Laddnings regulator
Får väl blanda mig bland dieselälskarna...kör Scania 124.
En generator laddar med konstant spänning, den spänningen står märkt på regulatorn. Man kan köpa regulatorer med olika spänningar men runt 14 V har de flesta (om det är 12 V system alltså).
PÅ Mazdaklubben s sida har jag skrivit lite om detta med generatorer.
En generator laddar med konstant spänning, den spänningen står märkt på regulatorn. Man kan köpa regulatorer med olika spänningar men runt 14 V har de flesta (om det är 12 V system alltså).
PÅ Mazdaklubben s sida har jag skrivit lite om detta med generatorer.
"Får väl blanda mig bland dieselälskarna...kör Scania 124. "
Hehe, lastbil, *BRUMM BRUMM*
Har en bekant som kör en sådan,, härligt att åka med..
------------
Ok,,, då är ju spänningen klar.
Men strömmen,, den är ju svår att räkna fram. Den varierar mycket beroende på vilken laddning batteriet i sig har, eller har jag fel.
Hehe, lastbil, *BRUMM BRUMM*
Har en bekant som kör en sådan,, härligt att åka med..
------------
Ok,,, då är ju spänningen klar.
Men strömmen,, den är ju svår att räkna fram. Den varierar mycket beroende på vilken laddning batteriet i sig har, eller har jag fel.
Men..tillbaks till "problemet"..behövs det verkligen ett extra batteri för att lösa detta med fordonsdatorn ?
Är batteriet friskt så bör det aldrig uppstå något problem.
När batteriet börjar ta slut däremot så kan det däremot bli problem.
På min Volvo (personbil) så dog bilradion, och man fick knappa in stöldkoden, när batteriet var slut. Men då levde batteriet bara några veckor till.
Gäller det bara att hålla spänningen tillfälligt under några sekunder, så räcker ju ett LITET batteri, eller kanske tom en kondensator.
Är batteriet friskt så bör det aldrig uppstå något problem.
När batteriet börjar ta slut däremot så kan det däremot bli problem.
På min Volvo (personbil) så dog bilradion, och man fick knappa in stöldkoden, när batteriet var slut. Men då levde batteriet bara några veckor till.
Gäller det bara att hålla spänningen tillfälligt under några sekunder, så räcker ju ett LITET batteri, eller kanske tom en kondensator.
Nja,, invertern tar ganska mycket ström när den är igång,, när jag startat bilen så går invertern igång och fortsätter att vara igång efter att jag stannat bilen, men när jag startar så blir spänningen för låg för invertern (som är jätte känslig) och den stänger av sig,, och datorn dör..
När jag glöder så funkar det bra,, men så fort jag vrider om till startläge så dör den.
Men ävem om jag behöver ha ett litet batteri så måste det ju laddas.
Kondensator behöver jag nog en ganska stor (kapacitans, stavas det så) för att den skall klara hålla så pass mycket att det räcker.
Jag vill även kunna köra datorn kortare stunder då bilen är stannad, och då inte dra ur för mycket av bilens start batteri.
Annars verkar mitt batteri funka bra,, har inte märkt några symtom på att det skulle vara dåligt.
Om den står 1-2v utan att startas så funkar allt elektriskt fint och den startar som en klocka. Även efter en lång (5-10sec) glödning så startar den fint.
När jag glöder så funkar det bra,, men så fort jag vrider om till startläge så dör den.
Men ävem om jag behöver ha ett litet batteri så måste det ju laddas.
Kondensator behöver jag nog en ganska stor (kapacitans, stavas det så) för att den skall klara hålla så pass mycket att det räcker.
Jag vill även kunna köra datorn kortare stunder då bilen är stannad, och då inte dra ur för mycket av bilens start batteri.
Annars verkar mitt batteri funka bra,, har inte märkt några symtom på att det skulle vara dåligt.
Om den står 1-2v utan att startas så funkar allt elektriskt fint och den startar som en klocka. Även efter en lång (5-10sec) glödning så startar den fint.
Hitar du något i mitt inlägg som får dig att tro att jag har en annan uppfattning?v-g skrev:danei:Spänning!= strömJag antar att generatormärkningen är ett ungefärligt maxvärde. Fast förbrukare såsom lyse, tändning osv drar ju en hel del ström som "subtraheras" från den ström som möjligen kan gå "bakåt"
Redur har bara prima bilar
Även om dom behöver lite service då och då.
Talade med fordonsverkstaden på jobbet idag (polisen), ang laddning batterier och sådant. Det finns ju en del sådana lösningar i polisbilarna till deras datorer.
Har fått ett schema på en koppling med ett skilje relä som automatiska kopplar om när startbatteriet är laddat.
Nu är det en jättedyr dosa,, men funktionen är enkel.
Den kollar spänningen på startbatteriet,, är den lägre än extra batteriet så står den över så att startbatteriet laddas först, sen vid en ca 14.4volt (fulladdat) så slår den över och börjar ladda extra batteriet.
Och viseversa,, sjukner spänningen "under" färd på startbatteriet så slår den över igen och laddar startbatteriet igen. Men den börjar alltid att ladda startbatteriet nr man startar bilen så att säga.
En sådan komparator borde man ju kunna göra. eller hur?
Vi snackade med om "min" koppling som visats här,, risken som jag misstänkte är att om extra batteriet är mycket nergånget,, låg laddning, så kommer det bli en jättehög strömrusning,, man kan om man har mycket otur bränna generatorn eller ladda sönder startbatteriet.
