Fråga om elbehörighet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Fråga om elbehörighet

Inlägg av TomasL »

Nu blandar ni ihop det lite.
CE märkning mm har inget med standarder och normer att göra, det är helt skilda saker.
En Norm eller Standard är enbart en rekommendation, som man kan följa om man vill eller skita totalt i.

CE-märket talar om att produkten uppfyller Europarådets Direktiv inget annat.
För att få placera, dvs sälja en produkt på den inre marknaden, dvs inom EU skall produkten i fråga uppfylla gällande durektiv.
Det är du själv som tillverkare/importör som ansvarar för detta.

När det gäller missförståndet med standarder och normer är det så här:
Vissa standarder är harmoniserade mot vissa direktiv, vilket innebär att om du konstruerar en apparat helt i enlighet med en harmoniserad standard, så anses apparaten uppfylla de krav i det eller de direktiv som standarden är harmoniserad mot, det finns inga standarder som är harmoniserade mot alla direktiv, typiskt är att en standard kan vara harmoniserad mot tv/tre direktiv, övriga direktiv som kan gälla, där får man göra analysen själv.

Så att konstruera gentemot en EN-standard innebär inte per automatik att allt är ok
Olle61

Re: Fråga om elbehörighet.

Inlägg av Olle61 »

svanted skrev:så se till att den sitter installerad med en kontakt i väggen, om inte, be Kjelles El & Fisk att sätta dit en....
då är det fritt fram...iaf lagligt!
Mauritz skrev:Nya reglerna säger ju att man får byta uttag och brytare utan behörighet.

Går ju kanske att tolka kontaktorn som brytare :D
Det vore bra om någon av de som svarade i början av tråden, och som mer eller mindre idiotförklarade mig, kan komma igen och försvara sina inlägg...
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hör du Olle61, det du kallar idiotförklaring kan möjligen bero på att du ställt frågan här i EF.

Helt uppenbart hade det varit bättre att kontakta Elsäkerhetsverket direkt. För övrigt fick du svar från Icecap omedelbart efter att du ställt din fråga.

Enligt min uppfattning finns det ingen som behöver försvara sina inlägg. Du har fått svar på din fråga och därmed är det inget mer att säga om saken.
svanted

Re: Fråga om elbehörighet.

Inlägg av svanted »

Det vore bra om någon av de som svarade i början av tråden, och som mer eller mindre idiotförklarade mig, kan komma igen och försvara sina inlägg...
ber om ursäkt om du tolkade det så, inte min mening... om det nu var mitt du menar.
om jag förstått allt rätt så får man reparera en elektrisk apparat utan behörighet om den inte är fast installerad, så om din värmepump är monterad med en kontakt i väggen så räknas den inte som fast installerad. vilket innebär att du lagligen får göra jobbet utan behörighet, observera att det bara legaliserar själva åtgärden INTE godkänner någons kunskaper för att göra det, man kan fortfarande begå lagbrott om man gör en apparat livsfarlig p.g.a. okunskap.
Kjelles fisk och el är myntat av ngn annan i en annan tråd och som förklarar konsekvenser av de svenska behörighetsreglerna.
minns inte vilken tråd.....
svanted

Inlägg av svanted »

AndLi skrev:
svanted skrev:tror att man får bygga i princip vad som helst elektriskt men om man ska sälja det måste det vara
godkänt av SP, om den innehåller starkström.
S märkningen som Semko/SP höll i försvann krav på (du kan fortfarande S märka produkter om du vill) förra seklet, en produkt måste vara CE märkt för att placeras på den europeiska marknaden, men det är ingen myndighet som ger dig det, det är du själv (oftast med hjälp av div företag tek semko som nuförtiden är känt som interek)

Undra om det finns något område inom elektroniken som är så fullt av olika ider om vilka regler som gäller och vad lagen säger som CE/S och behörighet
tack för infon, började att försöka få en elpryl godkänd av SP på 90 talet, men det blev inget av, det stannade vid förgranskning, sen rann det ut i sanden av andra orsaker...

tyvärr är avskaffandet av dessa regler mycket olyckligt för elsäkerheten men...
det var väl EU som insåg att det skulle hindra konkurrensen om man inte kunde exportera elektriska prylar över landsgränserna om allt måste godkännas av ngn myndighet i alla länder.
och vi vet ju vad CE märkning från Kina betyder.
grottan

Inlägg av grottan »

Läs svaret från elsäkerhetsverket igen, det är inte behörighetskrävande att reparera en elektrisk apparat oavsett anslutningsform. Självklart måste reparationen vara korrekt utförd och i linje med apparattillverkarens direktiv.
svanted

Inlägg av svanted »

