Återigen, kolla Zealotrys tråd. Han bygger sin fräs med sargsprintar (på engelska: dowel pins), tänk IKEA-möbler i skivmaterial, hur sitter de ihop? Sargsprintar! IKEA brukar ha en avdelning där man mot en donation till något välgörande ändamål kan plocka på sig reservdelar till möbler. Finns även flera byggen på CNCZone och nätet i övrigt som är med sargsprintar.
EDIT: Den där graden hit eller dit på bensinslangens flex kommer inte att vara din största felkälla kan jag nästan lova. Annars är det väl eBay och beställa axelkopplingar för 5$/st inkl frakt, men de kräver lite mer av konstruktören.
Klas-Kennys kommande MDF-fräs
- Klas-Kenny
Re: Klas-Kennys kommande MDF-fräs
Aha!
Fanns ju till och med på Biltema till vettigt pris (10st för 19,90kr), tillagt till inköpslistan!
Kanske både sargsprint och träplugg tillsammans kan bli en vinnande kombination?

Fanns ju till och med på Biltema till vettigt pris (10st för 19,90kr), tillagt till inköpslistan!
Kanske både sargsprint och träplugg tillsammans kan bli en vinnande kombination?
Hej Klas-Kenny!
Jag vet inte vad du ska använda för distanser mellan dina motorer och lagerblock. Men jag har några distanser i hård-plast.
Jag har testat dem på mina aluminium fräsar och kan säga att dem fungerar mycket bra och resonansen minskade också.
Distanserna har en diameter på 20 mm, längden är 46 mm och ett genomgående hål med diametern 5.5 mm. Med en gängtapp kan man lätt göra en M6 -gänga, eller om man skruvar helicoil kan man få en M5 -gänga. Om det skulle kanske passa till ditt bygge får du dem gratis.
Jag kan inte använda dem på min fräs efter som de är åtta milimeter för korta.
Annars, lycka till med bygget!
Jag vet inte vad du ska använda för distanser mellan dina motorer och lagerblock. Men jag har några distanser i hård-plast.
Jag har testat dem på mina aluminium fräsar och kan säga att dem fungerar mycket bra och resonansen minskade också.
Distanserna har en diameter på 20 mm, längden är 46 mm och ett genomgående hål med diametern 5.5 mm. Med en gängtapp kan man lätt göra en M6 -gänga, eller om man skruvar helicoil kan man få en M5 -gänga. Om det skulle kanske passa till ditt bygge får du dem gratis.
Jag kan inte använda dem på min fräs efter som de är åtta milimeter för korta.
Annars, lycka till med bygget!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
Oj oj, så generöst!
Mätte på motorerna och de skulle kunna passa perfekt, så de tar jag gärna.
Skickar ett PM med adress mm.
Mätte på motorerna och de skulle kunna passa perfekt, så de tar jag gärna.
Skickar ett PM med adress mm.