FM ´´Jammer``?
- prototypen
Re: FM ´´Jammer``?
Jag stod utomhus nedanför tv-antennen i linje mellan antenn och tv-mast och startade min gamla jonsered motorsåg från tidigt 80-tal. Sambon kom ut och sa att bilden frös på TVn. Perfekt sätt att stoppa OS. Sen stör ju ljudet ganska bra också!
Fast det är bättre att hon ser på OS så jag får lite fritid att pyssla med mitt.
Fast det är bättre att hon ser på OS så jag får lite fritid att pyssla med mitt.
- Mizzarrogh
Ja, alltså allvarligt talat så har jag också mycket länge önskat en lösning för att slå ut (läs tysta) all FM radio, tex rundradio och liknande som ej är i egentlig mening relevant för saker som tex personsäkerhet och liknande.
Om man inte har budget på tiotusentals kronor, går detta att lösa vettigt?
Det enda som egentligen behöver kunna fungera är ju saker som rena komunikations frekvenser, såsom nödsändare och liknande. Praktiskt taget alla andra band kan man nog med absolut största fördel "släcka" inom en radie på åtskilliga kilometer om detta gick att lösa utan att det kolliderar tekniskt med det som nämnts.
Dock är det ju svårt att få till ett hembygge som är tillräckligt exakt tror jag.
Jag söker alltså -total radiotystnad- inom ett ganska stort område, men det får ej påverka mobiltelefoner, marina nödsändare, eventuella jaktradios och liknande.
Edit, sändarenheten måste givetvis vara enkelt flyttbar så att man kan begränsa uteffekten till rimlig nivå.
Om man inte har budget på tiotusentals kronor, går detta att lösa vettigt?
Det enda som egentligen behöver kunna fungera är ju saker som rena komunikations frekvenser, såsom nödsändare och liknande. Praktiskt taget alla andra band kan man nog med absolut största fördel "släcka" inom en radie på åtskilliga kilometer om detta gick att lösa utan att det kolliderar tekniskt med det som nämnts.
Dock är det ju svårt att få till ett hembygge som är tillräckligt exakt tror jag.
Jag söker alltså -total radiotystnad- inom ett ganska stort område, men det får ej påverka mobiltelefoner, marina nödsändare, eventuella jaktradios och liknande.
Edit, sändarenheten måste givetvis vara enkelt flyttbar så att man kan begränsa uteffekten till rimlig nivå.
Mizzarogh: Det blir nog svårt med tanke på att det förutom vanlig skval-radio går nödtrafik (i form av RDS) och militär kommunikation (LuLIS) på de normala rundradiokanalerna också.
Samt att när "hesa fredrik" sirenerna går skall man slå på radions P4.
RIX och NRJ ingår dock ej som framgår..
RIX och NRJ ingår dock ej som framgår..

- Mizzarrogh
Jo, jag vet, men det vore i allafall ett hett önsketänkande... om man på något okänt vis kunde släppa igenom sådana signaler (larmhornen hörs inte här i vilket fall).
Då är det ju ännu mer viktigt att informationen når ut via lokalradion.
Vad är det för jävla dumheter att störa ut rundradio avsiktiligt? Skärp er!
Vad är det för jävla dumheter att störa ut rundradio avsiktiligt? Skärp er!
- Mizzarrogh
Ang TS fråga kunde man kanske lösa det enkelt, säkert och lagligt med en sådan FM sändare som kan ta samtliga förekommande kommersiella "vanliga" radiokanaler.
Edit, alltså att denne ställer in den frekvens som tex bilradion står på på samma vis som när man tex vill lyssna på Mp3er men kör tomt eller onkel konkels julsånger eller något istället för låten han vill slippa. Finito.
Tomas, nejdå inget sådant, det var tänkt att motsvara blockeringen av mobiltelefoner de har på en del ställen som tex operaföreställningar och liknande men enbart för FM radio och liknande inom begränsade frekvenser och ett begränsat område (jag vet inte hur dessa mobiltelefonutstörare begränsar räckvidden, men måste ju uppenbart gå eftersom de får tillstånd att göra detta menar jag). (Tänkte man kanske kunde lösa saken genom att konstruera någon lösning som slår av sändaren om tex larmsignaler behöver nå fram i stil med trafikvarnings systemet).
Edit, alltså att denne ställer in den frekvens som tex bilradion står på på samma vis som när man tex vill lyssna på Mp3er men kör tomt eller onkel konkels julsånger eller något istället för låten han vill slippa. Finito.

Tomas, nejdå inget sådant, det var tänkt att motsvara blockeringen av mobiltelefoner de har på en del ställen som tex operaföreställningar och liknande men enbart för FM radio och liknande inom begränsade frekvenser och ett begränsat område (jag vet inte hur dessa mobiltelefonutstörare begränsar räckvidden, men måste ju uppenbart gå eftersom de får tillstånd att göra detta menar jag). (Tänkte man kanske kunde lösa saken genom att konstruera någon lösning som slår av sändaren om tex larmsignaler behöver nå fram i stil med trafikvarnings systemet).
Har du stört ut signalen, så stör du även ut data-bärvågorna, du kan inte selektivt välja detta.
- Mizzarrogh
Allright, men av spontan nyfikenhet, hur löser de det med mobilutstörarna?
I mitt tycket borde detta ju normalt vara betydligt mer farligt ur säkerhets synpunkt (åtminstone om det gäller effekter som är rimliga att åstadkomma för en privatperson utan mer ingående kunskaper) att tex störa ut mobiltelefoner (som det ju finnes laglig utrustning för) än att laborera med radiosignaler(på den nivå som nämnts)?
Summa, hur löser de säkerhets aspekten för starkare mobilutstörare?
(sagt av ren nyfikenhet)
_
I mitt tycket borde detta ju normalt vara betydligt mer farligt ur säkerhets synpunkt (åtminstone om det gäller effekter som är rimliga att åstadkomma för en privatperson utan mer ingående kunskaper) att tex störa ut mobiltelefoner (som det ju finnes laglig utrustning för) än att laborera med radiosignaler(på den nivå som nämnts)?
Summa, hur löser de säkerhets aspekten för starkare mobilutstörare?
(sagt av ren nyfikenhet)
_
Nja det är stor skillnad, På rundradions basbärvåg, vilken bär radioutsändningarna, finns det ett antal underbärvåger vilka bär bl.a RDS och annat, till exempelvis stereo-informationen.
Du kan enbart störa ut huvudbärvågen, inte de på-modulerade underbärvågorna.
Till exempel, stereosignalen moduleras på en 44kHz underbärvåg, som i sin tur tillsammans med pilottonen moduleras tillsammans med den normala huvudsignalen (dvs radioskvalet) på huvudbärvågen, dvs 88-108 MHz
När det gäller mobiler, så stör man ut allt, i de relevata banden, eftersom det inte finns någon viktig info på de banden
Du kan enbart störa ut huvudbärvågen, inte de på-modulerade underbärvågorna.
Till exempel, stereosignalen moduleras på en 44kHz underbärvåg, som i sin tur tillsammans med pilottonen moduleras tillsammans med den normala huvudsignalen (dvs radioskvalet) på huvudbärvågen, dvs 88-108 MHz
När det gäller mobiler, så stör man ut allt, i de relevata banden, eftersom det inte finns någon viktig info på de banden
Senast redigerad av TomasL 3 augusti 2012, 19:38:07, redigerad totalt 1 gång.
Mobiltelefontrafiken använder flera frekvenser simultant, tidsseparation och identifierande bitsekvenser i radiotransmissionerna. Således finns kanske andra möjligheter att störa selektivt?