Hårddiskpriser!
Re: Hårddiskpriser!
Kul att allting ska vara så vältajmat, såg precis att min RAID5 har gått från Healthy till Degraded... Tur i oturen är väl att jag har backup på det mesta i en annan burk. Det som jag inte har backup på är väl inte kritiskt men ändå ganska surt att bli av med. Vad göra... ta risken och vänta på bättre priser eller bita i det sura. Fy fan för i-landsproblem 
-
danielr112
Övervakning säger jag bara 
Har du de minsta data som du vill spara och inte har backup på så hade jag köpt en disk!
Har du de minsta data som du vill spara och inte har backup på så hade jag köpt en disk!
maDa skrev:Usch nej, palla USB-diskar. Långtsamt och dåligt ventilerade. Har några stora USB-minnen och resten i en Intel Atom ITX NAS-system
2x 2TB WD Green i RAID1Lite andra hastigheter, och datasäkerhet.Kod: Markera allt
/dev/md1: Timing cached reads: 1696 MB in 2.00 seconds = 847.44 MB/sec Timing buffered disk reads: 338 MB in 3.01 seconds = 112.37 MB/sec
Fast med USB-3 så har man skrämt upp en del, 121 MB/s läsning som bäst på en WD my book 3.0 mät med HD tune (XP) och började inte rulla av i överföringshastighet förrän efter 50% och stannar vid 71 MB/S när huvuden nått närmast centrum av disken.
USB-disken med WD my book 3.0 är - hmm, faktiskt den snabbaste disken jag har på den ett par år gamla dator om man bortser disk-cache som fortfarande är i stort sett dubbelt snabbare när den går via SATA...
köpte en 3.0 USB-adapter och det löjliga är att det fungerade direkt rakt av under linux medan man måste få igång drivrutiner och annat skräp innan det startade under windows XP (dock inte kollat om det är bootningsbart).
Men ärligt. Man kan inte spara på allt skit i evigheter. Dåliga filmer och taskiga RAW-foto gallrar jag ut med jämna mellanrum. De två 2TB jag har idag + backup känner jag fungerar då jag återvinner utrymmet löpande numera.danielr112 skrev:Såg att folk tyckte 2tb var mycke här..
Själv sitter jag på detta:
/dev/md5:
Timing cached reads: 2458 MB in 2.00 seconds = 1229.28 MB/sec
Timing buffered disk reads: 1214 MB in 3.00 seconds = 404.46 MB/sec
Samt
42T 38T 3,4T 92% /mnt/all
Dvs 42tb totalt spritt på 3 st raid6or... Men å andra sidan så hostar jag mycke backupper och annan data åt folk på den burkenVärsta är att detta börjar bli fullt. Inte skoj att peta i ett par diskar till med dagens priser.. Aja får tweaka på tiden saker behålls.
Har du behov av 40TB privat så frågasätter jag starkt vad du behöver allt till
-
danielr112
Bilder har jag runt 1.5tb nu i. Fotar en hel del.
Filmer som jag spelar in o.s.v är nog runt 8tb nu. Jag kör mycke hd material framförallt för dykning.
runt 18tb för tillfället är backupper för kunders räkningar. En kund som har 300gb som ska backuppas och med normal policy blir på 6 månader bara det ganska mycke data
Sedan någon tb hd filmer som jag laddat ner.
Sedan egna backupper. Sparar ca 6 månader på rena backupper och gamla datorer sparar jag löngre. Den är uppe i 4 tb nu.
Och bara där har du 30+tb.
Så allt är ju relativt. Men som sagt större delen är för kunder.
Filmer som jag spelar in o.s.v är nog runt 8tb nu. Jag kör mycke hd material framförallt för dykning.
runt 18tb för tillfället är backupper för kunders räkningar. En kund som har 300gb som ska backuppas och med normal policy blir på 6 månader bara det ganska mycke data
Sedan någon tb hd filmer som jag laddat ner.
Sedan egna backupper. Sparar ca 6 månader på rena backupper och gamla datorer sparar jag löngre. Den är uppe i 4 tb nu.
Och bara där har du 30+tb.
Så allt är ju relativt. Men som sagt större delen är för kunder.
>> vad du behöver allt till
> så hostar jag mycke backupper och annan data åt folk...
> så hostar jag mycke backupper och annan data åt folk...
Det fina med elektronisk lagring är ju annars att man i princip aldrig behöver slänga nåt annat än sånt som filmer o.s.v.... allt annat har man ju alltid plats att fortsätta spara, eftersom diskarnas storlek hela tiden ökar.
Det kostar ju t.ex. inget att spara de 45MB data jag hade på första PC'n för 20 år sen. Å andra sidan kan väl värdet av det man sparar ifrågasättas...
Att kamerafilerna är i nummerordning gör det nog svårare att kasta misslyckade bilder, det blir ju ett hål i nummerserien

Det kostar ju t.ex. inget att spara de 45MB data jag hade på första PC'n för 20 år sen. Å andra sidan kan väl värdet av det man sparar ifrågasättas...
Att kamerafilerna är i nummerordning gör det nog svårare att kasta misslyckade bilder, det blir ju ett hål i nummerserien
Hehe, själv undviker jag Seagate, totalt har jag ägt sex Seagate hårddiskar och endast en av dessa fungerar idag, de flesta började krångla efter ca ett halvår.
Jag har bara bra erfarenheter av Seagate. Men allt handlar om MTBF på diskarna. I rätt arbetsmiljö är säkert WD och Maxtor bra. Men i Min mijö funkar Seagate och Samsung bra. Nu ska vi inte starta ett "flamewar" och tycka. Jag bara berättade min erfarenhet.

Min åsikt är att förr-förr i tiden var Seagate skit, sen blev dom riktigt bra under många år. Nu är dom kassa igen.
Mina 1TB Seagate diskar har "rullat" på i tre år nu (har 4 av dom). Men jag har kylning på dom. (Har inte testat dom nya diskarna än Kör fortfarande med sata2).
Kylningen är viktig för mig i en miditower med 8 diskar och ett gtx460,xeon quad.
Kylningen är viktig för mig i en miditower med 8 diskar och ett gtx460,xeon quad.