3D-CAD-program

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Hemmek

Re: 3D-CAD-program

Inlägg av Hemmek »

Låt oss säga att jag inte fick en manual med min :vissla:
Simulering tja räknas det om man manipulerar (with respect for constraints)

Dvs har inte den blekaste aning om hur man gör en simulering :doh:

Vad vi lärde oss i skolan vart ju bara att göra en part + assembly + drafting så att säga.
Hade varit svinkul att kunna använda programmet fullt ut.
Men dom 3 svindyra böckerna (eller kanske kompendier) vart ju egentligen bara övningshäften på det som är listat ovan och tog därmed upp väldigt lite, skulle vilja påstå att 50% av det jag kan idag kommer därifrån resten av genvägarna har jag hittat genom att utforska funktionerna och youtube ;)

Så tips på vart man hittar bra kunskap om detta (gärna någon bra guide på nätet eller lättläst litteratur)
(förstår inte vittsen med att skriva så otroligt dryga böcker som många av dessa är, dvs tungläst språk helt enkelt)
Frågan är om detta fortfarande räknas som ontopic annars får jag ta och skriva mig en egen tråd ;)
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Jag använder Autodesk Inventor i arbetet men det verkar som om vi kommer gå över till ProE/Creo.
Det är minst sju år sedan jag använde ProE sist och då var jag inte helt överens med det.
Undrar vilket som passar mig bäst? :humm:
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Hemmek skrev:Låt oss säga att jag inte fick en manual med min :vissla:
Simulering tja räknas det om man manipulerar (with respect for constraints)

Dvs har inte den blekaste aning om hur man gör en simulering :doh:

Vad vi lärde oss i skolan vart ju bara att göra en part + assembly + drafting så att säga.
Hade varit svinkul att kunna använda programmet fullt ut.
Men dom 3 svindyra böckerna (eller kanske kompendier) vart ju egentligen bara övningshäften på det som är listat ovan och tog därmed upp väldigt lite, skulle vilja påstå att 50% av det jag kan idag kommer därifrån resten av genvägarna har jag hittat genom att utforska funktionerna och youtube ;)

Så tips på vart man hittar bra kunskap om detta (gärna någon bra guide på nätet eller lättläst litteratur)
(förstår inte vittsen med att skriva så otroligt dryga böcker som många av dessa är, dvs tungläst språk helt enkelt)
Frågan är om detta fortfarande räknas som ontopic annars får jag ta och skriva mig en egen tråd ;)
Du köper manualen på samma ställe som du köpte programmet. :vissla:

Manualen till Catia är bland det bästa jag sett i dokumentationsväg, sök på de begrepp som är i videon jag länkade så hittar du rätt i manualen. Säg inte "använda fullt ut", Catia har 100-tals fler moduler, du skrapar bara på ytan. :)
Skriv svar