Instabil Pic18F458

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Naturligtvis har du en poäng, om jag kan dra tillbaka tiden skulle jag ha gjort det.

Men nu får du leva med det och det ÄR inte så mycket onödiga saker i koden, Strukturen krävs för att fram felet.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag har nu :

- tagit koden från länken i första inlägget.
- Byggt en ny HEX fil (MPLAB 7.10)
- Flashat en 458's med Wisp628.

Den har nu blinkat i ett par minuter.
Efter hur lång tid fick du problem ?
Och är koden på länket just den som har problem ? Eller
måste jag justera något ?

Tillägg : jag har alltså inte ändrat någonting. Bara öppnade projektfilen och klickade på "Build all".
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Koden är exakt den som gav problem.

Tiden tills den startar om är c:a 1 min med den sämsta och längre en jag har testat med den andra så picens individuella egenskaper påverkar mycket.

Om man slarvar med kopplingen så kommer felet lättare.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK. Blinkar fortfarande (ca 10 min nu).

"Start om" betyder att den slutar blinka och att man måste "dutta" med Button igen, eller hur ?

Min koppling liknar din :

- Labbplatta.
- En 18F458.
- 10Mhz kristall och två 27 pF (direkt på "rätt" plats"... :-) )
- 5V från ett nätagg (med 7805'or internt).
- 680uF på plattan + två st 470 nF polyester (en på varje sida av plattan).
- LED via ett motstånd.
- MCLR till 5V via 1 K.
- Button till 0v via 1K, duttar med en sladd.

Det som skilljer är att det sitter en Wisp628 ansluten på programmerings-pinnarna, men det borde inte speöla någon roll.

Slutningen, så blinkar det fortfarande :-)
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Det är upp dill dig om du vill plocka bort kondingar och testa mer likt som jag hade från början.
All info är viktig för mig.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

He, kondingarna *ska* sitta där, men OK...

Jag har plockat bort alla kondingar (både elyt och polyester)
och jag har fått ett par "stopp". En dutt med Button startar det
hela igen. Stopp efter ett par sek till 2 min.

Men detta bevisar ju bara att kondingarna behövs, men
det visste vi ju redan !

Det är klart att labbplatta är känsligare än ett riktigt mönsterkort.
40 Mhz gör också PIC'en lite känsligare.

Tja, nu har den gått ca 5 min med 100 nF på varje sida av plattan.
Jag låter den stå så här ett tag så får vi se...
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Då är saken klar.

Din pic lider oxå av samma fenomen men du har ett ganska okänsligt exemplar.

Perfekt, Tack sodjan, det betyder jätte mycket för mig.

Nu kan du riva kopplingen om du inte vill analysera mera.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Hm, alltså...

Varken din eller min PIC "lider" av något speciellt !

Det beteende som vi båda har sett är *förväntat* när man bryter mot design-regel 1A : "Avkoppla alla digitala kretsar !!"

Alltså en elyt för att fixa 50Hz brum och spikar från till/frånslag av annan utrusning (t.ex relän), samt ett par plast/polyester kondingar för HF-avkoppling.

Sen är det klart att det kan finnas process variationer mellan olika PIC typer, men jag tror att det beror mer på kvaliten på matninen som man använder.

Jag kollade inte hur 5V'en såg ut på "skåpet", men det spelar nog ingen roll...

Koppla "rätt" så har du en bra grund att utgå från. :-)

Mvh

Tillägg : PICen går fortfarande med de två 100nF kondingarna sedan förra inlägget...
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Jag vill bara påminna dig om att min Pic18F258 ger samma fenomen med optimal koppling på labbplatta med batteri som strömkälla.

Tack en sista gång! :)

Om nån mer är nyfiken och ligger och ruvar på en Pic18F258 så testa själva så kanske jag får ännu mera "kött på benen"
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Skulle vara intressant att veta om det verkligen är någon skillnad på era chip, för kopplingarna i senaste varianten tycker jag verkar ganska likvärdiga. Det *finns* avkopplingskondingar och från ett batteripack får man inget 50Hz-brum eller liknande.

Å andra sidan låter det ju lite långsökt att det skiljer så mycket mellan olika exemplar och att Chribbe76 fått alla dåliga chip :wink:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det finns fler okända parametrar, som t.ex utslitna labbplattor, som gör det hela till lite gissningar.

Det var synd att jag saknade en 258 och prova med.
Cribbe, om du tycker att det skulle vara värdefullt får du gärna skicka över en av dina "krånglande" 258'or till mig, så kör jag samma tester med den som med 458'an just nu.

