CNC 3040 - eBay + allmänna CNC nybörjarfrågor.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Re: CNC 3040 - eBay + allmänna CNC nybörjarfrågor.

Inlägg av DW »

PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Som det är nu lutar det åt köp av fräsen som fins i första posten.

Jag är nu i desperat behov av läsning för att sätta mig in i detta ämne (CNC fräsning).
Informationen jag hittar känns rörig och jag får ingen helhetsbild.
Jag känner inte att jag ska göra som förstasteg när jag får hem maskinen.
Jag har hittat info om ett standard arbetsflöde. (Typ Cad, Cam, Controller, minns inte om det var presis så det var men ungefär)
Då förstår ni alltså på vilken nivå det jag ligger på. =)
Jag är alltså intresserad av att läsa och ta till mig info.

Jag är även intresserad av tips på billig/gratis mjukvara att börja med. Jag hoppas uppdatera till bättre saker så småningom men för att komma igång snabbt.

Tacksam för länkar, gärna PDFer om det fins. (Forum brukar vara svåra att skriva ut och läsa i sängen) :)

MVH Peter F
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Jag tycker en bra början är att lära sig programera först.
Då behöver du inte lära dig CAD/CAM på direkten och klarar dig med Notepad och styrprogram (emc2/mach3).
Men det beror ju helt på vad du ska fräsa.
CNCforum har en del guider som jag tror är rätt bra att börja med.
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Jag hittade en del matnyttigt om G-kod.
I övrigt tyckte jag att det var svårt att hitta nåt bra. Jaja. Får leta vidare.

Fråga: Jag har försökt reda ut vad som är det billigaste man kan komma undan med att testa MACH3? Alltså vad finns det för Licens för att testa, icke komersiellt? Jag försökte läsa på ArtSofts hemsida men fick inte riktigt klarhet i vad som behövs för att testa programvaran.

MVH Peter F
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ladda ner programmet, du har ca 500 rader att tillgå i demo mode. Räcker till småprylar, sen en helt öppen licens kostar bara 175USD.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Alternativt kör du Linux med emc2 som är helt gratis. Jag har kört en hel del i min fräs nu och det fungerar mycket bra. Det var en del mickel att komma igång för mig som delvis berodde på att jag laddade systemet till en hårddisk där det legat en tidig version av Ubuntu. Enär jag är ganska erfaren Linux-användare så var det inga problem att reda ut med hjälp av den dokumentation som finns på www.linuxcnc.org.

När jag väl var igång med versionen som ligger på LiveCD så upptäckte jag en del krångel med att avsluta och starta om emc2 som berodde på att den inte avinstallerade moduler i systemet när man avslutade emc2. Jag skickade in en request på forumet men i samma veva hittade jag en uppgradering som jag installerade med pakethanteraren och sedan dess har systemet funkat helt smärtfritt. Jag är så att säga helnöjd med emc2 fördelen med detta är att man istället kan lägga pengarna på ett bra CAD/CAM program. Men riktigt bra CAM-program kostar i regel multum. Cambam+ är dock ett ganska bra program som inte är så fasligt dyr men jag ar inte kommit så långt i evalueringsprocessen att jag bestämt mig för att köpa den ännu. Det finns en del detaljer för hur man hanterar 3d modeller som jag inte är så nöjd med ännu. Detta kan dock bero på att jag inte hunnit gå igenom dokumentationen ordentligt.

En CAM-lösning jag även sneglat lite på är mGcodeGenerator, ett skript till Blender 2.4.x. Båda är Open Source och kostar således inget.
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Tänkte bara berätta att jag beställde fräsen från samma leverantör som "drh" köpte från.
Levernatören "industry-village" som ska vara lokaliserad i United Kingdom.

MEN jag fick detta mail tillbak.
Dear popunonkok,

thank you for buying this item from us.
we are very and very sorry. In our item listing we promise send the item from UK warehouse. But I am very sorry wecan not delivery it.from UK warehouse NOW,
sorry and sorry friend. Because this item is very and very popular, when you order the item, the item already been out of stock. we already ordered this item from factory about 8 days ago. But it still will take about 8 days to be avaliable. I am very and very sorry. Friend, now you have the two options
1. we can refund you full money, and then cancel the transaction. and also we will also send you 5USD because we know we waste your time. we feel very and very sorry.

2.we can ship this item from CHINA,even though the shipping cost is very high,we pay it,we ship this item by air ,and it only takes 3-6 working days to your hand

We already sent more than 700 quantity packages to your country.

We will mark the item at the lower value for you so that you do not need to pay for the tax or only need to pay for a little tax.

wating for your early reply

Have a nice day

- industry-village
Jag har skrivit att jag vill ha tillbaka pengarna. De har svarat att jag ska få dem inom 8 arbetstimmar.
Sedan dess ha jag skrivit lite frågor till några av de många som säljer samma produkt i "Portsmouth, United Kingdom", jag är förståss lur om att det är samma säljare men de hade lite olika lagersaldo så vi får se vad jag får för svar.

Jag vill inte ha den från Kina pga moms.
m_thread

Inlägg av m_thread »

Jag har sett tydliga tecken på att åtminståne två av säljarna som skeppar från Portsmouth igentligen är samma person. Jag vet inte varför man gör så, men det finns säkert någon anledning.

/F
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Hade man inte kunnat bett om att få vänta dom 8 dagarna tills den skulle finnas i UK ;)
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Meduza: Visst hade man kunnat göra det men det känns bättre för mig att vänta med pengarna i min egen ficka än deras. Jag stälde några földfrågor till dem och då stod det helt plötsligt så här.
it will takes 20days to be avaliable,because this item is very popular in europe and CHINA ,we only have 5 items in CHINA too.
sorry for this problem.
Så jag är nöjd med att jag ville ha tillbaka pengarna.

MVH Peter
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ja men det var ju lite det som var grejen med att fråga om det gick bra att vänta 8 dagar, lite för att "sätta dom på pottan" med att dom aldrig har hemma... ;)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hur mycket hade du betalat för fräsen?
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Ca 8200:-
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Prövade att beställa från en annan säljare i Portsmouth som hade ett annant lagersaldo på eBay. Denna skulle ha 10 fräsar tillgängligt.

Tyvärr visar det sig dock när jag betalat att det är samma betalningsmottagare. :(
Detta innebär förståss att jag inte kommer att få någon fräs här heller.

Båda dessa användare på eBay:

qiandingzhensatisfaction

industry-village

är samma person:
CHI SUZHOU
4th Floor, No. 1030, Fenghua Road, JiaDing District
Shanghai Municipality, 201803
China

Jag skulle dessutom kunna sätta mycket pengar på att i princip alla andra som säljer cnc3040 från Porthsmout är samma person.

Tröttsammt värre. Jag vill ha fräs innan jul.

MVH Peter
m_thread

Inlägg av m_thread »

Köp en 6040 i stället ;) Det gjorde jag...

/F
Skriv svar