telle skrev:Den där manicken borde ju även funka för C64/C128 och Atari 520?. Samma joystickar funkade väl på alla dessa?
Ja, standarden med den 9-poliga dsub'en med digital joystick med fyra riktningar + fireknapp eller två analoga paddles med varsin knapp kom med Atari 2600, första tv-spelet med utbytbara programpluggar som verkligen innehöll rom och inte nåt analogt junk.
Vic-20, C64, C128, alla Amigor, Ataris 8-bitarsdatorer (400/800, 600XL/800XL å vad de senare hette), Ataris 16-bitars ST-serie, Sega och mängder av andra 80-talsdatorer och tv-spel använde de här. Alla joystickinterface-tillsatser till ZX Spectrum verkar t.ex. ha använt en sånhär port.
För övrigt var det en förträfflig idé att använda en plastkontakt på joysticken. Problemet med att bygga saker själv och köpa kontakter från t.ex. Elfa eller liknande var att kontakterna hade en metallram och om man råkade snudda den nedre stiftraden med ramen så kortslöt man pin 7+8 (tror jag det var) som var jord och +5V = dåligt. Dumt nog så verkade det inte finnas plastkapslade kontakter att köpa.
Åh, anekdot: När jag var rätt liten så minns jag att jag lyckats få tag på en d-sub-hona med alldeles för många poler, antaligen en 25-polig, som jag lyckades såga/borra/bända isär och fila till plasten så att det blev nog två 9-poliga honor utan metallram, där jag använt lödkolven för att smälta ihop två plastdelar som egentligen hölls ihop av den skrotade metallramen. Superlyx att kunna ansluta saker till joystickporten. Jag minns att jag provade med NTC-motstånd och försökte få min mattelärare (typ början på högstadiet) att klura ut hur man gör en konverteringsformel för att mäta inomhustemp, men jag hade alldeles för få mätvärden för att det skulle bli bra.
Oj, jag kollade lite på tradera och pyttelite på blocket, det verkar som om de gamla amigorna faktiskt är värda en del slantar. Jag borde orka gå igenom mina samlingar och åtminstone ställa burkarna så att ifall batterierna läcker så kommer det inte på kretskorten, eller i bästa fall kanske ta bort batterierna så att de inte fräter sönder burkarna.