Bygga CNC utan tillgång till CNC

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Wully

Re: Bygga CNC utan tillgång till CNC

Inlägg av Wully »

verktyg för att fräsa i koppar
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Just koppar är som sagt rätt jäkligt att fräsa i. Inte nog med att man behöver bra verktyg, även skärdata är rätt viktigt att ha rätt om det inte ska kladda. Och riktigt optimala skärdata kan nog vara svårt att uppnå i en maskin utav MDF.
Wully

Inlägg av Wully »

Okej
Synd
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Du får väl gå in på lämpliga leverantörers sidor och leta efter priser, jag tänker inte jobba åt dig. Det du ska leta efter är HSS fräsar i lämplig dimension som passar den spindeln du ska använda.
Flera ställen att leta på är Ebay
Wully

Inlägg av Wully »

Vet ungefär inget om detta, gissa varför jag frågade
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag kan rekommendera överhandsfräsen som Jula säljer, Meec Tools red edition. Den är riktigt billig, och orkar utan vidare fräsa 5 mm alu med 5mm enkelskärig pinnfräs. Vi kör med såna i en maskin på jobbet, de brukar hålla i 250-300 timmar för oss, och då kör vi nästan uteslutande rakt igenom 4 mm aluplåt. den stora nackdelen är ljudnivån, de tjuter väldigt högt!
Wully

Inlägg av Wully »

Okej ska kolla på den

Har någon något att säga om "kitet" jag länkade i orginal posten? är den bra/dålig?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag skulle nog kolla på eBay istället på nåt kit med tre st "svarta lådor" och motorer, se t ex: http://www.ebay.com/itm/3Axis-Nema-23-S ... 1e6e67bd9f
Wully

Inlägg av Wully »

Okej, tex den du länkade, vad förutom bygg matrial måste jag köpa?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Beror ju givetvis på vad du menar med byggmaterial. Men rent elektriskt så är det väl egentligen bara lite kabel som saknas i en minimal konfiguration, annars kan man alltid lägga till efterhand. Tänker då på saker som nödtopp, home- och limitbrytare, diverse annat elektriskt för kanske t ex kylning eller så. Men som sagt för att få tre snurrande motorer styrda av en PC med parallellport saknas bara lite kabel.
Wully

Inlägg av Wully »

Trevligt, Tyvärr var frakten på 100usd och skickades inte till sverige :/
Dom "svarta lådorna" vad är dom till för

Insåg också att jag måste läsa på lite mer
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Svarta lådorna är stegmotordrivare. Du kan leta efter liknande på eBay finns hur mycket som helst och de allra flesta skickar till Sverige. Och ja frakten kostar, men det blir ändå billigare än att köpa från t ex JB CNC här i Sverige. Sen vad som är bäst för dig vet jag inte. Vad det gäller bygge, kolla in Zealotrys bygge (http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =3&t=49508), ett bygge som jag varit med och pulat lite på och som kommer att bli kanon när det är färdigt, väldigt smart och enkelt konstruerat med (nästan) bara handverktyg.

Sen svämmar ju eBay över med 4-axlar-i-ett-drivkort, de kostar inte mycket men folk har olika erfarenhet av dem. Sök på "3 axis cnc kit" (3 kan givetvis bytas ut mot lämplig siffra) på eBay så lär du hitta mycket godis, och bara att leta fram den som passar er och er plånbok. Er budget är inte orimlig, men ni får kämpa lite för den. Som flera påpekat och du själv insett, läs på lite! Det räcker att sätta sig och harva i Mekatronikdelen här på forumet, men annars finns CNCZone, CNCCookbook, CNCMentor osv osv.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Du har väldigt många frågor ser jag som förmodligen beror på att du inte hunnit med att göra en grundlig sökning på nätet. Min rekommendation är att du skyndar långsamt så att du både hinner lära dig lite samtidigt som du hinner tänka igenom ordentligt vad du skall ha din CNC-fräs till.

Min första tanke var att bygga en fräs med MDF och simpla skenstyrningar. Tanke nummer två landade på skenstyrningar och kulskruvar från linearmotionbearing och i nästa steg kom även aluminiumprofiler med i spelet. Jag lyckades dessutom få tag på riktiga lijärskenor till det smakliga priset 0 kronor, därmed lyckades jag hålla nere materialkostnaden en hel del. Mitt fräsbygge hittar du här.

Skall man bygga en fräs i metall så krävs det bra maskiner och det har ju inte alla hemma i garaget. Förutom maskiner behöver man mätutrustning som mikrometrar och indikatorklockor om man skall få till bra precision.

Börja med att Googla på "Build your own CNC" då finner du massor an info som kan ligga till grund för en idéskiss och projektkalkyl. Priser på stegmotorer och stegmotordrivare till en första projektkalkyl hittar du här. Kostnader för kulskruvar och linjärskenor finns på ebay hos linearmotionbearing eller hos cnc-plus.

I en annan tråd var det någon som frågade ifall det fanns någon styckelista på vad som ingår i en fräs och det gjorde det inte då så jag skrev ett inlägg med en syckelista. Jag minns inte vilken tråd det var men söker du i forumet på skyddsglasögon hittar du den säkert. Danna styckelista kan du använda för att göra din projektkalkyl.
Senast redigerad av labmaster 28 maj 2012, 12:16:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Denna tråd är det labmaster hänvisar till:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 52#p823252
Wully

Inlägg av Wully »

Tackar för hjälpen, återkommer med mer frågor