eMaker Huxley 3D-skrivare (fd. Orca 3D-skrivare (reprap))

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
sneaky

Re: Orca 3D-skrivare (reprap)

Inlägg av sneaky »

hubben skrev:Precis,
vad kostade din ultimaker? Har själv varit sugen på en reprap under en längre tid..

Vad är det för programvara man kör?
Den kostade 13500kr inklusive frakt/moms/osv.

Jag kan inte svara på vad andra använder men för Ultimakern så är det ReplicatorG (gratis) eller Netfabb (~1500kr om jag minns rätt) som sköter om att skiva upp modellerna och generera G-koden.

Vad gäller plast så är UM mest riktad till PLA som är en plast tillverkad av bland annat stärkelse men det ska även gå att köra med ABS med lite mer pyssel. Jag tror att PLA och ABS är vanligast i de andra maskinerna också.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Clas i Sjön har/hade formbar plast. Man hettar upp det i vatten och formar sen. Den är borr/slipbar när den stelnat. Den såldes som små plastkulor i en liten påse.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Låter som det Sparkfun nyligen fick in i sortimentet:
http://www.sparkfun.com/products/10951
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det är precis sådana jag har, finns även på "pysselbutiker"
zealotry

Inlägg av zealotry »

Hur är den där plasten att fräsa i? Har du testat det Dar303? Väldigt bra material att öva i tänker jag mig, allt som blir över från fräsningen kan man smälta ner och använda igen. Blir fräsningen dålig är det bara att börja om. Och om man kollar PDFen som sparkfun länkar till så verkar den helt klart gå att använda till detaljer för små robotar osv iaf..
sneaky

Inlägg av sneaky »

Jag kan ingenting om fräsning men borde inte friktionen i kombination med den låga smälttemperaturen (60 grader) ställa till problem?
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Länk till clas-i-sjön? De har ju ungefär världens minst sökbara hemsida...
ds77

Inlägg av ds77 »

@Zealotry "Machinable wax" kan kanske vara en lämplig sökterm, aldrig provat själv men ser intressant ut.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

hubben skrev:Länk till clas-i-sjön? De har ju ungefär världens minst sökbara hemsida...
De har inte kvar det i sortimentet tror jag. Googlade frma ett artikelnummer på nån gitarrsida
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Om ni väntar en timme så kan jag testa att fräsa lite!
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag gjorde en egen tråd om det för att försöka få denna på rätt spår igen!

se http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=54793
malx

Inlägg av malx »

m_thread skrev:Malx:
Kan det vara så att du tänker skriva ut 'boom clamps'? ;)

Om du får till det så är jag mycket intresserad av att få några tillverkade...
/F
En av idéerna, helt klart. Sen vet jag inte om det är en bra idé jämfört med andra metoder. Jag tänker mig mer 3D-skrivaren för att kunna testa prototyper. Vill man ha hållbara så får man göra på annat sätt.
malx

Inlägg av malx »

Om man vill testa detta med 3Dskrivare lite billigare så har jag ett relativt bra förslag:
http://www.indiegogo.com/RepRapPro-Huxl ... inter-Kits
Den är relativt liten men jag tror den är riktigt bra, om den funnits tillgänglig för en vecka sedan så hade jag kanske slagit till med en sådan i stället. Fördelen med den är att de sålt ett hundratal och det borde därmed finnas rätt färdiga inställningar att tillgå även om det skiljer på maskin till maskin.

"Ultimaker" låter bra på papperet men det är rätt många som avråder också då den är svår att få bra resultat av. (Dock så har de lyckats få ruskigt fina utskrifter från vissa exemplar). Den kräver mer jobb och kunskap än vanliga reprap om jag förstått rätt.
malx

Inlägg av malx »

sneaky skrev:
hubben skrev: Vad gäller plast så är UM mest riktad till PLA som är en plast tillverkad av bland annat stärkelse men det ska även gå att köra med ABS med lite mer pyssel. Jag tror att PLA och ABS är vanligast i de andra maskinerna också.
För att printa ABS så behöver du en "heated bed" vilket Ultimaker saknar. Sen är det också väldigt svårt att hantera ABS-plast i den extruder dom har om jag förstår rätt så den köper du nog för att printa PLA med. (Jag kollade en del på den innan jag bestämde mig)
malx

Inlägg av malx »

Ett tillägg till huxleyn ovan. Observera att det är i England så ingen tull tillkommer, däremot frakt på som max 70 dollar.
Den har heated bed och bör klara ABS mycket bra. Som jag förstått det så är PLA miljövänlig och luktfritt men håller sämre. ABS kan lukta bränd plast medan man skriver ut och kräver som sagt att man har uppvärmd bricka.

Sen var jag också lite intresserad i ny styrelektronik som tydligen ska släppas imorgon
http://www.3dprinting-r2c2.com/?q=node
Den kommer jag nog att hålla ögonen på men garanterat vänta nått halvår tills man sett om det är något att ha.
(Och framförallt se om den ger några fördelar jämtemot den elektronik som medföljer Orcan)

Observera att allt jag skriver ska tas med en nypa salt. Jag är fortfarande nån månad från att överhuvudtaget se en 3d-skrivare i action.
Allt jag har lärt mig är från att gå igenom de olika forumen som finns och försöka bilda mig en uppfattning.
Skriv svar