Funderingar på att bygga en liten metallsvarv (lång text)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter

Re: Funderingar på att bygga en liten metallsvarv (lång text

Inlägg av säter »

Kul med lite skisser.
Jag hängde inte med i resonemanget tidigare, men det fick jag förklaring på nu.
Du benämner alltså tvärrörelsen (Y), och längdrörelsen (X)?

Frestande tanke är att skippa mellanplåten mellan tvär och längd. :humm:
Skenorna ser ju rätt stadiga ut i sig.

Tror du det fungerar med enbart 2st vagnar per enhet?
Det blir lite kort styrning.

Om du ska ha centrummonterad kulskruv till längrörelsen, hur har du tänkt anordna det mekaniska för någon lämplig vev?
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Lite mer skiss, stativ, tvärsnitt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

säter skrev:Kul med lite skisser.
Jag hängde inte med i resonemanget tidigare, men det fick jag förklaring på nu.
Du benämner alltså tvärrörelsen (Y), och längdrörelsen (X)?

Frestande tanke är att skippa mellanplåten mellan tvär och längd. :humm:
Skenorna ser ju rätt stadiga ut i sig.

Tror du det fungerar med enbart 2st vagnar per enhet?
Det blir lite kort styrning.

Om du ska ha centrummonterad kulskruv till längrörelsen, hur har du tänkt anordna det mekaniska för någon lämplig vev?
Ja, jag kallar längsmed för X, tvärs för Y.
Ja, kunde jag skippa mellanplåten vore ju suveränt men det är nästan uteslutet att borra i skenorna. Dom är härdade som tusan. I vagnarna är det i alla fall möjligt att borra. Annars kan det kanske gå att minska höjden på "mellanlagret" genom att det får en H eller U-form. Får skissa lite.

Två vagnar: menar du fler på tvärmatningen eller längsmed? Dom på längden är ca 90mm långa och förspända plus att belastningen i huvudsak är i rätt gynsam riktning, tvärs mot skenorna så dom tror jag klarar sig. Jag bestämma mig hur många jag ska ha för jag kan inte sätta dit fler i efterhand utan att offra längdrörele. Visste jag hur stor belastningen var på verktyget så vore det bara att gå in i Rexroghts diagram för att se hur mycket dom rör sig i olika ledder.

På tvärsliden skulle inte vara fel med fler eller längre vagnar. Dom vagnarna är ju mindre. Jag har faktiskt en kort och en lång till i reserv :humm: Men tvärsliden kan jag ändra eller sätta dit fler vagnar utan att det påverkar något annat särskilt mycket. I alla fall om skenorna för tvärsliden är så långa som jag skissat.

Centrummonterad axel: svarven är så kort att veven kan sitta på höger gavel. Verkar det fel så flyttar jag den till framsidan. Jag får också tänka på ifall jag ska ha den matad av spindeln / motor i framtiden. Vi får väll se när jag skissar motorgaveln och växeln.

PS det var ju nägon som hade en himla snygg styrning av en kuggfräs via en FPGA här på forumet. Med en sådan styrning skulle man ju kunna få precis vilken stigning / längs / tvärmatning som helst!
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Är det någon som har en svarv av den här storleksordningen så vore jag tacksam för några mått eller bilder på hur tvärsliden ser ut. Det kan ge en fingervisning för hur stort tvärsnitt som behövs.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Om du har ont om vagnar, skulle det kanske fungera med 3st?
Så man får någonting som styr upp byrålådseffekten.

Jag tror det är fullt möjligt att borra i skenorna.
De är nog bara ythärdade.
Dock kan det vara andra saker som tvingar en till att ha en mellanplåt.

