Jo faktiskt så är det inte mycket nytt som tillkommit under åren. Grunderna gäller fortfarande. Kommer ihåg när Lysdioderna kom, så var det nytt och spännande. Kollar du lite noga så ser du att jag skrev Ljusdioder ibörjan..grym skrev:japp
har byggt några innan idioten i mig tog över och jag började göra egna konstruktioner och kretskort
kan dock säga att dom två böckerna fortfarande är helt ok
som nybörjarböcker får domhelt godkänt
Någon som byggt elektronikbyggsatser från Josty Kit?
- 
				Elektronikgubben

Re: Någon som byggt elektronikbyggsatser från Josty Kit?
Elektronikgubben: det räcker om du svarar på alla tidigare inlägg i ett gemensamt inlägg så slipper det bli en så lång monolog... 

Elektronikgubben: var det du som hade hela källaren under tidningens redaktion full med modellflygplan? Jag minns att jag var med min morfar och hälsade på på en tidning där han jobbade. Tror det var Allt om elektronik, men jag kan minnas fel. Morfar var tidigare (under ett par år på 70-talet) chefred på någon tekniktidning, så det kan ha varit där jag såg alla modellflygplanen (metanolplan).

- hassefikonkasse
 - EF Sponsor

Även jag byggde flera Josty Kit saker och har kvar boken ännu!
Jag kommer ännu ihåg en fråga som ibland dök upp bland de som knåpade
ihop dessa byggen. Var får man tag i MEO412? Var det inte så den hette?
Kul tråd!

Jag kommer ännu ihåg en fråga som ibland dök upp bland de som knåpade
ihop dessa byggen. Var får man tag i MEO412? Var det inte så den hette?
Kul tråd!
Oj oj, TE finnes, det hjälper inte med tejp för att hålla ihop den.
Första bygget var en booster till gitarren, en liten historia som brummade och gav dist!
Sedan var det HF-65, en FM-sändare som kunde matas med bortåt 30V och lämnade 5W ut, undrar hur mycket man störde omgivningen egentligen. Länge suktade man efter 100W förstärkaren AF-410 har jag för mig att den hette, men jag blev lycklig ägare av AF-360, 60W, 2st och dess baskort samt en stereoförförstärkare vid en födelsedag, en lycklig 13-åring!
Sedan kom AE 1 och 2, nästan lika sönderlästa som TE. Och en konverter, HF-365 tror jag den hette, det fanns även en äldre variant. För att inte tala om alla ljusorglar man byggt genom tiderna. Minns att jag tog LF-delarna ur radiostyrningen som fanns i AE och kopplade ihop med min gamla Sanwa MiniPropo, vips blev det nio kanaler istf två och en väldigt liten låda! Dessutom hade jag kabel så att sändare och mottagare inte behövde vara påslagna för att göra inställningar.
Sedan blev det jobb, familj och ständig tidsbrist... . Men det har varit lärorikt och mycket kul med JK, den saken är säker!

Första bygget var en booster till gitarren, en liten historia som brummade och gav dist!
Sedan var det HF-65, en FM-sändare som kunde matas med bortåt 30V och lämnade 5W ut, undrar hur mycket man störde omgivningen egentligen. Länge suktade man efter 100W förstärkaren AF-410 har jag för mig att den hette, men jag blev lycklig ägare av AF-360, 60W, 2st och dess baskort samt en stereoförförstärkare vid en födelsedag, en lycklig 13-åring!
Sedan kom AE 1 och 2, nästan lika sönderlästa som TE. Och en konverter, HF-365 tror jag den hette, det fanns även en äldre variant. För att inte tala om alla ljusorglar man byggt genom tiderna. Minns att jag tog LF-delarna ur radiostyrningen som fanns i AE och kopplade ihop med min gamla Sanwa MiniPropo, vips blev det nio kanaler istf två och en väldigt liten låda! Dessutom hade jag kabel så att sändare och mottagare inte behövde vara påslagna för att göra inställningar.
Sedan blev det jobb, familj och ständig tidsbrist... . Men det har varit lärorikt och mycket kul med JK, den saken är säker!