Glenn skrev:Finns det någon oberoende testare som lyckats köra den på 3.7 sec än då ? jag är inte så uppdaterad, men när diverse tidningar fick testa så tog det betydligt mer än så, typ 5sec eller nåt, vilket är en väldig skillnad, även batteriförbrukningen skiljde enormt mycket, men det beror nog som sagt på hur man utnyttjar gaspedalen
Tesla roadster har två effektlägen det kan nog vara så att man av "misstag" kört på lågeffektläget då tar det ca5sek till 100km/h
Jag har provkört en Tesla Roadster en minst sagt rolig bil som jag inte tvekar på kommer under 4sek till 100km/h.
Fast det verkar ju lite konstigt om testare från en tidning inte får hjälp från tesla själva vid testet.
Jag tycker det verkar som att man överdrivit siffrorna, men det vore intressant att se ett obereonde test som uppnår det.
Av ren nyfikenhet: Hur avgjorde du att den verkar göra det på <4s ? har du kört många andra bilar med likannde prestanda ? gjorde du en fullacceleration från start ?
..Jag skulle väldigt gärna testa en själv faktiskt.
danei skrev:Det beror nog på utvecklingen av bränsle priserna. Det kommer inte att blir stort fören det lönar sig ekonomiskt.
Tyvärr tror jag det kommer dröja längre än vad jag lever. Energibranschen i USA har inget intresse av alternativ. Billig olja är det enda alternativet där. Man kommer alltid utvinna olja, oavsett hur smutsigt eller om det ska tas från våra matbord, för hålla priset nere.
Dessvärre klockades inte körningen.
jag har kört en o annan hyfsat pigg bil (och motorcyckel) genom åren men det är ju egentligen inget att referera till, för hur kan man bedöma en känsla av acceleration. Så ja utan att "klocka" är det ju rätt svårt att säga ja den är snabbare än 4 sekunder till 100km/h.
Det är en rätt annorlunda känsla att trampa plattan i mattan i en tesla roadster den suger iväg rätt odramatiskt första tiondelarna av en sekund för att sedan släppa lös en hästspark som sedan avtar vad man känner som linjärt med ökande hastighet.
Apropå tesla provkörning av motortidning mig veterligen har det inte varit nån tesla representant i sverige utan provkörningarna som utfördes av tex. teknikensvärld gjordes i privatbil. (men jag kan ha fel)
Förövrigt det finns säkert många oberoende testare på youtube så det är väl bara att sätta sig med tidtagaruret