Hjälp med att programmera Arduino
Re: Hjälp med att programmera Arduino
Jag tänkte bara påpeka att jag har inte fått det att funka en enda gång att få "arduinon" att funka med intern 8Mhz klocka när jag har kört AVR328P. Jag har inte lagt ner så mycket energi på varför det inte funkar, men jag har haft problem, så jag vill gärna varna för det. Däremot fick jag dt att dunka på en AVR168 konstigt nog....
Jag rekommenderar en extern kristall.
Jag rekommenderar en extern kristall.
Tack det var bra information.
Frågan är ju då, hur ska man sätta den och är det något mer som behövs??
Frågan är ju då, hur ska man sätta den och är det något mer som behövs??
Googla lite på "barebone arduino" så hittar du säkert någon med en kristall eller resonator som säkert funkar lika bra, men det har jag aldrig testat. Om du använder dig av en kristall så behöver du också två kondensatorer till den.
Enkelt förklarat:cazz skrev:jo jag läste det men vet ju inte vad pullup är eller vad den gör så visste jag inte om det var viktigt eller ej
Du vill läsa av en pinne om den är 1 eller 0.
Om den inte är ansluten alls kan man ju tycka att den är noll, men i själva verket är den i ett läge som kallas flytande (float) och kan ge oönskade resultat.
Genom att använda ett högt motstånd (typ 10K) till +5V så är den alltid 1 tills du kopplar pinnen till jord då det blir 0.
Utan motståndet hade det ju blivit kortslutning, men med det höga värdet går väldigt lite ström genom det när du jordar pinnen.
Du har därmed skapat ett bestämt läge (jord eller +5V) det vill säga 1 eller 0.
Flytande pinnar kan skada din processor och är inte att rekommendera för en ingång.
En pulldown funkar givetvis på samma sätt men omvänt (motståndet till jord).
Bosen skrev:Googla lite på "barebone arduino" så hittar du säkert någon med en kristall eller resonator som säkert funkar lika bra, men det har jag aldrig testat. Om du använder dig av en kristall så behöver du också två kondensatorer till den.
oj jag sökte och fick upp en hel del

Det konstiga var att många var att man skulle bygga sin egen med serial anslutningar och det som jag inte behöver.
Jag hittade denna http://arduino.cc/forum/index.php?topic=18328.0
som var intressant. Och på den sidan hittar jag http://cdn.shopify.com/s/files/1/0038/9 ... 1260749296
Jag saknar ett schema som är så litet och bara det viktigaste finns med så jag kan sätta ihop det i mitt projekt.
ToPNoTCH skrev:Enkelt förklarat:cazz skrev:jo jag läste det men vet ju inte vad pullup är eller vad den gör så visste jag inte om det var viktigt eller ej
Du vill läsa av en pinne om den är 1 eller 0.
Om den inte är ansluten alls kan man ju tycka att den är noll, men i själva verket är den i ett läge som kallas flytande (float) och kan ge oönskade resultat.
Genom att använda ett högt motstånd (typ 10K) till +5V så är den alltid 1 tills du kopplar pinnen till jord då det blir 0.
Utan motståndet hade det ju blivit kortslutning, men med det höga värdet går väldigt lite ström genom det när du jordar pinnen.
Du har därmed skapat ett bestämt läge (jord eller +5V) det vill säga 1 eller 0.
Flytande pinnar kan skada din processor och är inte att rekommendera för en ingång.
En pulldown funkar givetvis på samma sätt men omvänt (motståndet till jord).
Ahhh ok
För den som är intresserad så lyckades jag precis att köra en ATMEGA 2560-8AU med Arduino och intern klocka.
Dock kopplade jag reset på pullupp så jag kan programmera om löpande med en extern FTDI.
4st kondingar till avkoppling + 1st 10K pullup + 1st konding för reset, måste kvalificeras som bareboard för ATMEGA 2560
Det var superlätt.
Samma bootloader som vanliga ATMEGA 2560 och sedan en kopia på sektionen med ATMEGA 2560 i boards.txt filen, men ändra uppload hastighet till 57600 (halva ordinarie) och "build.f_cpu" till "8000000L" istället för "16000000L"
Testade några enkla program för att kolla att en sekund fortfarande var en sekund osv och det funkar perfekt.
Hade 22st sådana MCU'er och sannolikheten att dom skall komma till användning ökade markant nu.
Kul att trådar utvecklas på detta sätt
Dock kopplade jag reset på pullupp så jag kan programmera om löpande med en extern FTDI.
4st kondingar till avkoppling + 1st 10K pullup + 1st konding för reset, måste kvalificeras som bareboard för ATMEGA 2560

