Autofire till Amiga 500 med 555:an

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: Autofire till Amiga 500 med 555:an

Inlägg av hanzibal »

Electricguy skrev:Det kan man ju pilla ihop med saker man har liggande i junklådan.. :vissla:
Välkommen att ställa dig i kön :)
telle

Inlägg av telle »

Den där manicken borde ju även funka för C64/C128 och Atari 520?. Samma joystickar funkade väl på alla dessa? Minns att autofire funktion på joysticks var guuuld på t.ex. Commando på C64. Hade en "quickshot" som hade det, men inte med ställbar hastighet... Dålig kvalla var det också, plastigt skit med "bubbel-brytare"... Tac2 is the sjit. Och "slikstik" som man förbrukade på löpande band hahaha!
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Ja, det är samma joystick till de maskinerna.

Min favoritpinne var en "Attack WG 200" (om jag minns namnet rätt) som jag bytt ut själva handtaget på, till ett från en Quickshot II.

Det blev quickshotens ergonomiska pinne till attackens bas med microbrytare.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

F-n, man får kanske göra mönsterkort och börjar sälja :lol:
telle

Inlägg av telle »

Hell yeah! Sälj byggsatser med gnuggisar o allt! :) har en gammal c64 på vinden med bandare o "bat handle"-joya. Blir nog en nostalgitripp i helgen!
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

He, he - fast dessa klassiska Josty Kit-lådor är nog svåra att få tag på idag :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

telle skrev:Den där manicken borde ju även funka för C64/C128 och Atari 520?. Samma joystickar funkade väl på alla dessa?
Ja, standarden med den 9-poliga dsub'en med digital joystick med fyra riktningar + fireknapp eller två analoga paddles med varsin knapp kom med Atari 2600, första tv-spelet med utbytbara programpluggar som verkligen innehöll rom och inte nåt analogt junk.

Vic-20, C64, C128, alla Amigor, Ataris 8-bitarsdatorer (400/800, 600XL/800XL å vad de senare hette), Ataris 16-bitars ST-serie, Sega och mängder av andra 80-talsdatorer och tv-spel använde de här. Alla joystickinterface-tillsatser till ZX Spectrum verkar t.ex. ha använt en sånhär port.

För övrigt var det en förträfflig idé att använda en plastkontakt på joysticken. Problemet med att bygga saker själv och köpa kontakter från t.ex. Elfa eller liknande var att kontakterna hade en metallram och om man råkade snudda den nedre stiftraden med ramen så kortslöt man pin 7+8 (tror jag det var) som var jord och +5V = dåligt. Dumt nog så verkade det inte finnas plastkapslade kontakter att köpa.

Åh, anekdot: När jag var rätt liten så minns jag att jag lyckats få tag på en d-sub-hona med alldeles för många poler, antaligen en 25-polig, som jag lyckades såga/borra/bända isär och fila till plasten så att det blev nog två 9-poliga honor utan metallram, där jag använt lödkolven för att smälta ihop två plastdelar som egentligen hölls ihop av den skrotade metallramen. Superlyx att kunna ansluta saker till joystickporten. Jag minns att jag provade med NTC-motstånd och försökte få min mattelärare (typ början på högstadiet) att klura ut hur man gör en konverteringsformel för att mäta inomhustemp, men jag hade alldeles för få mätvärden för att det skulle bli bra. :wink:

Oj, jag kollade lite på tradera och pyttelite på blocket, det verkar som om de gamla amigorna faktiskt är värda en del slantar. Jag borde orka gå igenom mina samlingar och åtminstone ställa burkarna så att ifall batterierna läcker så kommer det inte på kretskorten, eller i bästa fall kanske ta bort batterierna så att de inte fräter sönder burkarna.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Är väl mest A1000/A1200/A3000/A4000 som är värda nåt, A500/A600/A2000 är inte så lättsålda direkt, fast ibland smäller det till och nån stackare råkar köpa en vanilj A2000 för flera tusenlappar..
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

På Blocket fanns A500 för mellan 450 och 2500 kr. Undrar vad det är som pajar på dem efter så många år, förutom floppyn då och kanske RTC-batteriet (för sådant har de väl?).
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

A500 har inget RTC-batteri, det brukar iofs sitta på extraminnet om man har sådant. (A500+ har det på moderkortet däremot)

Det som pajar är mest typ floppy och kondensatorer, men det är mer på senare modeller av nån anledning.

