säter skrev:Kul med lite skisser.
Jag hängde inte med i resonemanget tidigare, men det fick jag förklaring på nu.
Du benämner alltså tvärrörelsen (Y), och längdrörelsen (X)?
Frestande tanke är att skippa mellanplåten mellan tvär och längd.

Skenorna ser ju rätt stadiga ut i sig.
Tror du det fungerar med enbart 2st vagnar per enhet?
Det blir lite kort styrning.
Om du ska ha centrummonterad kulskruv till längrörelsen, hur har du tänkt anordna det mekaniska för någon lämplig vev?
Ja, jag kallar längsmed för X, tvärs för Y.
Ja, kunde jag skippa mellanplåten vore ju suveränt men det är nästan uteslutet att borra i skenorna. Dom är härdade som tusan. I vagnarna är det i alla fall möjligt att borra. Annars kan det kanske gå att minska höjden på "mellanlagret" genom att det får en H eller U-form. Får skissa lite.
Två vagnar: menar du fler på tvärmatningen eller längsmed? Dom på längden är ca 90mm långa och förspända plus att belastningen i huvudsak är i rätt gynsam riktning, tvärs mot skenorna så dom tror jag klarar sig. Jag bestämma mig hur många jag ska ha för jag kan inte sätta dit fler i efterhand utan att offra längdrörele. Visste jag hur stor belastningen var på verktyget så vore det bara att gå in i Rexroghts diagram för att se hur mycket dom rör sig i olika ledder.
På tvärsliden skulle inte vara fel med fler eller längre vagnar. Dom vagnarna är ju mindre. Jag har faktiskt en kort och en lång till i reserv

Men tvärsliden kan jag ändra eller sätta dit fler vagnar utan att det påverkar något annat särskilt mycket. I alla fall om skenorna för tvärsliden är så långa som jag skissat.
Centrummonterad axel: svarven är så kort att veven kan sitta på höger gavel. Verkar det fel så flyttar jag den till framsidan. Jag får också tänka på ifall jag ska ha den matad av spindeln / motor i framtiden. Vi får väll se när jag skissar motorgaveln och växeln.
PS det var ju nägon som hade en himla snygg styrning av en kuggfräs via en FPGA här på forumet. Med en sådan styrning skulle man ju kunna få precis vilken stigning / längs / tvärmatning som helst!