Rörförstärkare baserad på 5F6A

Berätta om dina pågående projekt.
spufuz

Re: Rörförstärkare baserad på 5F6A

Inlägg av spufuz »

I min gamla Twin Reverb från -76 sitter det en plastbussning genom hålen som kabelgenomföring.
Jag tror jag kommer fixa gummibussningar och krympslang ända upp till där kablarna går in i trafon för att det ska se snyggt ut dessutom...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Snyggt jobb men tycker projektet är lite dyrt. Du kunde handlat billigare.
spufuz skrev:Vill man ha hängsle och livrem kan man sätta i en gummigenomföring.
Handlar INTE om var sig hängsle eller livrem utan om sunt förnuft. Det tar inte lång tid innan plåten knaprat sig igenom sioleringen och POOOOOFFF! har du bränt rör och utgångstrafo för tusenlappar.
spufuz

Inlägg av spufuz »

"Snyggt jobb men tycker projektet är lite dyrt. Du kunde handlat billigare."

:humm:
Du får gärna länka till sajterna som säljer komponenterna till detta projektet avsevärt billigare än tube-town.net!
Säg inte ebay, för det blir inte alls billigare att beställa här och var med alla frakter och annat inräknat.
Vill inte heller köpa begagnade komponenter.

Sen spelar det inte någon jättestor roll vad det kostar heller. Det är roligt att bygga nåt och det får gärna kosta lite. :vissla:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag håller med dig. När man är inne i ett projekt kan det ibland vara viktigare att köra på och bli klar än att sitta och beställa billiga prylar från Kina och USA och sitta och vänta fem veckor.

Jag har fyra 6P3S/6L6 (ryska) över, och minst en nättrafo liggande, annars brukar jag köpa transformatorer från nån firma i Englöand ... får ge dig mina referenser sen. Måste i säng.
spufuz

Inlägg av spufuz »

Ok.
Det här projektet fick ligga på hyllan ett tag pga olika anledningar.
Nu har jag äntligen fått ihop allt och tror att jag kan bli riktigt nöjd med resultatet.

Hade lite problem med sprak och oljud vilket visade sig komma från inputjacken.
Jag gjorde en enkel lösning och kopplade bort ena jacket och lät det högra jacket gå via 68k till V1.
Sen sjöng den fint.
Input-jacken och switchen är tänkt att funka så att ena jacket är attenuerat (t.ex. för gitarrpickuper som humbuckers med högre output) och switchen ska växla inputjacken mellan "bright" och "normal" kanalerna.

Detta återstår att lösas.

Här gör jag de första mätningarna. (Edit: såg att det kom med en ölburk på bild. Kan meddela att det intogs ingen öl då bilden togs! Kanske dumt att dricka när man mäter i 450V likspänning. :D )
startup.jpg
Biasjusterat och "provkört" någon halvtimme eller så. Inget har brunnit upp än så länge! :D
startup2.jpg
Så vad nu?
Blir att bygga/köpa låda till chassit.
Faceplate ska ju lasergraveras så småningom.
Några förslag på utseende eller typ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du ska väl ha ett perforerat lock till det hela väl? Och sedan får du inte glömma det bulgariska locksyndromet: utan lock fungerar allt jätte bra. När locket sätts på fungerar ingenting längre. :doh:
spufuz

Inlägg av spufuz »

Så kan det säkert vara.
Nej jag tror jag vill ha något mer traditionellt att montera chassit i.
Just nu står det mellan att orka bygga själv och köpa färdigt. Ska ta en funderare på det.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Hehehe .. "bulgariska locksyndromet". Det känner jag till mycket väl!!

Spufuz:
Grattis till ett mycket väl genomfört bygge. Ser kanon ut .. och nu var det ju ändå några detaljer kvar.
spufuz

Inlägg av spufuz »

Lite uppdatering då:

Perkla hade helt rätt när det gäller att tillverka kabinett till chassit själv. Det blev inte alls speciellt dyrt.
Dock tar det ju en stund och det är inte helt lätt att få till hörn och "piping" snyggt.
För att vara första gången så blev det bra, men till nästa gång har jag några få detaljer jag skall göra annorlunda.
Baffeln på framsidan måste göras ännu mindre då piping och tolex byggde mer än jag trodde. Det blev VÄLDIGT tight att få dit baffeln. :doh:
Sen är spåren till pipingen som går på de öppna ytorna frästa för djupt så pipingen kom för långt ner. Löste detta hyfsat genom att limma dit ett murarsnöre under pipingen! :vissla:
headshell.jpg
Så nu återstår att fixa frontpanel till chassit och sen montera, så ska det väl vara klart om man nu kan hålla modifierings-fingrarna i styr!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar