Evodriver en stegmotordrivare med encoder.
Re: Evodriver en stegmotordrivare med encoder.
128$ för en ink frakt till Sverige vad jag fattade.... Undrar om den funkar bra bara 

Var ju inte så farligt om den fungerar bra oxå 

Liten fundering....
Vad är bäst? Encoder som läser av motorn/Kulskruven eller en encoder skala som läser av bordet....
Mvh Terho.
Vad är bäst? Encoder som läser av motorn/Kulskruven eller en encoder skala som läser av bordet....
Mvh Terho.
Bättre är väl att den ser var bordet är, men det är också ett dyrare alternativ.
Mjo men iofs har dom billiga encoder skalor från kina med om man inte går över en meter
Borde ju funka för dom är på 5vdc med....

Borde ju funka för dom är på 5vdc med....
Det kan vara så att det glapp som eventuellt (troligen) finns mellan motoraxel och bord (vändglapp, glapp i utväxling etc) får reglerloopen att balla ur. Med ett "vanligt" servosystem så är det noll glapp mellan motoraxel och enkoder som gäller - annars blir det inte bra. Det är nog säkrast att kolla med leverantören av prylarna vad som fungerar i det fallet.
Detta har jag gått och tänkt på många gånger.
H.O. har ju helt rätt i när han säger att servo-loopen ballar ur om det finns glapp i mekaniken. Men skulle man inte kunna kombinera två encodrar, en på motoraxeln som håller koll på motorns rörelse och en som håller koll på bordet (eller i mitt fall snäckhjulets rörelse).
Jag antar att detta är ngt man får bygga själv, men det borde inte vara första gången som ngn vill kompensera "hyffsad" mekanik med hjälp av "hyffsad" elektronik (besparingen ligger i att man inte behöver gå upp till "super" i ngt av fallen då allt blir så satans svindyrt).
Kanske total galenskap för den kunnige reglerteknikern, men jag skulle gärna vilja veta..
H.O. har ju helt rätt i när han säger att servo-loopen ballar ur om det finns glapp i mekaniken. Men skulle man inte kunna kombinera två encodrar, en på motoraxeln som håller koll på motorns rörelse och en som håller koll på bordet (eller i mitt fall snäckhjulets rörelse).
Jag antar att detta är ngt man får bygga själv, men det borde inte vara första gången som ngn vill kompensera "hyffsad" mekanik med hjälp av "hyffsad" elektronik (besparingen ligger i att man inte behöver gå upp till "super" i ngt av fallen då allt blir så satans svindyrt).
Kanske total galenskap för den kunnige reglerteknikern, men jag skulle gärna vilja veta..
Det går att göra och har bland annat gjorts med EMC2 (nuvarande LinuxCNC) och jag kan tänka mig att enheter som KFlop också kan göra det.
Galil har en videopresentation på ämnet Dual loop compensation methods.
crap, verkar som det inte finns ngra genvägar förbi att faktiskt lära sig lite om hur PID regulatorer funkar...
ngn som har bra länkar på lager om detta som en vanlig mekaniker förstår sig på?
ngn som har bra länkar på lager om detta som en vanlig mekaniker förstår sig på?
Jag har frågat om ytterligare dokumentation i form av tekniska data och manual. Om han tillhandahåller det så beställer jag nog en, mest för att jag är nyfiken.
Dokumentation för närvarande enbart tillgänglig på kinesiska....