Det var superlätt.
Samma bootloader som vanliga ATMEGA 2560 och sedan en kopia på sektionen med ATMEGA 2560 i boards.txt filen, men ändra uppload hastighet till 57600 (halva ordinarie) och "build.f_cpu" till "8000000L" istället för "16000000L"
Testade några enkla program för att kolla att en sekund fortfarande var en sekund osv och det funkar perfekt.
Hade 22st sådana MCU'er och sannolikheten att dom skall komma till användning ökade markant nu.
Kul att trådar utvecklas på detta sätt

Just ja...
Givetvis satte jag INTOSC i fuses när jag brände bootloadern.
Givetvis satte jag INTOSC i fuses när jag brände bootloadern.
En liten uppdatering
Efter har hittat denna sida
http://www.instructables.com/id/Standal ... /?ALLSTEPS
så har jag nu gjort följande
Kopplat ihop båda GND (Hade bara kopplat ihop den ena)
Kopplat in AREF till plus (Vet inte riktigt varför men vad jag förstå så har han gjort det.
Kopplat pin 9 och 10 till varsin kondensatorer med gjort med satt en kristall parallell med dessa två stift
Tagit bort spåret för knapparna (Har visst råkat sätta ett spår så jag misstänker att det var det som någon såg och jag missförstod personen (Ber om ursäkt)
Så nu tror jag att jag har fått med allt och gjort det rätt, är lite osäker ska jag erkänna eftersom det blev lite ändringar
Så vad tror ni nu då??
Efter har hittat denna sida
http://www.instructables.com/id/Standal ... /?ALLSTEPS
så har jag nu gjort följande
Kopplat ihop båda GND (Hade bara kopplat ihop den ena)
Kopplat in AREF till plus (Vet inte riktigt varför men vad jag förstå så har han gjort det.
Kopplat pin 9 och 10 till varsin kondensatorer med gjort med satt en kristall parallell med dessa två stift
Tagit bort spåret för knapparna (Har visst råkat sätta ett spår så jag misstänker att det var det som någon såg och jag missförstod personen (Ber om ursäkt)
Så nu tror jag att jag har fått med allt och gjort det rätt, är lite osäker ska jag erkänna eftersom det blev lite ändringar

Så vad tror ni nu då??
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hej, en detalj. AREF skall inte kopplas till AVCC. Sätt i stället en 100 nF kondensator från AREF till GND. Man väljer med mjukvara vilken referens man vill ha, t.ex. AVCC som alltså kopplas internt.
@nifelheim:
Nej...Vad jag förstått så används fuse inställningarna i "boards.txt" bara när man väljer att bränna bootloadern innifrån Arduino gränssnittet.
Jag bränner mina ifrån AVR Studio. Men det är nog god ide att ändra även där, för om man glömmer sig och skulle bränna med "orginal" fuses innifrån
så blir det ju jobbigt utan kristall på kortet.
@cazz:
Absolut. Det var ju dina länkar till hur man gör med 328 som fick mig att prova med 2560.
Orginal i Aurduino mjukvaran följer det ju med en speciell bootloader för 328 i 8MHz så
det verkar definitivt finnas stöd för det.
Nej...Vad jag förstått så används fuse inställningarna i "boards.txt" bara när man väljer att bränna bootloadern innifrån Arduino gränssnittet.
Jag bränner mina ifrån AVR Studio. Men det är nog god ide att ändra även där, för om man glömmer sig och skulle bränna med "orginal" fuses innifrån
så blir det ju jobbigt utan kristall på kortet.
@cazz:
Absolut. Det var ju dina länkar till hur man gör med 328 som fick mig att prova med 2560.
Orginal i Aurduino mjukvaran följer det ju med en speciell bootloader för 328 i 8MHz så
snigelen skrev:Hej, en detalj. AREF skall inte kopplas till AVCC. Sätt i stället en 100 nF kondensator från AREF till GND. Man väljer med mjukvara vilken referens man vill ha, t.ex. AVCC som alltså kopplas internt.
Hmm ok så personen jag länkade till hade gjort fel, sedär det var bra att jag frågade i alla fall.
Hmm ok, fast nu har jag ju "byggt" om så jag kan köra med kristall.ToPNoTCH skrev:Absolut. Det var ju dina länkar till hur man gör med 328 som fick mig att prova med 2560.
Men man kan ju testa lite mer senare med ett annat projekt