommer väl mer i från dig då om man nu skall göra sig besväret att påpeka detta.
Kan påminna dig lite av vad du skrivit:

1: Mitt labb är i i princip RF-tätt. (Vilken princip lutar du dig på?)
2: Risken att någon av signalerna skall komma utanför labbet är rätt liten. (inte obefintlig dock)
3: Då är det lika lagligt som att pyssla med oscillatorer för mikroprocessorer. (Lagen om radioutsändningar gäller inte i detta fall)
4: Sannolikheten att några signaler skall komma utanför byggnaden är rätt små. (Återigen inte riktigt säker.)
5: På en fråga från Electricguy som lyder: Måste inte HF täta labb vara godkända på något vis för att det ska vara tillåtet att labba med olagliga sändare?
Så blir ditt svar: Möjlig, inte en susning. ( Där kom den ja. :bravo: )

Det kallar jag kvalificerat skitsnack. :badgrin:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej, ett labb behöver inga tillstånd, så länge jag inte stör någonting utanför mitt labb (kallas egenkontroll) får jag i princip göra vad jag vill.
Jag behöver inte tillstånd för att experimentera och mäta på diverse oscillatorer/radiosändare, oavsett frekvens, så länge som jag har kontroll på signalnivåerna utanför labbet (vilket jag har).
Så nej, det jag pysslar med i mitt labb är garanterat inte olagligt.
Skriv svar