Elementstyrning, vattenburen värme
Re: Elementstyrning, vattenburen värme
Conrad har ju även billigare varianter med inbyggd styrning.
http://www.conrad.se/websale7/?Ctx=%7bv ... 1=tablink5
artnr 560307 om länken strular
Om du nu måste ha central styrning kanske man kan använda mekaniken i dessa.
http://www.conrad.se/websale7/?Ctx=%7bv ... 1=tablink5
artnr 560307 om länken strular
Om du nu måste ha central styrning kanske man kan använda mekaniken i dessa.
Det här är säkert en (en till) dålig idé
, men den skulle kunna vara ett alternativ om man inte vill vrida på ventiler med tätningar mellan vatten och luft.
Isolera elementet runt om (spara en hyfsad luftspalt), sätt ett luftspjäll längst upp, om det blir för varm i rummet, stäng spjället, då kan elementet vara lika varmt helatiden, reglera rumstemperaturen genom att öppna och stänga luftspjället.
Edit, Det skulle gå åt mindre kraft för att ställa om "ventilen"/ ett betydligt klenare ställdon skulle förmodligen kunna användas.

Isolera elementet runt om (spara en hyfsad luftspalt), sätt ett luftspjäll längst upp, om det blir för varm i rummet, stäng spjället, då kan elementet vara lika varmt helatiden, reglera rumstemperaturen genom att öppna och stänga luftspjället.
Edit, Det skulle gå åt mindre kraft för att ställa om "ventilen"/ ett betydligt klenare ställdon skulle förmodligen kunna användas.
Det kan nog vara en idé att skaffa några av de färdiga enheter som finns och se om de kan anpassas, det kan mycket väl vara en ekonomisk väg att gå. Jag ska se vad jag kan göra när ekonomin blir mindre dålig.
Samtidig vill jag helst ha enheter som kan ersättas eller enkelt repareras med standardkomponenter och då ska man nog se till att hålla sig till enheter av typen som MrFrenzy listade eller att bygga dom själv och då använda standardkomponenter så långt det går och hålla resten enkelt och stabilt.
Samtidig vill jag helst ha enheter som kan ersättas eller enkelt repareras med standardkomponenter och då ska man nog se till att hålla sig till enheter av typen som MrFrenzy listade eller att bygga dom själv och då använda standardkomponenter så långt det går och hålla resten enkelt och stabilt.
Visst, hade varit smutt med något som bygger på ett rcservo. Med en konstruktion med nedväxling så att servot inte behöver vara aktivt för att klara ventilens påfresting och öka upplösningen. Brukar behövas en hel del kraft för att trycka in ventilen de få mm som behövs.
Vi har ingen isolering i innerväggarna, modulhus från tidigt 90 tal, inte mitt barndomshem heller från tidigt 70 tal.. Gips och lite reglar.. Ytterväggarna har varit isolerade docktecno skrev:Ingen isolering![]()
Vad är det för hyddor du tänker på då?

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Fuskbyggen mao.
Såna väggar dämpar ju inget och det är inte bra det heller
Såna väggar dämpar ju inget och det är inte bra det heller
RCservon kostar ju från 30 kronor och uppåt tror jag gav en 50:- för ett som trycker flera kilon.
Dock vet jag ju såklart inte om de tål att stå på "håll" dagvis i sträck (troligast inte) då jag inte testat. Men med god ned växling så.
Jag skulle försöka använda en skruv på något sätt typ en stegmotor som gängar in en skruv som trycker på en tapp som trycker på pinnen. Borde kunna gå att få rätt smutt om man hittar rätt stegisar.
Dock vet jag ju såklart inte om de tål att stå på "håll" dagvis i sträck (troligast inte) då jag inte testat. Men med god ned växling så.
Jag skulle försöka använda en skruv på något sätt typ en stegmotor som gängar in en skruv som trycker på en tapp som trycker på pinnen. Borde kunna gå att få rätt smutt om man hittar rätt stegisar.
-
En skruv med utväxling så bör man kunna lösa ovan. Detta kopplat till en lägesgivare bör man kunna göra ganska liten faktiskt.
