Min UPS larmar om stickproppen är felvänd.mrfrenzy skrev:......men jag kan inte komma på någon sådan apparat.
Indikera om fasen är rätt
Re: Indikera om fasen är rätt
- totteflash
Hade liknande tanke när jag kopplade in motorvärmaren för första gången i år.
Har enligt nedan:
Utomhusuttag 240V - utetimer med stickpropp - motorvärmarkabel - bil
Sitter timern fel så bryter den nollan och inte fasen.
Om det nu är något problem öht?
Finns det allpoliga timers?
Har enligt nedan:
Utomhusuttag 240V - utetimer med stickpropp - motorvärmarkabel - bil
Sitter timern fel så bryter den nollan och inte fasen.
Om det nu är något problem öht?
Finns det allpoliga timers?
Köp en testmejsel som indikerar fasen när man jordar den i änden med fingret, den är helt laglig och ofarlig. (lång näsa åt trådpoliserna). 
Fast installerad glimlampa är olämpligt eftersom det krävs en viss ström för att den ska lysa. Bättre att spänningsmäta med en impedans på kanske 10k ohm. Det senare ger låg risk för farlig ström.
@TomasL, Hur hanterar UPS:en ett enfas reservaggregat som därmed saknar "fas" ?
@TomasL, Hur hanterar UPS:en ett enfas reservaggregat som därmed saknar "fas" ?
TN-C, IT, DC...mrfrenzy skrev:Inte bara höljet på din apparat blir strömförande utan även andra prylar kopplade på samma grupp/skarvdosa/förlängningssladd etc.
Det är ju som flera sagt aldrig tillåtet att belasta jordledaren.
Om man mot förmodan har en apparat som kräver att veta vilket som är fas och nolla så finns som också sagts lämpliga uttag för detta, men jag kan inte komma på någon sådan apparat.
Nä, men TS, jag blev nyfiken. Kan du inte berätta varför du vill veta var du har nolla och fas?
3 glimlampor kopplade i delta-koppling borde väl ge en tillförlitlig indikation, 1 glimlampa kommer alltid vara tänd, dvs den mellan fas och nolla, och den mellan nolla och jord kommer vara släkt, och den mellan fas och jord kommer vara tänd. Är jorden borta lyser endast 1 lampa.
[spekulationer]
Hur mycket ström släpper en YI kondensator igenom på 1µF vid 50Hz? Snabbräkning ger en impedans på ca 3.1kOhm. Borde man inte kunna välja en Y1 kondensator med lägre värde så man får lämplig ström genom lampan? Borde vara lämpligt säkert mot failure också eftersom Y1 kondensatorer är skyddsklassade för att få kopplas in just mellan fas och jord, dvs, de är självläkande och utformade så att dem inte blir fullt ledande om det skiter sig ändå.
[/spekulationer]
[spekulationer]
Hur mycket ström släpper en YI kondensator igenom på 1µF vid 50Hz? Snabbräkning ger en impedans på ca 3.1kOhm. Borde man inte kunna välja en Y1 kondensator med lägre värde så man får lämplig ström genom lampan? Borde vara lämpligt säkert mot failure också eftersom Y1 kondensatorer är skyddsklassade för att få kopplas in just mellan fas och jord, dvs, de är självläkande och utformade så att dem inte blir fullt ledande om det skiter sig ändå.
[/spekulationer]
- FormerMazda
Andy: visst fasen ja! Sådana mejslar hade jag glömt helt! Men hur är dom uppbyggda?
Mjv: det var en tanke jag fick som jag inte kunde släppa. Ingen applikation direkt, bara funderade.
Mjv: det var en tanke jag fick som jag inte kunde släppa. Ingen applikation direkt, bara funderade.
mjv: nu gällde det ju vanliga Schuko-uttag, vilket såvitt jag vet i normala fall i Sverige bara förekommer med TN-S / TN-C-S.
blueint skrev:Fast installerad glimlampa är olämpligt eftersom det krävs en viss ström för att den ska lysa. Bättre att spänningsmäta med en impedans på kanske 10k ohm. Det senare ger låg risk för farlig ström.
i = 230 / 10 k = 23mA.
Det skulle jag verkligen inte rekommendera!
230k minst (1mA)
Dessutom skulle 10k utveckla 230²/10k = 5.3W
230k skulle utveckla 0.23W.
Tror vi kan skippa diskutionen med glimlampor. Ingen bra idé alls. Spelar ingen roll hur många lampor man har, problemet kvarstår.
Om vi ska försöka hjälpa TS så tycker jag man ska utgå från Phasen eller liknande. Någon som disikerat en sån och vet funktionsprincipen?
Sen även om det är OT så är jag nyfiken när detta kan ha betydelse. Jag har för mig men är inte säker att det krävs en 2polig brytare på moderna apparater som är anslutna med stickpropp. Många sladdströmbrytare är konstrurerade så.
Om vi ska försöka hjälpa TS så tycker jag man ska utgå från Phasen eller liknande. Någon som disikerat en sån och vet funktionsprincipen?
Sen även om det är OT så är jag nyfiken när detta kan ha betydelse. Jag har för mig men är inte säker att det krävs en 2polig brytare på moderna apparater som är anslutna med stickpropp. Många sladdströmbrytare är konstrurerade så.
@marvin, Impedans i paritet med en multimeter då 
Det borde gå att mäta flöde mellan en "antenn" och fas?
Det borde gå att mäta flöde mellan en "antenn" och fas?
Det går ju att använda nån annan form av indikering, det viktiga är att det man kopplar mellan fas och jord har en tillräckligt hög impedans (gärna 10 Mohm) och uppfyller isolationskraven för grundisolation. En glimlampa uppfyller inget av dessa krav, just därför är den lösningen olämplig.
Det beror på hur märkningen ser ut.MathiasP skrev:1Jag har för mig men är inte säker att det krävs en 2polig brytare på moderna apparater som är anslutna med stickpropp. Många sladdströmbrytare är konstrurerade så.
Är det en brytare som explicit har O (IEC 60417 symbol 5008) som symbol för ena läget så måste den vara tvåpolig och ha minst 3 mm brytavstånd. Detta eftersom symbolen O är reserverad för brytare som bryter alla spänningsförande ledare och gör apparaten "ofarlig". En sån brytare måste också sitta så nära inkommande nät som praktiskt möjligt, i princip är det bara eventuellt EMC-filter som får sitta före.
Många apparater idag har bara en enpolig brytare, en sån får inte ha O utan måste ha standbysymbolen (IEC 60417 symbol 5009). I manualen för en sådan apparat måste det normalt stå att man ska drar ur stickproppen för att bryta strömmen (har apparaten apparatintag kan man skriva att sladdstället ska dras ur). Jag tror också det är krav på att en sån apparat inte får ha för lång nätsladd, det skall vara enkelt att kunna hitta var stickproppen sitter, och det brukar vara krav på att apparaten skall placeras så man kommer åt stickproppen. (Kraven varierar lite grann mellan olika apparatstandarder.)