Projektarbete .. CNC-fräs/3D-printer?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
malx

Re: Projektarbete .. CNC-fräs/3D-printer?

Inlägg av malx »

Ska du köpa färdigt kit så rekommenderar jag två alternativ (i budgetklassen):

Antingen mendel90 (£499 + £50 i frakt):
http://hydraraptor.blogspot.se/2012/12/ ... dates.html

Eller reprappros mendel (€599+€39 frakt):
http://reprappro.com/Mendel

mendel90 är nog enklare att bygga och ställa in och NopHead har bra rykte i reprap-världen.
RepRapPro drivs av "grundaren" av RepRap-rörelsen och har också mycket bra rykte, jag använder deras lilla Huxley själv.

Att köpa från någon med bra rykte är tyvärr väldigt viktigt när det gäller sånt här. Finns många som inte klarar av att leverera det de lovar och ger ingen support i efterhand.
Båda de ovanstående har bygginstruktioner färdiga.

Jag misstänker dock att leveranstider kan vara lite si och sådär i juletider.
Användarvisningsbild
zekkexavior

Inlägg av zekkexavior »

Mendel90 såg lite klen ut, hur är den jämfört med en vanlig RepRap mendel? Den jag har kollat på är denna: http://www.reprapcentral.com/Mendel/Rep ... e.tpl.html
malx

Inlägg av malx »

Nu har jag aldrig sett en mendel90 live men jag misstänker starkt att den faktiskt är mycket stabilare än en normal mendel (som den du tittat på eller reprappros). Med raka linjer lär den var lätt att stabilisera ännu mera också om det skulle behövas. Nopehead som konstruerat den har hållit på ett tag och experimenterar rätt mycket så han borde veta vad han gör.

Och om du ändå vill köpa en vanlig mendel så skulle iallafall jag välja reprappro före den du tittat på. Både p.g.a. stor skillnad på priset och att jag vet reprappro kan leverera och håller bra kvalité på sina utskrivna delar, det kan säkert reprapcentral också men det vet jag inte.

Några noterbara skillnader:
Reprappro mendel och mendel90 kör med Melzi elektronik, reprapcentral kör med RAMPS. Melzi är enklare att hantera och har inbyggd sd-kortläsare för utskrifter utan dator, RAMPS har dock trots/eller p.g.a. sin klumpigare uppbyggnad lite bättre utbyggnadsmöjligheter om man t.ex. vill ha två hotends nån gång i framtiden. Jag tror dock inte man så enkelt sätter två hotends på en mendel, då behövs nått stabilare om man inte vill köra sakta.

Mendel90 och reprapcentral kör med 3mm plast, reprappro med 1.75 mm. 1.75 är dyrare på vissa ställen och går av något enklare, jag har dock inte upplevt det som något större problem. Kvalitéskillnadsmässigt lär det inte vara några större skillnader på vad som är möjligt med de hotends/extruders som används hos de tre ställena.
ReprapPro använder för övrigt en separat extruder och bowdentub, det ger både för och nackdelar.

Mendel90 och reprapcentral kör med ATX PSU (Kraftaggregat från stationär dator). Det ser jag inte alls som optimalt då dessa aggregat inte är anpassade för denna användning och är väldigt klumpiga. Men det är väl de billigaste de har hittat som kan leverera tillräckligt med ström. Vad reprappro kör med vet jag inte. (deras Huxley kör med en från en laptop men den kräver mycket mindre ström).

Min rangordning:
1. Mendel90, stabil och enkel att bygga. Bra pris. Minus på PSUn
2. Reprappro, välkända, bra rykte, bra pris. (okänd PSU)
3. RepRapCentral, dyrare, ingen koll på rykte. Kabeldragningen på visningsexet inte speciellt imponerande, ger inte riktigt förtroende hos mig. Minus på PSU.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Som jag har förstått det är anledningen till att Mendel90 och RepRapCentral kör med ATX-aggregat är att det är en av de enda typer av aggregat som går få tag i till ett bra pris och som uppfyller deras krav på att ha färdig nätbrunn och strömbrytare så att slutanvändaren aldrig behöver pilla på 230-kopplingar utan bara på 12v-sidan.

Själv hade jag dock hoppat över ATX-agget och köpt ett Meanwell-aggregat i lämplig storlek i stället då jag känner mig bekväm med att göra den sista koppligen på 230-sidan själv.