å f-n, slarvläste, eller inte alls... :( ska genast gå och hacka av mig lillfingret... :oops:

sorry, nu har vi varit ot ett tag....

men tänk om värmepumpen på 100MW, är så d-a stor att den har en dörr
så man kan gå in i den :oops:
och till och med glasluckor på väggarna för att det inte ska bli så mörkt.
få jag då byta kablarna till kompressor som brunnit av, och som är dragna tvärs över insidan på ena väggen i några vita plaströr? från ngt som ser ut som en kopplingsplint i en låda med vitt lock... :vissla:

edit:

trodde ta mig f-n att en stickpropp definierade apparat eller inte,
tydligen inte, och så vart det ännu konstigare...
labmaster

Inlägg av labmaster »

Jag tycker det här med elbehörighet är ett ganska tråkigt inslag här i Elektronikforumet. Jag tycker dessa trådar skulle regleras mera från moderatorerna.

Fram för allt skulle dessa trådar omedelbart flyttas från elektronikdelen till avdelningen kaffesnack ty det är där de hör hemma.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

svanted skrev:tack för infon, började att försöka få en elpryl godkänd av SP på 90 talet, men det blev inget av, det stannade vid förgranskning, sen rann det ut i sanden av andra orsaker...

tyvärr är avskaffandet av dessa regler mycket olyckligt för elsäkerheten men...
det var väl EU som insåg att det skulle hindra konkurrensen om man inte kunde exportera elektriska prylar över landsgränserna om allt måste godkännas av ngn myndighet i alla länder.
och vi vet ju vad CE märkning från Kina betyder.
Mig veterligen har SP aldrig haft med Elsäkerhet och S-märkning att göra, däremot var det dåvarande SEMKO som provade och godkände el-produkter.
SP provade och godkände däremot andra typer av produkter, till exempel byggnadsmaterial osv.

Elsäkerheten har inte blivit sämre pga ändrade regler, det fuskades lika mycket då som nu, förmodligen mer eftersom det var rätt dyrt att få en produkt S-märkt.
Dessutom var det så att en detalj som var godkänd på en viss produkt inte blev godkänd på en annan, till exempel nätkabelgenomförningar.

Bara för att en produkt hade ett S-märke på sig, så innebar det inte att den var säker.

Skillnaden då och nu är att myndigheten är betydligt mer aktiv i marknadsundersökning, för att kontrollera produkter, samt att företag också är mer aktiva att rapportera konkurrerande produkter med tvivelaktigt utförande.
Personligen tror jag att det blir säkrare med nuvarande metoder, då tillverkaren/importören måste uppfylla samtliga gällande direktiv, och inte enstaka regler vilket var fallet förr.

Med nuvarande regler behöver man inte ha en tjock plånbok för att placera en (el-)produkt på marknaden, vilket var fallet förr. (S-märkning av en produkt kunde ledigt kosta ett par hundra tusen).

Beträffande det här med "Värmepumpen", de flesta (alla) tillverkare skriver i sina DS-instruktioner att reparation skall utföras av "behörig personal"
Fixar den "obehöriga hemmapularen" det själv, då gäller inte de intyg om överensstämmelse längre, dvs CE-märket skall tagas bort, och apparaten får i princip inte användas längre.
När det gäller just värmepumpar så faller det dessutom inom köldmediadirektivet, vilket mera i detalj reglerar vem som får utföra vad.
Josty Kid

Inlägg av Josty Kid »

ronnylov skrev:Men om man bygger något endast för eget bruk (något man inte säljer till någon) så behövs ingen CE-märkning om jag fattat saken rätt.

Edit: Det där med "om man bara använder CE-märkta produkter" behöver inte stämma.

Antag att du använder CE-märkta komponenter i ditt bygge, t.ex. ett nätaggregat. Nätaggregatet är CE-märkt men i "declaration of conformity" hänvisas till en elsäkerhetsstandard EN 60335 serien (hushållsmaskiner och liknande). Då kan du inte använda nätaggregatet i en kontorsmaskin eller en IT-produkt för den ska ju uppfylla elsäkerhet enligt EN 60950-1. Kraven är inte desamma i olika elsäkerhetsstandarder. Vid en elsäkerhetsprovning av din apparat kommer provningslabbet fråga efter certifikat för uppfyllande av EN60950-1 vilket du inte har...