A500 med sina socklade kretsar brukar även ha oxidproblem och att kretsar vandrar ur socklarna, jag har lagat flera A500
genom att helt enkelt trycka hårt på alla kretsar så dom sätter sej ordentligt i socklarna :)
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

"A500 med sina socklade kretsar brukar även ha oxidproblem och att kretsar vandrar ur socklarna, jag har lagat flera A500
genom att helt enkelt trycka hårt på alla kretsar så dom sätter sej ordentligt i socklarna "

Problemet kunde också uppstå pga. värme som fick kretskort och komponenter att röra sig.
En snabblösning för att få igång sin 500 igen när den hängde sig var att bryta den diagonalt över knät.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Ja, datorer slutar bugga när man knäcker sönder dem mitt itu, känt gammalt hacker-knep :wink:

el número de la bestia
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag byggde också en autofire för länge sen. Från ett schema i gamla Datormagazin. På den tiden tidningen såg ut som en svartvit morgontidning i stort prassligt papper och endast hade artiklar om C64 till en början, och senare även Amiga. Undrar om jag kan lyckas leta fram bygget...

[edit] Det var som ... Den låg på första stället jag kollade. I en byrålåda inne i skrubben. :D

Här är utsidan på den robusta lådan. Troligen okrossbar...
Aluminiumratten är epoxylimmad på potentiometeraxeln, så ingen service där inte...
Skjutomkopplarna är skiftning av upp/ner och vänster/höger, samt autofire av/på. Röda knappen är en extra fireknapp för funktionskontroll ifall alla joystickar är utom räckhåll. :D
IMG_2383x.jpg
Insidan då. Mmmm.... sladdar. Som synes är bygget baserat på en TC4011.
Hastigheten går att ställa från ca 1Hz upp till snabbare än vad datorn kan registrera. Orkade aldrig mäta.
Svarta kabeln är en rundmantlad flatkabel.
Mönsterkortet är etsat med den gamla beprövade metoden måla-med-nagellack-och-etsa-med-saltsyra. :mrgreen:
Nagellacksfärgen var rödbrunmetallic, vilken pappa hade fått en uppsättning av från farmor (som hade tröttnat på dem) för just detta ändamål.
IMG_2384x.jpg
Undersidan har 4 gummifötter epoxylimmade. Det hela står stadigt med sin tyngd. :)
IMG_2385x.jpg
Jäklar i helsike vad bra det gick att spela t.ex det gamla spelet spore. :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Ja, den ser onekligen robust ut! Påminner lite om min men verkar mer ambitiös, skall dock sägas att jag inte hade något schema att följa :vissla:

Läste också DatorMagazin i dagstidningspapper när 64:an forfarande gällde. Kommer särskilt ihåg en "listning" som vi plitade in i Basic med peek och poke :-) Härlig nomenklatur! Egentligen var dessa program skrivna i assembler men man bankade in dem med poke ifrån Basic-tolken.

Så vi skrev och skrev och skrev och blev äntligen färdiga, körde "RUN" och skärmen fylldes av obegripliga tecken istället för parallellscrollande stridsflygplan. Långt senare insåg jag att tidningen med "<arrow down>" menade knappen med en symbol föreställande en nedåtpekande pil. Vi skrev istället literalt, exempelvis såhär:

200: PRINT "<arrow down>"

64:an hade specialtecken i de övre 128 tecknen ascii-tabellen (tror jag att de låg) :lol:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nope. 0-127. 128-255 är bara inverterade versioner av de första. Och någon nedåtpil finns inte. Men jag förstår precis vad du menar. ;)
NormalBild
Små bokstäverBild
Skriv svar