Kent funderar på att bygga CNC-fräs - Bänkfräs köpt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Re: Kent funderar på att bygga CNC-fräs

Inlägg av DW »

Kent:
På stora MCV brukar man lägga Y-motorn på baksidan eller under så är den skyddad mot spån
och dessutom inte i vägen. Se nr 6 till vänster.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kent
Kontakt:

Inlägg av Kent »

labmaster skrev:Enda anledningen till att gjuta i stommen är att motarbeta vibrationer så gott det går. Expanderbetong är ingen större skillnad mot vanlig betong eftersom det inte motverkar vibrationer på samma sätt som gjutjärn och EG.

Men du vet kanske bäst hur du vill göra själv men när du väl gjutit är det för sent att ångra sig.
Har strukit att fylla med betong ifrån min lista. EG får det bli.

DW skrev:Kent:
På stora MCV brukar man lägga Y-motorn på baksidan eller under så är den skyddad mot spån
och dessutom inte i vägen. Se nr 6 till vänster.
Bra bild! Har du fler vyer?
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Kanske inte så upphetsande men de kan ju föda någon idé. Den är ju lite tyngre o större än din.
Och "utan" betong väger den runt 4ton men principen ligger ju inte i vikten :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Kent skrev:Har skissat lite på en annan idé jag fick. Vad tror ni på en liknande design på denna? Eller är det bara dumheter? Finns det liknande maskiner?

Kan se att det kan bli vissa toleransbekymmer för att få ihop konstruktionen som gör att man måste ha saker justerbara. Drivningen av Z måste lösas på något sätt. En eller två kulskruvar.
Kent_fräs_skiss2.JPG
Sätter du gejderna på ytan närmast (90 grader vridet) får du i princip samma stabilitet men slipper ha så extrema toleranser
Kent
Kontakt:

Inlägg av Kent »

Nu har jag sänkt min ambitionsnivå :) funderar på att köpa en färdig bänkfräs och konvertera/förbättra. Inser när man börjar räkna att pengarna sticker iväg.

Sedan om man tycker detta med fräsning är något att satsa på köpa en större maskin och konvertera. Bygga eget i all ära men det drar iväg med pengar sedan tar det lång tid.

Har kollat på lite options:

Ifrån DUAB: Borr- & Fräsmaskin DUAB XJ9512
Pris: 6995:-
http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=5369

Ifrån Schuchardt Maskin; BÄNKFRÄSMASKIN X2-Super
Pris: 8080:-
http://www.smaskin.se/web/Produkter/Fra ... 10675.aspx

För mer pengar på Schuchardt Maskin: BÄNKFRÄSMASKIN X3 SUPER
Pris: 15900:-
http://www.smaskin.se/web/Produkter/Fra ... 10676.aspx

Ifrån Jula: Borr-/fräsmaskin 550 W
Pris: 3990:-
http://www.jula.se/borr-frasmaskin-550-w-255011

Ifrån Verktygsboden: Bänkfräsmaskin Variabel
Lite mer pengar
Pris: 12900:-
http://www.verktygsboden.se/borr-fraesm ... n-variabel

Hur skulle ni valt? Kommentarer på någon av maskinerna?
Senast redigerad av Kent 30 november 2011, 15:14:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Låta arbetsområdet styra skulle jag sätta som prio 1 (dvs vad har du för behov i arbetsområde)
Kent
Kontakt:

Inlägg av Kent »

Har igentligen inga behov av ett visst arbetsområde. Tror mitt behov uppstår allt eftersom när man inser vad man kan göra i en fräs :)

Just nu tror jag att jag vill ha ett stabilt och bra objekt till bra pengar.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Då kan du väl försöka att åka och titta närmare på kandidaterna, alltid bättre med en 'hands-on' upplevelse. Kolla även på begagnat i den storleksklassen.
Kent
Kontakt:

Inlägg av Kent »

Bor ju tyvärr inte nära någon av de firmorna. Den enda jag känt på är Julafräsen, och den är ju billig av en anledning. Men det finns ju flera här som har fått ut bra prestanda ur den.

