Min första träfräs
Re: Min första träfräs
Lagerbock med 2 vk-lager svarvade, nu ska motorn dit på nått sätt också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lite nya bilder.
1. Ämne till spindelhus I alu
2. Kopplingen mellan motor och skruv kom igår så nu sitter motorn till z-axeln på plats.
3. Nästa del I pusslet, motor och drevhållare till y-axeln. Inte helt lätt att få till då stålet är snett men det ser hyffsat ut om trångt.
1. Ämne till spindelhus I alu
2. Kopplingen mellan motor och skruv kom igår så nu sitter motorn till z-axeln på plats.
3. Nästa del I pusslet, motor och drevhållare till y-axeln. Inte helt lätt att få till då stålet är snett men det ser hyffsat ut om trångt.
Snyggt som bara den!
de här kommer följas
Är de SBR 25 rails eller 30??

Är de SBR 25 rails eller 30??

Skenorna är 20mm.
Spindelämnet, ca 70x140mm hade tänkt mig 65x70mm på det färdiga huset så det är lite i längsta laget men det kanske bara är bra. Nu ska det ligga och goa till sig ett par dagar.
Jag har fixat fastsättning av y-remmen, såhär blev det.
Verkar ha blivit ganska jävla bra. Börjar bli dags att inhandla HTD-rem mellan servo och drevet på bilden men jag hade gärna haft ett större drev så utväxlingen blev högre, någon som har tips vart man kan handla till hobbypriser? Jag hade hittat en engelsk försäljare med hyffsade priser men den har man ju slarvat bort såklart.
Spindelämnet, ca 70x140mm hade tänkt mig 65x70mm på det färdiga huset så det är lite i längsta laget men det kanske bara är bra. Nu ska det ligga och goa till sig ett par dagar.
Jag har fixat fastsättning av y-remmen, såhär blev det.
Verkar ha blivit ganska jävla bra. Börjar bli dags att inhandla HTD-rem mellan servo och drevet på bilden men jag hade gärna haft ett större drev så utväxlingen blev högre, någon som har tips vart man kan handla till hobbypriser? Jag hade hittat en engelsk försäljare med hyffsade priser men den har man ju slarvat bort såklart.
kollar inte om de har dina storlekar på grejjer men... http://www.cnc4you.co.uk/index.php?rout ... duct_id=75
- Mizzarrogh
Detta var ett spännande projekt att följa! Har länge drömmt om någonting liknande själv att kunna göra dekorations sniderier till husinredningar med. 

Hej!
Mina stora kuggremshjul köpte jag här: http://www.transtech.se/
Jag ville ha ett visst antal kuggar vilket gjorde att de fick specialtillverka dem, vilket resulterade i ganska stora hjul för en tusing styck eller så. Men det kan mycket väl finnas stora standardhjul som inte är så dyra. Kolla med dem!
Tycker iofs att dina hjul ser rätt stora ut. Såhär i efterhand är nog mina lite för stora, risk att jag inte kommer upp i de matningshastigheter jag vill. Men det visar sig...
Min Z är också klar nu! Den blev så fin...
Mvh Jonas
Mina stora kuggremshjul köpte jag här: http://www.transtech.se/
Jag ville ha ett visst antal kuggar vilket gjorde att de fick specialtillverka dem, vilket resulterade i ganska stora hjul för en tusing styck eller så. Men det kan mycket väl finnas stora standardhjul som inte är så dyra. Kolla med dem!
Tycker iofs att dina hjul ser rätt stora ut. Såhär i efterhand är nog mina lite för stora, risk att jag inte kommer upp i de matningshastigheter jag vill. Men det visar sig...
Min Z är också klar nu! Den blev så fin...

Mvh Jonas
Haha! En bild på min Z liggande på min stökiga bord. Kommer att behövas ett stöd för motorn för att staga upp det, 8mm FR4 är inte så hårt som man tror... spindeln fjädrar någon mm.
Ber om ursäkt för trådkapning. =)
Mvh Jonas
Ber om ursäkt för trådkapning. =)
Mvh Jonas
Spindelaxel plus hylsor hemkommna, nu har jag nog allt utom drev för att tillverka spindeln. Behöver bara bestämma mig för vilken axel jag ska använda. Denna med er32 ger ~19000rpm men en mindre kan jag kanske plocka ut närmare 30000rpm.
Hitta skärdata på träverktyg verkar vara smått omöjligt, snabbmatning kommer ligga på ~35000mm/m om allt orkar med så matning finns det. Enda referens jag har är överhandsfräsar ligger runt 30000rpm därför jag vill upp dit men det kanske inte behövs?
Hitta skärdata på träverktyg verkar vara smått omöjligt, snabbmatning kommer ligga på ~35000mm/m om allt orkar med så matning finns det. Enda referens jag har är överhandsfräsar ligger runt 30000rpm därför jag vill upp dit men det kanske inte behövs?
Re: Remmar & hjul från England
Det var inte http://www.beltingonline.com du tappat bort ?
Hobbypriser i min värld är överpriser...
/Kenny
Hobbypriser i min värld är överpriser...

/Kenny
Bra länkar båda två, onsrud har jag varit in på tidigare men inte hittat fram till skärdata. Jag tror man kan säga som så att för högt varvtal kan man nog aldrig få. Ska klura på hur jag ska göra.
Beltingonline var ju riktigt billigt synd att jag precis köpt en laddning drev från bearingboys, men nästa plus remmar blir nog beltingonline.
Beltingonline var ju riktigt billigt synd att jag precis köpt en laddning drev från bearingboys, men nästa plus remmar blir nog beltingonline.
Er32 spindel bara ett par skruvhål som saknas + remskiva sen är den färdig.