Det är just det det gör, genom att justera in, dvs balansera systemet, kompenserar man för olika värmeförluster i rummen.Nerre skrev:Fungerar det verkligen om de olika rummen har olika värmeförlust?TomasL skrev: Fortsätt att stryp in ventilerna tills dess du har samma temperatur i samtliga rum.
Justera shuntregulatorn så du får lämplig temperatur i huset.
Sätt på ventilhuvudena.
Att statiskt ställa in ett visst flöde på alla radiatorer kräver ju att alla rum alltid behöver en lika stor del av det totala värmetillskottet, men så är det i alla fall inte hemma hos oss (framförallt är det stor skillnad mellan bottenvåningen och källaren, men även vardagsrummet som har tre ytterväggar skiljer sig markant för övriga rum som har max två ytterväggar).
De rum som har övertemperatur, stryps, vilket får till följda att de rum som har undertemperatur får lite mer flöde, med andra ord lite mer värmeeffekt.
danielr112 skrev:Sedan våra är baserade på tempereturen. På mina ställer man inte flödet. De reglerar efter temperaturen i rummet.
Nej, en radiatorventil är inte konstruerad för att reglera rumstemperaturen, den är konstruerad för att kompensera för övertemperatur, som kan uppstå vid solinstrålning, hög rumsaktivitet osv.Icecap skrev:Funktionen i en termostatventil på elementen är just att den styr ventilen enl. temperaturen i rummet, alltså är det inte en statisk strypning som ställs.
Temperaturregleringen sköts helt av shuntregulatorn (eller motsvarande) och den statiska injusteringen.
Här hittar ni mycket information om värmesystem, och hur det fungerar
http://www.tahydronics.com/sv/kunskap-och-verktyg/
-
"den är konstruerad för att kompensera för övertemperatur, som kan uppstå vid solinstrålning, hög rumsaktivitet osv."
Är inte det ovan att styra efter temperaturen i rummet då?
Är inte det ovan att styra efter temperaturen i rummet då?
Men det fixar ju termostatventilen också?TomasL skrev: Det är just det det gör, genom att justera in, dvs balansera systemet, kompenserar man för olika värmeförluster i rummen.
De rum som har övertemperatur, stryps, vilket får till följda att de rum som har undertemperatur får lite mer flöde, med andra ord lite mer värmeeffekt.
Nej, det gör gör den inte, den skall kompensera för tillfällig övertemperatur.
Med ett korrekt injusterat värmesystem, kan man sänka framledningstemperaturen rätt markant.
Med ett korrekt injusterat värmesystem, kan man sänka framledningstemperaturen rätt markant.
Och exakt vad skiljer tillfällig övertemperatur (orsakad av att man eldar i braskaminen) mot övertemperatur orsakad av elementet självt?
Jag förstår inte riktigt vitsen med att sänka framledningstemperaturen, det varma vattnet som cirklulerar värmer huset, det finns ju inga förluster som försvinner ut utanför huset? Är alla termostatventiler stängda så kommer ju vattnet bara att cirkulera i rören, och så länge huset då inte blir för varmt så kan ju inte framledningstemperaturen vara för hög?
Jag förstår inte riktigt vitsen med att sänka framledningstemperaturen, det varma vattnet som cirklulerar värmer huset, det finns ju inga förluster som försvinner ut utanför huset? Är alla termostatventiler stängda så kommer ju vattnet bara att cirkulera i rören, och så länge huset då inte blir för varmt så kan ju inte framledningstemperaturen vara för hög?
-
Lägre framledning är bra om man har kullvert t ex, eller om rör går i kattvindar o.s.v Samt även för att få en bättre skickning i tanken.
- FormerMazda
Lägre framledning är bra även utan kulvert.
När jag vedeldade så var det handshuntat ut till elementen, vilket alltid resulterade i att man fick sänka när det luktade varmt på elementen, och sen höja på morgonen igen för då var det kallt.
Löstes med en shuntregulator, sparade dessutom på värmen i tankarna rätt markant.
När jag vedeldade så var det handshuntat ut till elementen, vilket alltid resulterade i att man fick sänka när det luktade varmt på elementen, och sen höja på morgonen igen för då var det kallt.
Löstes med en shuntregulator, sparade dessutom på värmen i tankarna rätt markant.