Så idag har jag gjort ett mini test:
Tagit en kylfläktmotor från en bil och tog en borrmaskin som varvar ca 1200 varv utan last.
Jag snurrade kylfläktmotorn till ca 1000 varv, borrmaskinen sackade ingenting i princip men
jag skulle gissa på ca 1000 varv allefall.
Jag fick ut ca 3 volt ur motorn men Amp kunde jag inte mäta men en 12V lampa började
att glöda/lysa något men inte mycket. Så nu ska jag försöka ta en annan borrmaskin
som varvar mera för att se ifall det går att få ut mera volt och sedan försöka mäta
hur mycket amp det går att få ut...
Eftersom JLO motorn varvade 4000 varv och elmotorn lämnade ca 3 volt vid tusen varv
så om detta går linjärt bör det bli 12V vid maxvarv men jag kör inte maxvarv i princip
någonsin så detta kommer isf att behövas drevas men det finns svarv och fräs för att
lösa det : )
Det var någon som nämnda att det var växelström som kommer ur en likströmsmotor
om man använder den som generator? Stämmer det eller missuppfattade jag det..
Mvh
Acke
Hjälp med att bygga elstart på en gammal traktor : )
Re: Hjälp med att bygga elstart på en gammal traktor : )
Du kan med den nuvarande uppsättningen kolla hur mycket ström det ger vid kortis - du har ingen nytta av spänningen om det inte orka ge någon ström...
Nu vet jag inte vilken typ av motor du har fått tag på (det finns idag många olika typer vara dom som kallas BLDC-motorer (bortslösa motorer) egentligen är en växelströmsmotor med elektronisk kommuntering som kopplar om statorfaserna i rätt ordning - platta pannkaksmotorer i tex kylfläktar är ofta av den typen )
om det är en äldre fläktmotor så brukar dessa ofta vara seriemotor - där fältlindning och rotorströmmen är seriekopplad och dessa är inga bra generatorer men bättre som momentstarka motorer vid låga varvtal om de är byggda för detta.
skulle det mot förmodan vara shuntkopplad (vindrutetorkamotorer kan vara det då med de olika fartlägen helt enkel bestämmer hur mycket ström det skall gå i fältlindningen och därmed motorvaravtalet utan att behöva ha seriemostånd med motorn) så har du bättre förutsättningar - dock verkar resultatet fortfarande klent med tanke på låga spänningen...
Nu vet jag inte vilken typ av motor du har fått tag på (det finns idag många olika typer vara dom som kallas BLDC-motorer (bortslösa motorer) egentligen är en växelströmsmotor med elektronisk kommuntering som kopplar om statorfaserna i rätt ordning - platta pannkaksmotorer i tex kylfläktar är ofta av den typen )
om det är en äldre fläktmotor så brukar dessa ofta vara seriemotor - där fältlindning och rotorströmmen är seriekopplad och dessa är inga bra generatorer men bättre som momentstarka motorer vid låga varvtal om de är byggda för detta.
skulle det mot förmodan vara shuntkopplad (vindrutetorkamotorer kan vara det då med de olika fartlägen helt enkel bestämmer hur mycket ström det skall gå i fältlindningen och därmed motorvaravtalet utan att behöva ha seriemostånd med motorn) så har du bättre förutsättningar - dock verkar resultatet fortfarande klent med tanke på låga spänningen...
Hej
Säkringen var dålig i multimetern så jag har inte hunnit kolla Amperen men när jag häktade på en
borrmaskin som varvar ca 2200 varv så laddade den 8.5volt och när jag kopplade på en H3 lampa
på 55W så lös den skapligt starkt faktiskt.
Motorn jag har är en kylfläktmotor som har ett läge och det är av och på..
Ser exakt ut som denna http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=10996927
Säkringen var dålig i multimetern så jag har inte hunnit kolla Amperen men när jag häktade på en
borrmaskin som varvar ca 2200 varv så laddade den 8.5volt och när jag kopplade på en H3 lampa
på 55W så lös den skapligt starkt faktiskt.
Motorn jag har är en kylfläktmotor som har ett läge och det är av och på..
Ser exakt ut som denna http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=10996927
En fundering:
En startmotor till en bil är ordentligt stark, runt 1hk eller 700-800 watt minst.
