Oscilloscop för iPad iPhone och iPod
Re: Oscilloscop för iPad iPhone och iPod
Ja vilken tur då att jag köpte den där från electrokit!! Så jag kan mäta? Ja jag vet inte vad jag skulle mäta med den i hastigheter över ett antal kHz just nu ska jag som sagt mäta 50Hz!! Men man vet alldrig i framtiden kanske jag ska bygga någon slags super dator?!
- ElectricMan
- Kontakt:
Det är ingen idé kvaark. Tyvärr... Dom kommer hålla på och trycka ner Apple-grejer i all evighet.
Själv sitter de med ett oscilloskop de köpte på loppis för 50 kr, som skärmen är sned på och reglagen glappar som farfars löständer.
Hade jag haft pengar över så hade jag lätt köpt ett oscilloskop till telefonen, asballt ju!
Inget man använder till att mäta avancerade GHzPWMDSOFETMODULERINGAR. Men det duger ju till att mäta lite standardsaker , precis som du säger att du ska ha det till.
"Att jag gillar Apple gör mig varken till taliban, kommunist, fascist eller idiot" @ IDG
Själv sitter de med ett oscilloskop de köpte på loppis för 50 kr, som skärmen är sned på och reglagen glappar som farfars löständer.
Hade jag haft pengar över så hade jag lätt köpt ett oscilloskop till telefonen, asballt ju!
Inget man använder till att mäta avancerade GHzPWMDSOFETMODULERINGAR. Men det duger ju till att mäta lite standardsaker , precis som du säger att du ska ha det till.
"Att jag gillar Apple gör mig varken till taliban, kommunist, fascist eller idiot" @ IDG
- Klas-Kenny
Jag håller med ElectricMan!
Som jag skrev i mitt första inlägg får man klart mer för pengarna med ett riktigt scope - MEN om man inte behöver mer, man tycker det är häftigt/kul och man har pengarna, så visst kan man köpa en sådan tillsats.
Det finns fler värden än de tekniska specifikationerna här i världen
Min personliga åsikt är i och för sig att det är skönare att ha ett scope "fast" i labbet, än att ha det bundet till en iPad som man springer runt med överallt och alltid är någon annanstans än där man behöver scopet. Men det är ju en smaksak.
Som jag skrev i mitt första inlägg får man klart mer för pengarna med ett riktigt scope - MEN om man inte behöver mer, man tycker det är häftigt/kul och man har pengarna, så visst kan man köpa en sådan tillsats.
Det finns fler värden än de tekniska specifikationerna här i världen
Min personliga åsikt är i och för sig att det är skönare att ha ett scope "fast" i labbet, än att ha det bundet till en iPad som man springer runt med överallt och alltid är någon annanstans än där man behöver scopet. Men det är ju en smaksak.
@Tekko, Du behöver inte tro. Det finns teknisk specifikation "12 Msps" samt "5 MHz" klart över audio 
Dom fördelarna jag kan tänka mig är om enheten sparar plats och vikt ifall man är på springande fot så att säga. Samt att man kan om mjukvaran medger det.. kontinuerligt skicka indatat vidare över internet.
Dom fördelarna jag kan tänka mig är om enheten sparar plats och vikt ifall man är på springande fot så att säga. Samt att man kan om mjukvaran medger det.. kontinuerligt skicka indatat vidare över internet.
Hum mitt labb beståt av ett litet skrivbord inklämt i såvrummet så något annat än en handhollen liten enhet är inte att tänka på i nuläget!
pffffft jag har 3 osloskop i mitt vardagsrum
ett fungerande och 2 st som behöver lite reparationer.
Jag hadde gärna haft det jag oxå!! Men fruntimmret förbjöd mig att sprida ut mig!!
Måste köpa hus!!
Måste köpa hus!!
- Electricguy
För dom som har ett scope med sned skärm. Googla Trace Rotation!
Antingen vrider man hela CRTn i scopet. eller så finns det en trimpot någonstans.
Antingen vrider man hela CRTn i scopet. eller så finns det en trimpot någonstans.
Det som är så roligt är ju att det där 50kr oscilloscopet troligen är bra mycket bättre än det där junket som tråden handlade omElectricMan skrev:Det är ingen idé kvaark. Tyvärr... Dom kommer hålla på och trycka ner Apple-grejer i all evighet.
Jag har alldrig använt ett 50kr scope som glappar som farfars löständer så jag kan inte uttala mig om det!
Men efter som ni så säkert vet att det bara är en påse grus jag har köp så måste ju ni ha testat den?
Och då frågar jag igen: är den värkligen så dålig som ni säger?
Och iså fall varför?
Klarar den inte av att mäta det som står i specifikationen?
Men efter som ni så säkert vet att det bara är en påse grus jag har köp så måste ju ni ha testat den?
Och då frågar jag igen: är den värkligen så dålig som ni säger?
Och iså fall varför?
Klarar den inte av att mäta det som står i specifikationen?
Den samplar säkert 12 Msps, men överföringen till iPhone:s skärm är aldrig bättre än dess USB förbindelse.
Nej men jag måste väl inte mäta exakt i realtid heller? Gör inte så mycket om det är en liten fördröjning!
Nu är jag dåligt insatt i iPhones IO men finns det ingen möjlighet att den lilla tillsatsen talar något annat än USB?
Och förutsatt att den lilla prytteln har lite intelligens så känns det som att USB2.0 (480 Mbit/s) räcker gott och väl för nödvändig dataöverföring. Men visst då är väl kanske mätningen och display separerade med nån halv ms eller så, skulle tro att mitt gamla Philips digitalscope har större fördröjning.
Jag fattar ärligt talat inte varför folk måste racka ner på det så jävligt. Man kanske ska köpa ett bara för att reta folk, det är ju ändå jul!
Om vi går över till logikanalysatorn så är det kanske inget man felsöker en databuss med, men den lilla 555-blink-och-tjut-kretsen lär det duga fint till.
Och förutsatt att den lilla prytteln har lite intelligens så känns det som att USB2.0 (480 Mbit/s) räcker gott och väl för nödvändig dataöverföring. Men visst då är väl kanske mätningen och display separerade med nån halv ms eller så, skulle tro att mitt gamla Philips digitalscope har större fördröjning.
Jag fattar ärligt talat inte varför folk måste racka ner på det så jävligt. Man kanske ska köpa ett bara för att reta folk, det är ju ändå jul!
Om vi går över till logikanalysatorn så är det kanske inget man felsöker en databuss med, men den lilla 555-blink-och-tjut-kretsen lär det duga fint till.
Vad jag vet så fins det FireWire i kontakten oxå!! Men jag vet inte om de är något snabbare!
Firewire är avsevärt bättre. Full-duplex, högre hastighet i verkligheten - inte bara på pappret, deterministisk överföringstid osv. Dessutom så finns det stöd för rejält med effekt.