Prisvärd Super Multimeter

H.O

Re: Prisvärd Super Multimeter

Inlägg av H.O »

Jag hade en ~12år gammal Fluke 75 som plötsligt började visade ~20ggr fel på ACV-området - men bara med auto-range aktivt. Om man manuellt valde område var den OK. Tänkte se vad Fluke's omtalade "livstids garanti" egentligen gick för och ringde Teknologisk Lab, som har servicen i Sverige....

Livstids garanti innebär att garantin gäller x antal (tror det var 5) år efter att produkten utgått ur sortimentet. Min modell hade utgått men garantin gällde fortfarande. Om felet på instrumentet kan härledas till något jag gjort med instrumentet får jag betala reparationen (en fast avgift på 1800:- har jag för mig) alternativt 500:- i undersökningsavgift om jag valde att inte reparera. Så inte helt självklart vad man ska göra...

Med tanke på det specifika felet skickade jag i alla fall in instrumentet. Efter någon vecka ringde de upp och meddelade en ny multimeter var på väg. :tumupp:

Så, "livstids garanti" låter kanske bättre än det egentligen är men jag är rätt nöjd ändå, den var trots allt ~12år gammal och VÄL använd. Det fina i kråksången är ju att nu fick jag en ny modell som fortfarande "lever".
Birger1234

Inlägg av Birger1234 »

"Icecap"Det du gör fel är att du inte verkar veta hur man egentligen mäter och vad man egentligen mäter! Att ett instrument har en massa funktioner och siffror garanterar inte att det är bra och vill du veta exakt vad du egentligen mäter måste du veta hur instrumentet mäter!
Jaha, du och TomasL har slagit in på troll och personangrepps vägen igen trevligt, själv vet du inte ens hur en stabil VCO ska designas eller en UART funkar, hur som helst , det är ni som fastnat på antalet display siffror inte jag, har inte ens nämnt dem, du verkar ju inte ens veta att du innan måste kalibrera själva instrumentet du mäter med för att mäta rätt överhuvudtaget.
T.ex. TRMS-instrument ska egentligen ange 2 spänningar: TRMS DC & TRMS AC. Det finns kanske några instrument som gör det, jag har dock inte sett någon.
Finns väll ingen standard för vad ett mätinstrument ska innehålla! T.ex en LCR mätare är ofta endast LCR men behöver inte vara det.
Och ja, jag har ett speciellt kurs i mätning inom militären som egentligen visade oss hur lite man kan lita på mätningen man gör och hur man ska tolka mätningar beroende på mätteknik.
Varför drar du upp självklarheter, vad har en allmän kurs hos militären med detta att göra.
Att sedan påstå att ett kanske skapligt instrument sopar Fluke av banan är helt befängd! Att det kan vara mer prisvärd och fungera alldeles utmärkt för en amatör är en helt annan sak.
Inte alls, Extec MM570 för 1000kr-1500kr sopar golvet med Flukes 15000kr, ditt problem är att du jämför allting annat med din bänk Fluke som kostar 14000kr mer och du gör det med lätt ilvilja med att ignorera vad som sagts tidigare.
Min Fluke 77III från tidigt 80-tal fungerar fortfarande perfekt,
Tja, min T- Ford från 1920 funkar fortfarande perfekt...
Birger1234

Inlägg av Birger1234 »

Glenn skrev:Sen så vet jag att jag tjatat om det innan, men min billiga clas-ohlsonmultimeter börjar mäta fel när batteriet blir dåligt, helt oacceptabelt, den ger alltså värden som bara blir mer och mer felaktiga..
Förr hade jag det billiga instrumentet i garaget, men det slutade med att jag köpte en gammal begagnad fluke 75 istället så jag kunde lita på värdena.
Det är därför du ska köpa en Extech MM570 ett instrument i 1500kr klassen som sopar golvet med vilken 15000kr bänk Fluke som helst!
Ett flukeinstrument (och troligen alla lite dyrare grejer) mäter rätt tills det slocknar typ. Förr hade jag det billiga instrumentet i garaget, men det slutade med att jag köpte en gammal begagnad fluke 75 istället så jag kunde lita på värdena.
Det är en redig felslutsats du gör, inget instrument mäter rätt tills den slocknar, inte ens HP's 600 000kr
nätverksanalysator funkar på det sättet. Till dem får du köpa en kalibreringssatts för 15000kr som du SKA
använda varje dag då du ska till och mäta.