Men eftersom jag bor i villa så kan jag var 2-3dag sätta till automatladdaren ifrån garaget till extra batteriet så att jag håller det laddat. Då skall jag inte få sådana rusningar pg av att det är endats 1-15min som det körts på batteriet och då har inte spänningen hunnit sjunka så mycket.
Han sade det att om man paralellkollar dom så kommer dom ju att "balansera" upp varandra till samma spänning,, det går fort,, men så att dom får samma strömstyrka tar längre tid... det var det han menade att man kunde bränna generatorn på.

Även om dom behöver lite service då och då.
Talade med fordonsverkstaden på jobbet idag (polisen), ang laddning batterier och sådant. Det finns ju en del sådana lösningar i polisbilarna till deras datorer.
Har fått ett schema på en koppling med ett skilje relä som automatiska kopplar om när startbatteriet är laddat.
Nu är det en jättedyr dosa,, men funktionen är enkel.
Den kollar spänningen på startbatteriet,, är den lägre än extra batteriet så står den över så att startbatteriet laddas först, sen vid en ca 14.4volt (fulladdat) så slår den över och börjar ladda extra batteriet.
Och viseversa,, sjukner spänningen "under" färd på startbatteriet så slår den över igen och laddar startbatteriet igen. Men den börjar alltid att ladda startbatteriet nr man startar bilen så att säga.
En sådan komparator borde man ju kunna göra. eller hur?
Vi snackade med om "min" koppling som visats här,, risken som jag misstänkte är att om extra batteriet är mycket nergånget,, låg laddning, så kommer det bli en jättehög strömrusning,, man kan om man har mycket otur bränna generatorn eller ladda sönder startbatteriet.
Men eftersom jag bor i villa så kan jag var 2-3dag sätta till automatladdaren ifrån garaget till extra batteriet så att jag håller det laddat. Då skall jag inte få sådana rusningar pg av att det är endats 1-15min som det körts på batteriet och då har inte spänningen hunnit sjunka så mycket.
Han sade det att om man paralellkollar dom så kommer dom ju att "balansera" upp varandra till samma spänning,, det går fort,, men så att dom får samma strömstyrka tar längre tid... det var det han menade att man kunde bränna generatorn på.
Jag har inte hört någon som brännt generatorn på grund av urladdade batterier. Att koppla ur bilens batteri tycker jag låter som en dum ide. Men en lösning där du bara koppar in dator batteriet till bilen när spänningen ligger på 14V är nog ingen dum ide. Men det är ju i princip samma sak som att koppla till laddlampan.
"Att koppla ur bilens batteri tycker jag låter som en dum ide"
Nja,, det är så dom funkar dom lösningarna, båtmänniskorna har så med, skiljerelän är meningen att man skall "skilja" laddningen från dom.. jaja.. jag skall snacka med en kille på batteribolaget på måndag och höra vad han säger. Han har tydligen bra beg batterier skitbilligt
Nja,, det är så dom funkar dom lösningarna, båtmänniskorna har så med, skiljerelän är meningen att man skall "skilja" laddningen från dom.. jaja.. jag skall snacka med en kille på batteribolaget på måndag och höra vad han säger. Han har tydligen bra beg batterier skitbilligt

Startbatteriet får ALDRIG kopplas loss, för har man otur så får man då under ett kort ögonblick full generatorspänning till bilens elektronik, vilket den EJ tycker om.
Laddningsreläet sitter inne i generatorn (nja, på utsidan då), och nrukar kunna gre 14 Volt eller vad den nu är inställd på.
Däremot blir det ett spänningsfall i ledningarna.
Därför har vissa fordon med batteriet i bakluckan, ett speciellt laddrelä som sitter nära batteriet istället.
Laddningsreläet sitter inne i generatorn (nja, på utsidan då), och nrukar kunna gre 14 Volt eller vad den nu är inställd på.
Däremot blir det ett spänningsfall i ledningarna.
Därför har vissa fordon med batteriet i bakluckan, ett speciellt laddrelä som sitter nära batteriet istället.
Nääää!!!!!!!!!!
Någorlunda moderna bilar (senaste 25åren åtminståne) har inget "laddnings relä". Jag blir tokig på alla jeppar som snackar om laddningsreläer. LADDNINGS REGULATOR sitter det i en bil och den brukar vara integrerad i generatorn. Faktiskt så sitter regulatorn och kolen i samma enhet. Laddnings regulatorn fungerar så att man reglerar ankarströmmen i generatorn och på så sätt reglerar spänningen.
Någorlunda moderna bilar (senaste 25åren åtminståne) har inget "laddnings relä". Jag blir tokig på alla jeppar som snackar om laddningsreläer. LADDNINGS REGULATOR sitter det i en bil och den brukar vara integrerad i generatorn. Faktiskt så sitter regulatorn och kolen i samma enhet. Laddnings regulatorn fungerar så att man reglerar ankarströmmen i generatorn och på så sätt reglerar spänningen.
Instämmer! Och den (regulatorn alltså) slår INTE till och från utan reglerar analogt. Och någon skrev att bilar ändå inte har större än 55A generator. Det var 55A i min Amazon som jag sålde 1980 och sedan dess har jag inte sett något mindre än 70A! Bilen jag har idag har 120A eller 1,7kW om man så vill och den är 8år gammal! 
