Vem får göra vad vid byggnation av elskåp/styrsystem?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Vem får göra vad vid byggnation av elskåp/styrsystem?

Inlägg av TomasL »

Jag påstod inte det heller, utan en ren gissning på vilka typer av anläggningar där det krävs 3djepartskontroll
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

svanted skrev:
blueint skrev: Elsäkerhetsverket anger det som fast installation. Tror ev domstol går på elsäkerhetsverkets definition vid ev prövning. Hurvida det är vettigt är oväsentligt. ;)
har någonting sådant någonsin dragits inför domstol?
kravet är väl att någonting med personskador ska hända som en konsekvens av att man
"permanentiserat" en skarvsladd, och hur skulle det vara möjligt?
en skarvsladd blir ju inte farligare för att man klammrar den eller lägger den i en ränna...?
så det är otänkbart.
tror åckså att elsäkerhetsverket/elektrikerlobbyn aktar sig för sådana fall...
de vill nog inte riskera att "elsäkerhetsreglerna" i sverige börjar synas offentligt i sömmarna i domstolar..
det kan tillslut innebära att de måste ändras...
så inte kasta sten i glashuset...
Det handlar mer om det händer något. Vållande till annans dör kan vara en åtalspunkt.
Har man inte följt standarden eller kunnat påvisa på annat sätt att ditt elskåp är säkert så skulle jag gissa att man inte ligger så bra till.
En standard handlar om att man gör en installation på ett rekomenderat sätt. Det är inget krav men underlättar att man följer den.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Och om man följer en harmoniserad standard, så anses man uppfylla kraven i det Direktiv standarden är harmoniserad mot.

Om man inte användrt rn harmoniserad standard, eller ingen standard alls, får man själv bedöma gentemot gällande direktiv om man uppfyller det eller inte.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Fast det finns ju i princip ingen standard som är fullständigt harmoniserad mot alla direktiv. De flesta EN-standarder har numera ett Annex ZZ som listar vilka avsnitt i standarden som anses vara harmoniserade med vilka krav i de olika direktiven. Tyvärr förekommer det en del felaktiga såna angivelser i vissa standarder...

Det är ju viktigt att vara medveten om att det är CENELEC som antar standarder som EN-standard, och skriver Annex ZZ, men det är EU-kommissionen (har jag för mig) som avgör vilka krav i standarden som kan anses vara harmoniserade med direktiven.
Skriv svar