Jag ser i vilket fall som helst Elinstallationsreglerna som min "lilla" bibel.
Undercentral med uttag för 1-fas och 3-fas
Re: Undercentral med uttag för 1-fas och 3-fas
Du har helt rätt TomasL. Kontentan är att standarden är mer förklarande hur man kan gå tillväga än vad föreskrifterna är.
Fast det krävs också att jordströmmen blir så hög att farlig spänning uppstår på skyddsjorden. Om man klarar utlösningsvillkor o.s.v. i allmänhet så är det väl ingen större fara?TomasL skrev:Jo det finns det faktiskt, inte helt ovanligt att värmestavar korroderar sönder, normalt brukar ju då säkringen gå, men inte nödvändigt, eftersom 99% av all rörinstallation är plaströr idag, så kan olyckan vara framme.Anledningen att jag inte anser man ska ha jfb på en värmepanna är att den är fast inkopplad. Om vi nu förutsätter det är en installation gord av en fackman finns det ingen risk för elchock.
Dessutom har väl en vettig elpatron ett överhettningsskydd som bryter allpoligt, så om det blir för varmt på grund av kortslutning till jord så lär överhettningsskyddet lösa ut innan man kokat bort pannvattnet.
Jag skulle vilja se ett kontrollerat experiment där man kokar bort vattnet i en panna (i labbmiljö) där man tvingat elpatronen att vara igång oavsett temperatur. Vad händer egentligen om man torrkör en elpatron? Utan att veta så gissar jag att risken att en torrkokad panna blir så varm att den sätter eld på ett hus innan elpatronen blivit så överhettad att det blivit så mycket kortslutning att ordinarie säkringar (ev. huvudsäkringar) löser ut är försumbar.
edit:
Jag har läst att numera kan man få rabatt på hemförsäkring om en behörig elektriker skriver under intyg att hela installationen (inkl värme) skyddas av jordfelsbrytare. Det ska bli intressant att följa utvecklingen och se om försäkringsbolagen börjar göra undantag för vattenburen värme framöver. En alternativ utveckling är väl att också ha rabatt för fryslarm...
Risken att det blir ett jordfel på värmepannan som är tillräckligt stor för att lösa jordfelsbrytaren men för liten för att lösa säkringen just den veckan man är bortest och det samtidigt är minusgrader torde vara mindre eller ungefär lika stor som att:
Det blivit avbrott på skyddsledaren och sedan blir ett jordfel varvid en person får strömgenomgång då han vidrör pannan eller en radiator.
Jag ser hellre att något värmesystem fryser sönder ibland än att någon dör, och det verkar som försäkringsbolagen håller med mig.
Sen kan man ju alltid helgardera sig med frysvakt på inbrottslarmet eller en elradiator med termostaten på 10c eller så (på annan jfb än pannan).
Det blivit avbrott på skyddsledaren och sedan blir ett jordfel varvid en person får strömgenomgång då han vidrör pannan eller en radiator.
Jag ser hellre att något värmesystem fryser sönder ibland än att någon dör, och det verkar som försäkringsbolagen håller med mig.
Sen kan man ju alltid helgardera sig med frysvakt på inbrottslarmet eller en elradiator med termostaten på 10c eller så (på annan jfb än pannan).
Nu behöver det just inte vara pannan som löser ut JFB. Men okej om du monterar en enbart för pannan.
Om vi lekar med tanken att det skulle bli avbrott i jorden till pannan så är jag ytterst tveksam om det var en behörig elektriker som kopplade in den. Alternativet är ju om anläggningen utsatts för skadegörelse.
Om man ska hårddra Installationsreglerna så skall alla föremål potensialjordas också.
Jag har sett var det innebär om ett golvvärmesystem i betongplatta frysit sönder. Visserligen i ett hus under uppbyggnad. Bortom all räddning. De fick lägga ny slinga ovanpå plattan.
Om vi lekar med tanken att det skulle bli avbrott i jorden till pannan så är jag ytterst tveksam om det var en behörig elektriker som kopplade in den. Alternativet är ju om anläggningen utsatts för skadegörelse.
Om man ska hårddra Installationsreglerna så skall alla föremål potensialjordas också.
Jag har sett var det innebär om ett golvvärmesystem i betongplatta frysit sönder. Visserligen i ett hus under uppbyggnad. Bortom all räddning. De fick lägga ny slinga ovanpå plattan.