Jordning i datorchassi av trä
Re: Jordning i datorchassi av trä
Men du har en spektrumanalysator och kan mäta, utan mätning så vet man inte och kan bara gissa. Bara för att din dator inte strålar utan låda betyder inte att inga datorer strålar utan låda.
Nej, det har du rätt i men strålingen från många moderkort samt annan kringutrustning som brukar finnas i en datorlåda är ringa och signalstyrkan avtar snabbt med avståndet. De största bovarna avseende störning är nätaggregat som saknar filter på nätanslutningen. Det finns därför inget större anledning att TS redan nu lägger en massa tid på att klä innanmätet på trälådan med aluminiumfolie. Det är ju detta som är den spingande punkten just i denna tråd och det är det jag fokuserar på i mina inlägg.
Generella diskussioner om EMC tycker jag kan ske i en annan tråd avsedd för en sådan diskussion så slipper vi kapa denna tråd för TS.
Generella diskussioner om EMC tycker jag kan ske i en annan tråd avsedd för en sådan diskussion så slipper vi kapa denna tråd för TS.
Senast redigerad av labmaster 30 maj 2012, 11:36:56, redigerad totalt 1 gång.
Du verkar inte förstå vad jag är ute efter: Att tveklöst säga att TS inte behöver skärma, utan att ha mätt, tycker jag är oansvarigt.
Att det möjligen kryllar av andra saker som inte uppfyller EMC-kraven är inget försvar för att strunta i dem.
Det finns många som idag blir störda av produkter som inte uppfyller EMC-kraven, men som inte inser det och därför skyller på andra grejer. De skyller på mobiloperatören om mobilen tappar täckningen, de skyller på telefontillverkaren när deras trådlösa telefon tappar kontakten, de skyller på tillverkaren när deras trådlösa nätverk hackar, de skyller på Boxer eller Comhem när bilden på TV flimmrar. Men alla dessa grejer kan lika gärna bero på att en dåligt skärmad dator står på andra sidan väggen och sprider störningar. Utan att mäta vet man inte.
Därför anser jag att man bör sträva efter att INTE sprida en massa ströstrålning i etern. För ju fler som skiter i reglerna desto mer "elektrosmog" får vi, radiomiljön blir sämre, mobiltelefoner måste sända på högre effekt för att fungera (=sämre batteritid och mer strålning in i hjärnan).
Att det möjligen kryllar av andra saker som inte uppfyller EMC-kraven är inget försvar för att strunta i dem.
Det finns många som idag blir störda av produkter som inte uppfyller EMC-kraven, men som inte inser det och därför skyller på andra grejer. De skyller på mobiloperatören om mobilen tappar täckningen, de skyller på telefontillverkaren när deras trådlösa telefon tappar kontakten, de skyller på tillverkaren när deras trådlösa nätverk hackar, de skyller på Boxer eller Comhem när bilden på TV flimmrar. Men alla dessa grejer kan lika gärna bero på att en dåligt skärmad dator står på andra sidan väggen och sprider störningar. Utan att mäta vet man inte.
Därför anser jag att man bör sträva efter att INTE sprida en massa ströstrålning i etern. För ju fler som skiter i reglerna desto mer "elektrosmog" får vi, radiomiljön blir sämre, mobiltelefoner måste sända på högre effekt för att fungera (=sämre batteritid och mer strålning in i hjärnan).
-
rikkitikkitavi
har lite planer på en htpc som.då skall byggas in i en trälåda av både estetiska och praktiska (specialmått) skäl.
jag vet.av erfarenhet att bara mobot kört utanför låda kan ge en del störningar på bla fm radio så skärmning tänkte jag satsa på. men det räcker alltså m koppar/alufolieskärm? magnetiska material tex stålplåt är ej nödvändig?
kopparfolie eller skärmspray? vad är bäst?
är inte rädd för jordat/ojordat - för att trächassit skall leda måste man nog sänka datorn i badkaret..
jag vet.av erfarenhet att bara mobot kört utanför låda kan ge en del störningar på bla fm radio så skärmning tänkte jag satsa på. men det räcker alltså m koppar/alufolieskärm? magnetiska material tex stålplåt är ej nödvändig?
kopparfolie eller skärmspray? vad är bäst?
är inte rädd för jordat/ojordat - för att trächassit skall leda måste man nog sänka datorn i badkaret..
Nätaggregatet är det enda elsäkerhetsverket är särskilt intresserade av, och det är ju färdigköpt, så de har nog inte mycket att säga. Möjligen kan de tycka att du bör ha metall närmast baksidan av moderkortet ifall kortet brinner. Jag har råkat ut för ett moderkort som brann så illa att det blev svårtvättade märken på chassiet under kortet, och det stank bränt glasfiber så illa att jag och min sambo fick sova i bäddsoffan i vardagsrummet för det gick inte att vara i sovrummet (där datorn brann) de närmaste dagarna...MrOrsh skrev:Får kanske dra ett mejl till Elsäkerhetsverket och höra om de vet hur det ligger till när det gäller hemmabyggen.
När det gäller radiostörstrålningar så är det Post- och telestyrelsen du bör maila.
Elsäkerhetsverket har väl ansvar för EMC också?
Varför har man inte en standard metallåda som man klär med trä? Då finns ju alla fästhål mm som är standard. Det skulle jag satsa på.
Varför har man inte en standard metallåda som man klär med trä? Då finns ju alla fästhål mm som är standard. Det skulle jag satsa på.
Det är nog så.
Jag gissar att det är elsäkerhetsverket man kontaktar om man har problem med de grejer man själv äger, och PTS om man konstaterat/misstänker att en granne strålar för mycket?
Jag gissar att det är elsäkerhetsverket man kontaktar om man har problem med de grejer man själv äger, och PTS om man konstaterat/misstänker att en granne strålar för mycket?