Anodiserad aluminium

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Re: Anodiserad aluminium

Inlägg av POS »

Det där ska jag nog ta och prova!

Edit:
Här stog det ganska mycket bra i ämnet.
http://forum.soe.se/showthread.php?3388 ... Pebblelake
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Har inte lusläst alla länkar men var sjutton får man tag på svavelsyra? det säljs ju knappast över disk. För att inte tala om salpetersyra, det är helt galet om man kan få tag på det!

Edit: "Batterisyra säljs ej löst,men...man kan komma till en biltillbehörs firma med ett batteri och få det påfyllt hur många gånger som hellst....he he" Haha, ja man får ju inte vara dum...
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det brukar inte vara några problem att få tag på om man t.ex går till en batteriverkstad eller "moppefirma".

Jag har en annan fråga;
Är det någon här som har stor erfarenhet av anodisering?
Det finns olika processer för att få fram vitaktig eloxering men är det någon här som testat? Det finns en italiensk firma som tagit fram en metod där infärgningen sker i samma steg som själva eloxeringen men det verkar väldigt komplicerat. Jag skulle kunna nöja mig med ljus "naturfärg", gräddvit eller liknande, det behöver inte se ut som porslin som de italienska processen.
Jag hittade en pdf om deras metod, ska se om jag hittar länken.

Edit:
ah, Italfinish heter dom!
http://www.italfinish.com/public/images ... teanod.pdf
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Nyss fått hem 2,5liter 96% Svavel och 69% Salpetersyra från England, köpte från http://www.apcpure.com via Ebay.

20% Saltsyra kan vara bra att ha också om man vill färga om detaljer eller göra flertons färgningar men det kan man köpa hos färghandlaren.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Kan man eloxera ihop två aluminium delar? T ex om man har en mutter som är påskruvad på en skruv och eloxera dem tillsammans. Kommer dem då vara "ihop limmade" eller kan man skruva isär dem?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Nåt som jag går och funderar på om det är möjligt att på något sätt skapa flera lager med olika färg. Går det t.ex. på något sätt att preparera en redan anodiserad del (utan att ta bort oxidskiktet) för att få den ledande igen så man kan lägga ytterligare ett lager oxid?

Eller kan man på något sätt (med fett kanske?) "maska" av delar av sin del för att på så sätt bara anodisera och färga in det som inte är maskat, för att sedan anodisera och färga in (med annan färg) det som tidigare var maskat?
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Både ja och nej. :)

Om passningen mellan mutter och skruv är tajt kommer eloxeringen på skruven göra att den får för stor diameter och då fastnar muttern.

Är passningen för glapp och man bara anslutet ex. skruven kan man tappa kontakten med anodanslutningen och muttern blir inte eloxerad.

Glapp passning med både skruv och mutter ansluten kan göra att gängen på både skruv och mutter eloxeras och kan bli tajt.

Nu bygger bara eloxeringen några hundradelar så det borde gå bra men varför?

Har eloxerat detaljer med fin-gänga och det märktes att skiktet fanns, glappet i gängen försvann.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

En av oxidskiktets egenskaper är ju att den inte leder ström så nej.

Finns lite olika tekniker för färgning men den enklaste är nog att eloxera detaljen. Färga med en färg. Maskera där man vill ha kvar färgen med vinylark, nagelack mm. Doppa detaljen i kaustiksoda för att laka ur färgen. Doppa i saltsyra (~20%) för att öppna upp porena riktigt och sen färga igen. Ta bort maskeringen och försegla.

Här har du ett exempel: http://cnccookbook.wordpress.com/2011/1 ... anodizing/
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

CPMS: tack för länken, på det där sättet ska det nog gå att få fram effekten jag är ute efter! Det lär bli väldigt pilligt, men det bör nog gå att få det rätt ballt! Men först måste jag komma igång med anodisering :D
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

CPMS skrev:Nyss fått hem 2,5liter 96% Svavel och 69% Salpetersyra från England, köpte från http://www.apcpure.com via Ebay.

20% Saltsyra kan vara bra att ha också om man vill färga om detaljer eller göra flertons färgningar men det kan man köpa hos färghandlaren.
Vad heter säljaren på Ebay, och hur funkar det med transporten med tankte på hur farliga grejer det är?
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

http://stores.ebay.com/BIOSTAIN-ON-E-BAY

Sulphuric Acid - Svavelsyra.
Nitric Acid - Salpetersyra.

Dom verkar inte ha någon annons för Salpetersyra just nu men skicka ett mail och fråga.

Läste någonstans att priserna är bättre om man inte beställer via Ebay så prova tala med företaget direkt, köpte som privatperson och dom skickade på posten utan problem.

Ang leveransen: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 44#p776144
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Haft lite problem med syrabaden men med färsk syra är man på banan igen.

SS4212-06 färgat med en stark blandning Herdins 752 Djupröd.
test_1.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

svanted

Inlägg av svanted »

har länge undrar om det måste vara svavelsyra?
är inte syran bara till för att få vattnet elektriskt ledande? eller har den ngn annan funktion?
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Syran påskyndar oxideringen som färgen binder i. Och som jag tror de skrevs tidigare i detta inlägg - så är det just oxideringen som skapar den hårda slitstarka ytan.
Skriv svar