RTK-GPS styrning på Robot

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
eqlazer

Re: RTK-GPS styrning på Robot

Inlägg av eqlazer »

Nu har jag nog tyvärr snurrat till det för er, och mig...
I första stycket syftade jag alltså på den relativa positionen jämfört sin egen utgångspunkt, inte mot en basstation.

Så ditt resonemang danei bör ju vara korrekt.

Jag ska inte framstå som någon expert på GPS, det enda jag egentligen kan säga nått om är hur olika spårmarkörer (vilket här kallas rover) används i praktiken.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vem vet och vem gissar? Det kommet många bud nu.

Här verkar ju vara någon som är insatt och ger intryck av att inte gissa.
rjl11 skrev: Andax: tyvärr funkar inte rtklib så utan kräver en exakt bas position för att man skall få en fix lösning på positionen, utan det får man bara float med hyfsad position.
Om det nu är så, hur kan det bli så?
zealotry

Inlägg av zealotry »

Det kan ju iofs vara en begränsning i rtklib och inte i teorin? Bara en gissning från mig dock..
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur ska det veta hur exakt basen är inmätt?
Användarvisningsbild
rjl11

Inlägg av rjl11 »

Förstår att det kommer många frågor, jag är ingen expert heller utan bara en glad amatör som experimenterar lite, så ta mina svar med en nypa salt.

ehallstr: strsrv.exe är en server som låter flera klienter ansluta.

den korigerade positionen driver inte även då man inte har en korekt position, men den vandrar runt med 10-100 cm beroende på lokala förhållanden så som sikt och reflektioner.

danei: Jag har inget bra svar på varför det inte fungerar, detta är bara min personliga erfarenhet när jag testat den aktuella versionen av rtklib. Det finns säkert en förklaring att det är så. Gällande hur exekt basen är inmätt så får man ju mäta från en känd position.

jag lät programmet köra nu ikväll 3 timmar i rtk läge med korrektion från Borås. bastationen ligger då 4 mil bort men till och från så fick jag låsning på rtk kvalitet med en precision på 2 cm. sedan andvände jag den positionen till min bas utan att flytta mottagaren, nu får jag rtk fix till och från när jag går runt i trädgården, annars 10-15 cm. det fungerar säkert bättre på öppna fält då mitt nuvarande läge har mycket skog och hus runt om. just nu står basen på marken 5 meter från huset, det kommer säkert fungera bättre då jag får upp antennen på tak nocken.

http://open-source-gps-related-discussi ... abble.com/ kan ni hitta mer information som rör rtklib.

Ursäkta om mitt inlägg är lite rörigt och om det lät som jag är en expert på området.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag tycket fortfarande att det låter mycket konstigt att inmätningen skulle påverka på det sättet.
k5jt

Inlägg av k5jt »

@rjl11: Dina svar är mycket uppskattade, spar mig flera veckor av googlande :)

Jag är på G att beställa hem grejer, men det jag orroar mig mest för är ihoplödandet av mottagare och ftdi så man kan koppla in mottagaren till datorn. Varken mottagaren du använder nu eller NV08C-CSM som du tipsade om är "plug and play" utan de är snarare chip. Vet du om det finns någon mottagare som direkt kan kopplas in via usb till datorn?

Den andra saken jag undrar om är antennen. Den du använder kostar 200 dollar ny, vilket är lite saftigt, speciellt då man måste köpa två. Vet du om det finns någon billigare och om det är stor skillnad på prestanda?

Till sist, när du köpte in dina antenner, ingick alla delar att fästa dem vid mottagarna, eller krävdes det en del knep och knåp från din sida och en massa extradelar?
Användarvisningsbild
rjl11

Inlägg av rjl11 »

Det finns mottagare som är plug and play men jag har inte hittat någon med vettiga priser. gällande antenn så köpte jag mina från kina för 200kr styck. det krävdes en adapter från n till smb för att få ihop det. Jag har även ett par enkla patch antenner som jag började prova med, men sen så sprang jag på dessa antennerna jag har nu, så jag har hitills inte gjort några mer grundliga jämförelser av antenner mer än att de jag har nu är bättre på att ta bort reflektioner.

Du skrev att du skulle använda gps till att styra en robot, har du tänkt på att du då får hålla dig på öppna platser med god sikt till satellitena? Har du program för att styra roboten som kan använda gps data i nmea format? Tänk igenom om gps är rätt lösning för just ditt behov innan du beställer massa delar :)

för styrning efter gps så kan man kolla på http://diydrones.com/ för lite inspiration.
k5jt

Inlägg av k5jt »

Ja, det har jag faktiskt tänkt på :) tanken är att de ska gå utomhus på öppna platser. Om jag inte lyckas bygga roboten är det ju i alla fall häftigt om man lyckas få gps med cm-precision :)

Det verkar finnas ett val i rtknav.exe att skriva koordinaterna till en fil. Min tanke är sedan att jag läser de koordinaterna i ett program som jag skriver, och sedan styr elmotorer därifrån. Borde finnas många guider på hur man gör det med ex raspberry pi.

Köpte du antennerna på ebay eller företag? Kanske ska testa en billigare först, den information som jag ser som svårtillgänglig är hur man gör för att sätta ihop en gpsmottagare och antenn samt koppla in den i datorn. Hur man vet vad som behövs, hur lärde du dig? Ex att du behövde en n till smb adapter för antennen?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Har antennen en kontakt typ av GPS en annan så behöver man en adapter, det är ganska uppenbart. Har du den typen av frågor ska du nog fundera på ett enklare projekt att börja med.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Länk
Där hittar du dessa på Ebay.
k5jt

Inlägg av k5jt »

danei skrev:Har antennen en kontakt typ av GPS en annan så behöver man en adapter, det är ganska uppenbart. Har du den typen av frågor ska du nog fundera på ett enklare projekt att börja med.
Tycker du? Vad skulle det vara i sådana fall? Jag förstår att man behöver en adapter (eller en godtyckligt passande bit metall) att ansluta mellan mottagaren och antennen om den fysiska kontakten på antennen och mottagaren är olika, frågan var hur man vet vilken.

Det jag behöver är en gps-mottagare, skruva på en antenn och koppla in den i datorn. Känns inte som ett omöjligt projekt för en nybörjare?
zealotry

Inlägg av zealotry »

Nejdå, långt ifrån omöjligt och om man inte vet något tar man reda på det, tex genom att fråga här i forumet! Borde även gå att läsa i antennens datablad vilken typ av kontaktdon den levereras med och detsamma gäller mottagaren, sen är det kanske lite klurigare att hitta en färdig sån adapter ibland. Men inget som google inte fixar =)
Användarvisningsbild
rjl11

Inlägg av rjl11 »

Den adapter jag använde är denna lång ebay länk
k5jt

Inlägg av k5jt »

Ok, tack för alla svar. Får helt enkelt göra min hemläxa och läsa på ordentligt på google. Ha det fint så länge :)
Skriv svar