Typ detta:
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1705
malx

Inlägg av malx »

Jo, du har en poäng där, alltid bra om man kan undvika 220v. Transformatorer till bärbara fyller ju normalt sett det kravet men kostar också ofta multum. Problemet med ATX är att de ofta behöver en belastning även på 5 och 7 volt för att fungera optimalt. (Fråga inte mig om anledning)

Antar att din länk bara var ett exempel men för saken skull så skulle jag föreslå 350W-varianten istället för 200W om man ska beställa eget agg. 200W är lite på gränsen, speciellt om du har en kraftfullare värmebädd. (Min lilla huxley använder en 135W och där har jag lite problem även fast den är betydligt mindre, man märker hur fläktarna varvar lite upp och ner beroende på värmebädden. När jag bytte ut hotendresistorn mot en värmepatron så fick jag montera en stor kondensator eftersom spänningsfallen påverkade temperaturmätningarna och regleringen lite för mycket)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ja länken var bara ett Exempel, man får ju anpassa efter vad ens egen maskin behöver, ett alternativ är ju tillexempel denna:
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1707

Ett annat alternativ är separata aggregat för hotbed och resten om man har problem med störningar pga spänningsfall osv.
Användarvisningsbild
zekkexavior

Inlägg av zekkexavior »

Sådär, lite uppdatering: Jag hittade en firma i Halmstad som sålde en hel drös med olika skrivare i olika prisklasser, och det blev en RepRapPro Mendel :) Det borde komma någon gång i februari, och det är ett fullständigt kitt. Får se hur allt funkar när det kommer, vore bra för betyget att kunna modifiera den på nåt sätt, eller göra en guide för de mindre insatta att använda den kanske :)
Användarvisningsbild
zekkexavior

Inlägg av zekkexavior »

suck... Får vänta i ytterligare 3 veckor innan leverans, så nu ska jag börja titta på programvara att använda vid leverans...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

>Jag hittade en firma i Halmstad

Namn och länk till den firman? :P
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

http://www.creativetools.se/

Trevlig kille som driver. Rekommenderar, fast utan att ha beställt.
Användarvisningsbild
zekkexavior

Inlägg av zekkexavior »

Precis zeus :) den kontakt jag har haft med visar på väldigt kompetent personal, dock suger leveranstiden :(
malx

Inlägg av malx »

Asså, nu blir jag lite bekymmrad.
Ja, killen kanske är trevlig.
Ja, han måste tjäna pengar på det an gör.
Men import till mellanhand inom EU kanske inte är så lämpligt...
Dessutom så kan det knappast handla om lager när jag ser utbudet utan han beställer troligtvis hem skrivarna när någon beställer av honom.

Ex:
Köpa en Reprappro Huxley direkt från England och Reprappro med direkt service och kontakt (som jag har gjort för något år sedan med gott resultat):
4476:- (Inklusive moms och frakt)
Köpa en Reprappro Huxley från creativetools
7183:- (inklusive moms men vad jag kan se exklusive frakt)

Tycker ni verkligen att det är värt det för att få en försenad leverans från en svensk försäljare istället för att köpa direkt från tillverkaren som är känd för att hålla bra service?
Och som dessutom kan hålla med reservdelar med en hel del snabbare och billigare leverans än en svensk återförsäljare som inte verkar ha ett eget lager?
malx

Inlägg av malx »

Ju mer jag tänker på det, ju mer irriterad blir jag.
Ni får absolut inte rekommendera någon som sysslar med liknande.
Bara direkt-"importera" (import blir det ju inte riktigt i mina ögon då det är inom EU) och lägga på (minst) 60% på priset utan att lägga till något som helst mervärde är farligt nära vad som kallas "ocker". Jag hoppades vi skulle slippa se liknande inom denna branch i Sverige. Jag kan bara hoppas att det ingår ett antal (5+) timmars svensk direktsupport från en kunnig person som byggt ett antal av dessa skrivare i priset men det tvivlar jag starkt...
malx

Inlägg av malx »

FYI,
Efter ett mail till butiken ifråga så har de nu sänkt sina priser ner till reprappros nivå.
(De hävdar att det har varit fel i deras momsprissättning, ett fel jag dock inte riktigt fick ihop med 60%)
De har även lovat att kompensera kunder som handlat där.

Låt oss hoppas att så är fallet. Jag lämnar iallafall ämnet nu och bygger vidare på de ändringar jag håller på att göra på min RepRapPro Huxley :).
Användarvisningsbild
zekkexavior

Inlägg av zekkexavior »

Kommer att höra av mig imorgon till Creativetools och se till att de sänker priset på min order. Nu är det ju inte jag som betalar eller beställer men att ha råd med lite annat för min budget är ju alltid intressant. Skolan har tyvärr inte möjlighet att beställa direkt ifrån utlandet, utan jag måste hålla mig inom Svea Rikes gränser. Tack för upplysningarna :)
Skriv svar