Motorbyggegerillan

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
bearing

Re: Motorbyggegerillan

Inlägg av bearing »

Kan det?
Du för gärna förklar hur.

Kuggningen beror ju på att magneterna attraheras järnet, och inte att strömmen kommer i stötar. Vid högre ström kommer kanske rycken mer bero på strömstötarna, och då kan man nog fixa det genom att driva lindningarna med sinus.
bearing

Inlägg av bearing »

bearing skrev:1200 rpm (100-150 km/h) = 20 Hz, med 25 polpar blir det 500 Hz och en kommuteringsfrekvens på 3kHz (har jag rätt?). Om switchfrekvensen är 18kHz hinner den switcha bara 6 gånger per kommuteringsperiod, och det tycker jag inte låter optimalt, men jag har inte någon erfarenhet alls.
Efter mer eftertanke tycker jag att det där var överdrivet av mig. En vanlig LRK som varvar 12000 rpm har en kommuteringsfrekvens på 8,4kHz, om jag inte räknar fel, och elektroniken verkar klara det.
Senast redigerad av bearing 10 november 2011, 15:57:49, redigerad totalt 1 gång.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

bearing skrev:Kan det?
Du för gärna förklar hur.

Kuggningen beror ju på att magneterna attraheras järnet, och inte att strömmen kommer i stötar. Vid högre ström kommer kanske rycken mer bero på strömstötarna, och då kan man nog fixa det genom att driva lindningarna med sinus.
Precis, driva med "sinus-liknande" spänning vid noll till låga varvtal. Som positionering i en normal servo motor.
bearing

Inlägg av bearing »

bearing skrev:En fara jag kan se är att de mekaniska påfrestningarna blir ojämna ifall kraften kommer från bara 2/3 av diametern i taget.
Jag trodde det inte var så farligt, men det var det tydligen.

http://www.powercroco.de/15N14P.html
http://translate.google.com/translate?h ... 5N14P.html

Han konstaterar att motorn för oljud och sätter påfrestningar på rotorns upphängning. En dubbling av antalet statortänder till 30 tar bort problemet, säger han.

De vanligaste statorerna på 12 eller 18 tänder är ju fördubblingar av primtalsbaserade nummer, så nu faller allt på plats för mig.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Thorped skrev:
SeniorLemuren skrev:Eftersom det finns medlemmar på forumet som har tillgång till fräsmaskiner, stanspressar och god kunskap om hur man bearbetar stål, så är väl den rätta lösningen att tillverka ett stansverktyg och stansa ut lamellerna.
Stål är nog inte jätte bra, det beror dock på järnhalten men då borde ju gjutjärn vara bättre. Någon får gärna förklara varför gjutjärn är så dåligt? Om järn är bra och gjutjärn dåligt så borde ju stål vara bedrövligt...
Ett stansverktyg för att stansa lameller till en rotor eller stator (eller något annat) tillverkar man med fördel av härdbart stål.

Kvaliten på stål beror ju inte på hur mycket järn det innehåller utan hur mycket kol järnet är legerat med. Ett olegerat stål sk. "bonnjärn" innehåller låga halter av kol och går inte att härda. Ett stanverktyg skulle bli tvärslött efter första stansningen. Gjutjärn är heller inte härdbart och är dessutom för sprött för att användas som stans resp. dyna.
bearing

Inlägg av bearing »

Jag antar att statorn behöver göras av transformatorplåt. Hur köper man den i mindre mängder?

http://www.powercroco.de/7N8P.html
Den här var rätt kul. En sjutandig stator har lindats så att den drivs av trefas.

Det får mig att fundera på om rotorn på Bosch startmotorer skulle kunna lindas för 3-fas också, trots att de har 19 tänder. Det skulle kunna bli en ganska rejäl motor, säkert på 10kW, om den skulle kunna varva. Men det kan den nog inte, för plåtarna är 1mm tjocka, så verkningsgraden vid höga varvtal blir nog usel.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Jag antar att statorn behöver göras av transformatorplåt. Hur köper man den i mindre mängder?
Elmatek och Bevi är ju Svenska tillverkare av elmotorer. Bevi vet ja, stansar sina rotor och statorplåtar själva.
svanted

Inlägg av svanted »

vill minnas att magnetkärnor ska vara av järn som har svårt att magnetiseras...
det är inte härdbart kolstål.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Hm.. Jag vet inte varför ingen verkar förstå att jag talar om härdbart stål för att tillverka ett stansverktyg. På inget ställe påstår jag att man ska tillverka lamellerna av stål. Lamellerna ska stansas ut från transformatorplåt som har en helt annan legering än stålplåt. (järn,kisel,nickel). Hoppas det klarnar nu. :)
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Jaha, varför sa du inte det från början? :doh: :P
bearing

Inlägg av bearing »

Bevi ligger visst i Södertälje. Det vore ju toppen om man kunde köpa plåt där.

På Elektroplåtvägen i Surahammars bruk tillverkas elektroplåt/transformatorplåt. På deras webbsida finns datablad på en massa olika plåt. Många material verkar vara för 50Hz, men några är specade upp till 10kHz.
http://www.sura.se/
svanted

Inlägg av svanted »

jävl-r vad klart det blev... :D
men för prototyptillverkning är utfräsning medelst en av forumets cnc fräsar kan göra varje stator unik och ytterligt komplicerad.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Lekte lite den tyska sidan.
Verkar inte bara vara primtal...
15/16
21/22
27/28
45/46
51/52
75/76
har "bästa" värderna.
Gemensamt är att de tre lindningarna ligger kompakt efter varandra, alltså i tre block på ett varv. Och att magneterna är en mer eller en mindre än lindningarnas polerna.
bearing

Inlägg av bearing »

Alla de där statorerna är ju 3 * "ett tal som baseras på primtal". Med "baseras på primtal" menar jag att de i sig är en produkt av primtal. 75 = 3*5*5.

Men, som jag skrev innan, enligt testet tysken gjort på en 15-tandig motor går dessa motorer hårt på mekaniken, och är nog inte användbara i praktiken av den anledningen.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Lindningen bör vara Y-lindning istället för D-lindning eftersom det är maximalt vridmoment och inte hastighet som eftersträvas.
Skriv svar