De motorerna är om jag har förstått det rätt så är det borstmotorer som om den snurras
så borde den skapa likström och bör således kunna användas som generator.
Tanken är att sätta själva motorn direkt på axeln varför det måste finnas lite
pulver till att vrida runt och det lär ju en bilstartmotor ha..
En startmotor är ju inte byggd för kontinuerlig drift men har man tillgång till cncfräs
och svarv så är det inga problem att fräsa ner ett par lager så är det löst..
Men vad skulle man kunna förvänta sig i laddström från en startmotor?
Tack för alla tips hitills
En startmotor till en bil är ordentligt stark, runt 1hk eller 700-800 watt minst.
De motorerna är om jag har förstått det rätt så är det borstmotorer som om den snurras
så borde den skapa likström och bör således kunna användas som generator.
Tanken är att sätta själva motorn direkt på axeln varför det måste finnas lite
pulver till att vrida runt och det lär ju en bilstartmotor ha..
En startmotor är ju inte byggd för kontinuerlig drift men har man tillgång till cncfräs
och svarv så är det inga problem att fräsa ner ett par lager så är det löst..
Men vad skulle man kunna förvänta sig i laddström från en startmotor?
Tack för alla tips hitills
Problemet är att en startmotor är helt annorunda konstruerad jämfört med en likströmsgenerator.
Startmotorn är en seriemaskin, medans likströmsgeneratorn är en shuntmaskin.
En startmotor har en helt annan typ av fältlindning jämfört med likströmsgeneratorn.
Även rotorlindningen skiljer en del.
På en Dynastart har man löst detta genom att ha dubbla fältlindningar, som kopplas in var för sig, beronde på om den ska köras som startmotor eller generator.
Rotorlindningen däremot brukar vara vara en kompromiss, som fungerar hyggligt på båda.
Det här kanske kan vara något annars?
http://www.blocket.se/varmland/Dynastar ... m?ca=6&w=3
Startmotorn är en seriemaskin, medans likströmsgeneratorn är en shuntmaskin.
En startmotor har en helt annan typ av fältlindning jämfört med likströmsgeneratorn.
Även rotorlindningen skiljer en del.
På en Dynastart har man löst detta genom att ha dubbla fältlindningar, som kopplas in var för sig, beronde på om den ska köras som startmotor eller generator.
Rotorlindningen däremot brukar vara vara en kompromiss, som fungerar hyggligt på båda.
Det här kanske kan vara något annars?
http://www.blocket.se/varmland/Dynastar ... m?ca=6&w=3
Hej säter
Vad jag har lyckats läsa till mig är dynastart systemet lika dålig startegenskap som laddningsegenskap
då det hela är en kompromiss... Sen tycker jag personligen att det är lite väl mycket pengar (3600kr)
för att sånn kompromiss...
Ifall nu om man skulle andvända en startmotor så är denne grym till just att starta motorer men
kanske inte ger så många ampere till laddning vilket iofs inte direkt gör så mycket bara den ger mer
än de ca 3 amp som traktorn själv klarar av att ge som mest..
Sen den eventuella dagen som startmotorn ger upp bör det vara billigare att renovera den
en än dynastart eller vad tror du? Sen fattar jag inte en sak, i dynastart systemet måste det vara
en korrekt typ av batteri storlek för att inte generatorn ska brinna upp?? Vad handlar det där om?
Vad jag har lyckats läsa till mig är dynastart systemet lika dålig startegenskap som laddningsegenskap
då det hela är en kompromiss... Sen tycker jag personligen att det är lite väl mycket pengar (3600kr)
för att sånn kompromiss...
Ifall nu om man skulle andvända en startmotor så är denne grym till just att starta motorer men
kanske inte ger så många ampere till laddning vilket iofs inte direkt gör så mycket bara den ger mer
än de ca 3 amp som traktorn själv klarar av att ge som mest..
Sen den eventuella dagen som startmotorn ger upp bör det vara billigare att renovera den
en än dynastart eller vad tror du? Sen fattar jag inte en sak, i dynastart systemet måste det vara
en korrekt typ av batteri storlek för att inte generatorn ska brinna upp?? Vad handlar det där om?