Men även om dokumentationen för nätaggregatet anger att det uppfyller rätt relevant standard är det ändå inte säkert att slutprodukten uppfyller kraven. Nätaggregatet kanske är specat för användning vid omgivningstemperatur på max 40 grader. Du specar din maskin till max 30 grader och tror att allt är OK. Men i verkligheten så sitter nätagget inuti din apparatlåda där det vid en yttre omgivningstemperatur på 30 grader utanför lådan så uppstår det en temperatur inuti lådan på kanske 50 grader. Då använder du komponenten utanför sitt specificerade temperaturområde som den är elsäkerhetsprovad för. Vid en provning av din maskin så blir den underkänd trots att du trodde att du hade alla papper i ordning...

Man måste alltså ha full koll på under vilka villkor CE-märkta komponenter uppfyller gällande krav och välja rätt komponent för användningsområdet.
Det är rätt att det inte räcker med ett CE märke på så kan man bygga som man vill. Men om du läser anvisningar lika slarvigt som inläggen så blir det inte bra heller. Jag skrev ju att du måste följa tillverkarens anvisningar. Där står ju hur produkten skall användas och i vilka applikationer den är provad för eller hur?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

TomasL skrev:Beträffande det här med "Värmepumpen", de flesta (alla) tillverkare skriver i sina DS-instruktioner att reparation skall utföras av "behörig personal"
Fixar den "obehöriga hemmapularen" det själv, då gäller inte de intyg om överensstämmelse längre, dvs CE-märket skall tagas bort, och apparaten får i princip inte användas längre.
När det gäller just värmepumpar så faller det dessutom inom köldmediadirektivet, vilket mera i detalj reglerar vem som får utföra vad.
så länge han inte säljer vidare värmepumpen så behöver den ju inte vara ce märkt? Varför skulle han då behöva sluta använda den?
grottan

Inlägg av grottan »

TomasL skrev:Beträffande det här med "Värmepumpen", de flesta (alla) tillverkare skriver i sina DS-instruktioner att reparation skall utföras av "behörig personal"
Behörig i det fallet torde rimligen avse en av tillverkaren "godkänd" person, inte en random montör från elfirman runt hörnet som inte har en aning om hur det hela fungerar men som arbetar under någon annans behörighet.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

För mig är detta ett ickeproblem.
Om någon person frågar om han får laga sin värmepump själv och tror sig ha denna kunskap kommer han sannorligt göra detta ändå.
En elektriker har rimmligen såpas med kunskap att han klarar av att laga den eller att ringa leverantören för hjälp. Om det är garanti så går man ju till återförsäljaren direkt.
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Josty Kid skrev:
ronnylov skrev:Men om man bygger något endast för eget bruk (något man inte säljer till någon) så behövs ingen CE-märkning om jag fattat saken rätt.

Edit: Det där med "om man bara använder CE-märkta produkter" behöver inte stämma.

Antag att du använder CE-märkta komponenter i ditt bygge, t.ex. ett nätaggregat. Nätaggregatet är CE-märkt men i "declaration of conformity" hänvisas till en elsäkerhetsstandard EN 60335 serien (hushållsmaskiner och liknande). Då kan du inte använda nätaggregatet i en kontorsmaskin eller en IT-produkt för den ska ju uppfylla elsäkerhet enligt EN 60950-1. Kraven är inte desamma i olika elsäkerhetsstandarder. Vid en elsäkerhetsprovning av din apparat kommer provningslabbet fråga efter certifikat för uppfyllande av EN60950-1 vilket du inte har...

Men även om dokumentationen för nätaggregatet anger att det uppfyller rätt relevant standard är det ändå inte säkert att slutprodukten uppfyller kraven. Nätaggregatet kanske är specat för användning vid omgivningstemperatur på max 40 grader. Du specar din maskin till max 30 grader och tror att allt är OK. Men i verkligheten så sitter nätagget inuti din apparatlåda där det vid en yttre omgivningstemperatur på 30 grader utanför lådan så uppstår det en temperatur inuti lådan på kanske 50 grader. Då använder du komponenten utanför sitt specificerade temperaturområde som den är elsäkerhetsprovad för. Vid en provning av din maskin så blir den underkänd trots att du trodde att du hade alla papper i ordning...

Man måste alltså ha full koll på under vilka villkor CE-märkta komponenter uppfyller gällande krav och välja rätt komponent för användningsområdet.
Det är rätt att det inte räcker med ett CE märke på så kan man bygga som man vill. Men om du läser anvisningar lika slarvigt som inläggen så blir det inte bra heller. Jag skrev ju att du måste följa tillverkarens anvisningar. Där står ju hur produkten skall användas och i vilka applikationer den är provad för eller hur?
Jovisst du skrev ju faktiskt så. Helt rätt. Ville bara förtydliga lite.
Olle61

Inlägg av Olle61 »

MathiasP skrev:För mig är detta ett ickeproblem.
Problemet är att folk skriver på forumet "Så här är det" utan att veta.
Skriv svar