Min 458's har date code "03182PR", om det hjälper.

För övrigt blinkar 458'an fortfarande. Jag vet inte riktigt hur lång tid det är, men jag har tänt grillen, grillat, käkat och satt på kaffe... :-)

Slutligen, angående problem med själva chippen, dessa hara varit aktuella så länge (och är faktiskt "mature" sedan ett par månader !), så *om* det fanns något *riktigt* problem med dom (som matchar det som rapporterats här), så skulle/borde det finnas i errata'n vid det här laget.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Labbplattan är sprillans ny(Jag gillar nya plattor).

Tack för erbjudandet men jag hoppas fortfarande på att någon annan kommer att testa (det skulle jag ha gjort).

En av mina picar har en lägre siffra och den andra en högre(den sämsta) än din.

Jag håller med om att det borde ha upptäkts vid det här laget men även om det finns många faktorer så tycker jag att faktan ger stöd till mina teorier.
Av någon anledning hittar jag ofta fel som ingen annan hittat.

mmm... Grillat
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Kan finnas många skumma orsaker, men som folk skrev - låg strömförbrukning, snabba klockor och utgångar som kan driva sänka mycket ström gör avkopplingen helt nödvändig - det fungerar inte utan helt enkelt. E-lyt plus 100nF över matningen och skadar inte heller till reseten. Bygg skärm/jordplan runt resonatorn och designa kretskortet väl mht skärmning, inga seriejordar och undvika långa banor med snabba signaler på.

Personligen kör jag aldrig över 4MHz på labbplatta opch drar mig även för det bara för att jag vet att det kan bli så mycket skumt på dem..
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Jag måste säga att ni är en gnutta paranoida.

Själv är jag för mycket åt andra hållet men för att få lite perspektiv på allt så ska jag posta det värsta ni sätt (jag hade inte tänkt posta det men ni tvingar mig).

Till alla perfektionister (känsliga personer bör ej klicka på länken):

http://ake.myftp.org/forum/Katastrofkop ... 18F458.jpg

Det här är den omtalade instabila picen.
Matning är endast inkopplad på ena sidan.
Den enda kondingen som finns sitter i övre västra hörnet(en lite plutt).
Kristallen är på 16Mhz och picen kör med PLL. Den går inte på 16Mhz men efter PLL:en så är klockfrekvensen iaf över 50Mhz.
Lägg märke till hur vackert kristallen ligger och vilar på benen.
Kablarna till kristallen är 2meter långa.
5 pinnar från portB är kortslutna mot jord och sätts höga 50% av tiden (kortslutning, he he)
Programmet är utökat med beräkningar, allt från addlw till mulwf och alla insruktioner måste ge rätt resultat annars tänds den oranga lysdioden.

Om man slår näven i bordet så studsar kristallen men picen bryr sig inte ett dugg (stabilt som fan).
Det HÄR är på gränsen vad picen klarar.

Om jag bara kortsluter 2 pinnar istället för 5 så kan jag plocka bort kondingen och picen gick stabilt i 30min, sen avbröt jag.

Det här inlägget är riktat till er som skrattar nu, så om ni tänker kommentera så gör det på rätt nivå. :D :D :D
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Snyggt.

Det är sant att hemska kopplingar ofta funkar, men steget från "funkar någorlunda" till "funkar perfekt, alltid" är stort.

Har ett skräckexempel själv. På ett virkort till ett bygge jag var inblandad i satt en CPLD som var klockad i 33MHz. Jordningen och matningen bestod av tunna virtrådar c:a 15cm långa, och bara en av varje trots att det fanns 4-5 jord och vcc-pinnar. Inga bypass-kondingar förutom ett par elyter i hörnet på virkortet.

Kan tillägga att det inte var jag som virat, och att jag inte kollat virningen heller. :wink:

Allting funkade rätt hyffsat, men då och då fick vi helskumma fel. När vi tillslut mätte med oscilloskopet över matningspinnarna såg vi att jorden fladdrade omkring mellan +/- 3V och likaså matningen (5V +/- 3V). Den funkade som sagt ändå, oftast...

De sporadiska problemet försvann först när vi hade dragit 4-5 korta virsladdar till varje pinne och lött kondingar direkt på sockeln.

Visst är man paranoid, för att man gett sig fan på att slippa skumma sporadiska fel så mycket som möjligt.
Skriv svar