Det var väl Andax som har kuggfräsen?
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Jag skulle kunna skaffa en eller två vagnar till för att få symmetri om det behövs. Fast det kostar ju. Jag har också fler av dom större vagnarna men ingen mer skena till dem. Men dom bygger så mycket på alla ledder så det känns lite tja... Jag vill försöka hålla den inneslutna arean nere... Fast det klart; det gör ju egentligen inte så mycket bara dom är stabila.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Mer skiss
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jag har en Sieg C2 där jag på något sett har en dubbdocka över. Den syns på bilderna du länkade till .
Ungefärlig höjd till spetsen på dubben = 90mm.
Intresserad ?
//Per
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Min bädd kommer att se helt annorlunda ut så det blir nog svårt. Fast lägg gärna upp en bild så får jag fundera på om det kan vara anpassningsbart. En närbild på tvärsliden skulle jag gärna se också :-)
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Nu skall vi se
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Tack!

Om dockan är 90mm hög så gissar jag att tvärslidens undre del är typ 12x100 och överdelen 12x60 i tvärsnitt? Längd 150mm?

Jag får nog åka och tjuvtitta på någon svarv i liknande storlek. På mitt gamla jobb har dom ett antal men jag tror inte att någon är så liten. Får åka dit och titta...

Kan du lägga upp ett par bilder på dubbdocka från ett par vinklar plus ett par mått? Vad vill du ha för den?
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Det här är dom vagnar jag har som kan vara aktuella som tvärslid.

Nerifrån och upp är det tre skenor med storlek 25, två med storlek 30. Det skiljer ca 7mm i höjd totalt för storlek 25 och 30. Dom bästa från precisionssynpunkt är dom översta fast totalt kanske 4 st av storlek 20 eller 25 vore en bättre lösning.

Jag har tre vagnar för bred skena 25x70 också, som inte är med på bilden. Vagnarna är 120 breda, 105 långa. Men jag har inga skenor till dem. Skulle kunna bli en snygg maskin med en skena per axel :)

Är det någon som ser något som skulle vara intressant att byta så är jag intresserad av att få ihop något som fungerar för mig.
Lathe1_6.jpg
EDIT: Jag behöver egentligen inte bestämma detaljerna för tvärsliden ännu. Jag behöver egentligen bara se till att det finns tillräckligt med höjd / bredd mellan tvärslid och centrumaxel så kan jag lösa detaljerna efter hand.
PF013

Inlägg av PF013 »

Ska du bygga en svarv från scratch så bör du läsa svarvboken ur David Gingerys serie "Build your own metal working shop from scrap". Även om hans design kommer skilja sig milsvitt från din så finns det ett par metoder som kan vara guld värda, framför allt hur man borrar ur för spindellagren så att spindeln blir helt parallell med bädden.

Jag har en Sieg av samma typ som PerE, och jag håller definitiv med om att du bör satsa på en större spindelgenomförning. Det är den allvarligaste begränsningen på en sån maskin. Jag skulle nog ändå försöka få till en morsekona i spindeln. Eller har du något annat smart sätt att få in en dubb med bra centrering i spindeln, för att svarva mellan dubbar?
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Tack för tipset, ska försöka få tag på den även om jag inte bygger från "scrap".

Vad är det för genomgående diameter på din maskin? Typ 20mm? Jag siktar på 45mm eller så. Jag ska se till att det går att montera morsekona i spindeln också.

Jag kan tillägga att jag är civ.ing, maskin, och har en del grundkurser i maskinkonstruktion och maskinelement. En hel del hållfasthetslära, materiallära, statik och mekanik också. Och jobbat fem år som svetsare innan dess.

Jag kan tillfälligt låna experimentverkstan på mitt gamla jobb, en dag eller så är nog OK men inte veckovis. Jag kan alltså smyga dit och svarva en spindel men inte stå där och bygga en hel maskin. Dom har 5-6 svarvar och lika många fräsar tillgängliga.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag siktar på 45mm eller så. Jag ska se till att det går att montera morsekona i spindeln också
:humm: Vilken MK har du tänkt dig då?
Skriv svar