Och begagnat kollar jag frekvent. Men det är skralt utbud i närheten.
thewho

Inlägg av thewho »

Om jag skulle köpa så skulle det stå mellan X3'an och "bf20"
Electronic

Inlägg av Electronic »

Kent skrev:Bor ju tyvärr inte nära någon av de firmorna. Den enda jag känt på är Julafräsen, och den är ju billig av en anledning. Men det finns ju flera här som har fått ut bra prestanda ur den.

Och begagnat kollar jag frekvent. Men det är skralt utbud i närheten.
Min blivande svärfar och min sambos storebror köpte nyligen en sådan jula-fräs tillsammans. Jag har sett dem köra lite provbitar men det kommer väl mer så småning om. Vad de berättade är iaf att maskinen i affärren var dåligt ihopmonterat och stått som demoex väldigt länge så en del skruvar hade börjat lossna lite vilket ger ett billigt utseende. Deras som de lagt ner lite mer tid på monteringen känns faktiskt bra stabilitetsmässigt. Kan hända att man vid lämpliga tillfällen får gå över och känns så att inget börjat lossna men det får man se som ordinarie underhåll. Jobbade för ett antal år sedan på en ingenjörsfirma som hade en verkstad och verkstqadskillen kontrollerade deras utrustning ganska ofta så att inte toleranser och spel började ge med sig.

Har själv blivit sugen på en fräs men eftersom jag är blivande elektroingenjör så vill jag ha en som är styrd. Användningsområdet är i första hand kretskort. Fräsa och borra, ett plus om det går att fräsa alu-paneler. Kravet är att den ska få plats helst på skrivbordet eller intill, kapslad för att inte skvätta ner med T-röd. Har redan skrotat en skruvdragare vars batteri är slut, för att få en motor till spindeln.
Användarvisningsbild
LasseAH

Inlägg av LasseAH »

Hej Kent

Om du funderar på att köpa någon av X2 eller X3 fräsarna tycker jag att du skall titta på möjligheten att köpa från England också.
Jag har köpt mycket därifrån bl.a min C3 svarv (ARC eurotade) och min X2 fräs (Axminster). Har också köpt mycket tillbehör från ARC och jag tycker dom verkar bra att ha at göra med.
Såg att ARC har extrapris på X3an just nu inför jul. Deras version av X2an är dessutom lite förbättrad nu.

X3: http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue ... Small-Mill

X2: http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue ... -Plus-Mill

http://www.axminster.co.uk/milling-mach ... 08257_pg1/
/Lasse
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag är lite sugen på en X2 eller klon till min hemmaverkstad, har en "typ" X4-klon på jobbet men den är för tung (+120kg) för att få ner i verkstaden.
Är det någon som köpt X2 i uk och kan berätta vad det gick på totalt med frakt etc?
Kent
Kontakt:

Re: Kent funderar på att bygga CNC-fräs - Nu inne på att köp

Inlägg av Kent »

Tackar för synpunkter och tips om England. Ska kolla lite vad de har att erbjuda där.

Har kollat vidare på BF20 som verkar finnas överallt fast i lite olika versioner.

Har hittat in på Verktygsstallet och begärt offert på deras DSMD25D.

Även pratat med Automatic Production om deras OPTI BF20L vario.

Skiljer ju i rejält i pris imellan dessa båda. Automatic Production hävdar att det är orginalet och mycket bättre? Medans Verltygsstallet levererar med en kraftigare motor 1kW & mk3 istället för OPTI'n 850W & mk2
Senast redigerad av Kent 1 december 2011, 16:26:05, redigerad totalt 1 gång.
labmaster

Re: Kent funderar på att bygga CNC-fräs - Nu inne på att köp

Inlägg av labmaster »

Du skrev att kostnaderna springer iväg när man skall bygga en CNC-fräs och det har du ju rätt i. På Produktsidan för OPTI BF2L kostar 14 500 kronor. Efter produktbeskrivningen står det att den enkelt kan byggas om till CNC.

"Kan enkelt byggas om till CNC- (kostnad 30-40.000:-) Kontakta oss för information".

Mot den bakgrunden så ser det ut som att du har rätt, kostnaden springer iväg. Men beloppet som Automatic Production har som prisuppskattning kanske kan minskas till halva beloppet om du gör konverteringen själv. Då får du en CNC-styrd bänkfräs för runda slängar 20 000 - 35 000 kronor.
Skriv svar