Vore intressant att få se folks kalibrerings lista hur ofta om ens alls de skickat in sina bänk Flukar för kalibrering.
Nu kommer strax kören av Fluke Fanboys att tjoa unisont: ....Fluke behöver man inte kalibrera...... etc, etc svammel trams..
metric

Inlägg av metric »

Det är därför du ska köpa en Extech MM570 ett instrument i 1500kr klassen som sopar golvet med vilken 15000kr bänk Fluke som helst!
Exakt hur menar du att detta instrument sopar golvet med fluke??
Varför är det bättre?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Intressant att se vad det blir för svar
Birger1234

Inlägg av Birger1234 »

Ett svar kan vara:
TomasL skrev:Nån från Jula/CO för någon hundring eller två, gör ett lika bra jobb, för hobbyisten vill säga.
Vilket naturligtvis är befängt! Huruvida Glenn är hobbyist eller inte är irrelevant.
metric

Inlägg av metric »

Är det ditt svar på frågan :!:
Birger1234

Inlägg av Birger1234 »

:?:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Birger1234 skrev: Jaha, du och TomasL har slagit in på troll och personangrepps vägen igen trevligt, själv vet du inte ens hur en stabil VCO ska designas eller en UART funkar, hur som helst , det är ni som fastnat på antalet display siffror inte jag, har inte ens nämnt dem, du verkar ju inte ens veta att du innan måste kalibrera själva instrumentet du mäter med för att mäta rätt överhuvudtaget.
Onej, inte alls, vi är mycket seriösa, och nej du kan inte kalibrera instrumenten själv, för att kalibrera dem skickar man in dem till ett labb som har lämplig utrustning.
När väl instrumentet är kalibrerat (inom specen) vet du att det är hyffsat bra.
Kalibrera instrument gör man lämpligen minst en gång om året.
Men du skriver, så verkar du tro att antalet siffror motsvarar noggrannheten.
Birger1234 skrev: Varför drar du upp självklarheter, vad har en allmän kurs hos militären med detta att göra.
Du har inte en blekaste aning om vilka kurser Icecap har gått, ej heller hans kunskaper.
Birger1234 skrev: Inte alls, Extec MM570 för 1000kr-1500kr sopar golvet med Flukes 15000kr, ditt problem är att du jämför allting annat med din bänk Fluke som kostar 14000kr mer och du gör det med lätt ilvilja med att ignorera vad som sagts tidigare.
Förstår fortfarande inte hur du får ihop det.
Det är ju du som jämför handhållna lågprisinstrument med högkvalitativa bänkmultimetrar, jag jämför handålna multimetrar med varandra, och där sopar Flukes lågprisversioner mattan med alla andra.
Vad som sagts tidigare, nä, börja läs på istället, så kanske du börjar förstå vad mätning handlar om
Birger1234 skrev: Tja, min T- Ford från 1920 funkar fortfarande perfekt...
Dröm på
Birger1234 skrev: Det är därför du ska köpa en Extech MM570 ett instrument i 1500kr klassen som sopar golvet med vilken 15000kr bänk Fluke som helst!
Nä, knappast, en fluke för 1200 sopar mattan med din Extech för 1500:-
Birger1234 skrev: Det är en redig felslutsats du gör, inget instrument mäter rätt tills den slocknar, inte ens HP's 600 000kr
nätverksanalysator funkar på det sättet. Till dem får du köpa en kalibreringssatts för 15000kr som du SKA
använda varje dag då du ska till och mäta.
Nej han gör ingen felaktig slutsats, det är en av de fina grejjorna med kvalitetsinstrument, man kan lita på dem, dessutom svamlar du bara.
Birger1234 skrev: Vore intressant att få se folks kalibrerings lista hur ofta om ens alls de skickat in sina bänk Flukar för kalibrering.
Nu kommer strax kören av Fluke Fanboys att tjoa unisont: ....Fluke behöver man inte kalibrera...... etc, etc svammel trams..
En gång om året skickar jag in mina instrument för kalibrering
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Birger1234 skrev:Ett svar kan vara:
TomasL skrev:Nån från Jula/CO för någon hundring eller två, gör ett lika bra jobb, för hobbyisten vill säga.
Vilket naturligtvis är befängt! Huruvida Glenn är hobbyist eller inte är irrelevant.
Sluta löjla dig, och sluta klipp ur kontexten.
Skall du citera så citera då på rätt sätt.

