Stöt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
henketobbe

Inlägg av henketobbe »

har jag fattat rätt:
när reläet självsvänger skapar det växelström som sedan transformeras upp i transfomatorn?
om man hade struntat i reläet hade inte transformatorn transformerat upp strömmen eftersom transformatorn behöver växelström?
Fenrisulf

Inlägg av Fenrisulf »

Hade inte reläet funnits i kretsen så skulle du bara känna en stöt när du tar bort tamparna till batteriet, men transformatorn funkar oavsett om det är växelström eller ej. Med reläet slås strömen på och av hela tiden i kretsen, därför känner man stötar hela tiden. Du skulle kunna få stötar om du byter ut reläet mot en strömbrytare och trycker/släpper på den hela tiden, men ett självsvängande relä gör ju det hela lite enklare...
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

När jag gick i högstadiet hade vi kul med elstötar ur en rätt enkel grej:

En omkopplade som valde mellan 3V eller 6V (2 eller 4 R6-batterier) och en tryckknapp som kopplade in batterierna på sekundärlindningen på en 230V-12V trafo. Två kablar var kopplade till primärlindningen som man höll i.

Vi brukade stå ca 10 personer i ring hand i hand och alla hoppade till av stöten. Vissa provade tom att leda strömmen från ena örat till det andra, vilket resulterade i att kindmusklerna spändes. Rätt farligt, men på den tiden roligt.

Höll man elektroderna i handen var effekten rätt lagom, man kände rejält av chocken av chocken i 6V-läget, men man behövde inte ligga 10min medvetslös på marken. :)
Fenrisulf

Inlägg av Fenrisulf »

...men man behövde inte ligga 10min medvetslös på marken.
Och det är risken att nån gör efter att testat kretsen som jag skickade in, är man det minsta osäker på om man tål att köra höga spänningar genom kroppen så bör man kanske göra som Macce, sänk ingående spänning, för 9V på en trafo ger en kyss som heter duga...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

En annan grejj som ger stötar är drivkretsar för piezoelement. Råkade upptäcka det förra veckan när jag byggde om ett larm med en liten piezohögtalare som gav 140dB...
Skriv svar