Du frågade vad jag skulle rekommendera i samma pris/kvalitetsklass som dina Extech, har inget med den direkta frågan som du fick
Birger1234

Inlägg av Birger1234 »

Onej, inte alls, vi är mycket seriösa, och nej du kan inte kalibrera instrumenten själv, för att kalibrera dem
skickar man in dem till ett labb som har lämplig utrustning.
Som ett brev på posten, satt just och väntade på att du skulle säga det! Hursom, en del har egna labb, en del är till
ock med certifierade av tillverkaren, så de är befängt att påstå att du inte kan kan kalibrera själv. Känner en snubbe
som har det dyraste av det dyraste HP instrumenten, ett helt rack, han kalibrerar rubbet själv och brukar kalibrera åt
folk ibland.
Edit: dessutom är det du som sagt "kalibrera själv", jag sa kalibrera själva mätinstrumentet, stor skillnad, du är således som vanligt ute efter att leta fel i ordföljder för att exploatera dem till din fördel.
När väl instrumentet är kalibrerat (inom specen) vet du att det är hyffsat bra.
Jaha så bänk Fluken är bara "hyffsad" , bra att veta.
Kalibrera instrument gör man lämpligen minst en gång om året.
Beror på var de används.
Men du skriver, så verkar du tro att antalet siffror motsvarar noggrannheten.
Nix det är hela tiden du som försöker framställa det så.
Du har inte en blekaste aning om vilka kurser Icecap har gått, ej heller hans kunskaper.
Helt irrelevant, det är han som hänvisar till dem.
Det är ju du som jämför handhållna lågprisinstrument med högkvalitativa bänkmultimetrar, jag jämför
handålna multimetrar med varandra, och där sopar Flukes lågprisversioner mattan med alla andra.
Jämför ingenting, bara påstår, du läser in saker som du tror vara sagt eftersom du vill att det ska vara så.
Du har t.ex inte påvisat något annat än löjliga förslag till andra DMM än Fluke F113 och Jula och Co som svar på Extech.
Vad som sagts tidigare, nä, börja läs på istället, så kanske du börjar förstå vad mätning handlar om.
Du borde läsa på och sluta ge förslag på att en Jula multimeter för 100 spänn är ett förslag som bör tas seriöst.
Nä, knappast, en fluke för 1200 sopar mattan med din Extech för 1500:-
Nä, en Ex MM570 sopar gatan med Glenns Classe/Jula 100.- DMM.
Nej han gör ingen felaktig slutsats, det är en av de fina grejjorna med
kvalitetsinstrument, man kan lita på dem, dessutom svamlar du bara.
Den som tramsar och svamlar är du när du tar saker ur sitt kontext och försöker framställa vad som
tidigare sagts till nått helt annat vilket kalls för trolla och det har du visat tidigare att du pysslar med.
En gång om året skickar jag in mina instrument för kalibrering
Sedär nästa brev från posten!
Sekunden innan då bubblar du minssan om att ""lita på kvalitets instrument"" så vad vad var det jag sa!
Senast redigerad av Birger1234 13 oktober 2011, 01:38:36, redigerad totalt 1 gång.
Birger1234

Inlägg av Birger1234 »

TomasL sa: Sluta löjla dig, och sluta klipp ur kontexten. Skall du citera så citera då på rätt sätt.
Du frågade vad jag skulle rekommendera i samma pris/kvalitetsklass som dina Extech,
har inget med den direkta frågan som du fick
Du startade tramset med det här besserwisserandet och överhuvet skrivandet så du får bara det du begär helt
enkelt, helt upp till dig att sluta divergera och klippa ur kontexterna och bubbla självklara saker om antalet siffror
fel procent, etc och komma till kritan och ge annat än förslag som är rent nonsens!

Du raljerar ju till och med över Dave Jones, klart folk får svårt att ta dig på allvar!

Flir skulle aldrig köpt Extech om de var av den usla klass som du försöker postulera!
Senast redigerad av Birger1234 12 oktober 2011, 22:43:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Suck, vad troll är jobbiga.
Birger1234

Inlägg av Birger1234 »

Den som sa det han var det!
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Jag måste hålla med Jimmy Andersson. Det finns mycket onödig skit på forumet.
Låst