Bi-Xenon 35w till 55w - Problem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Joe

Re: Bi-Xenon 35w till 55w - Problem

Inlägg av Joe »

Lite "fakta", tyvärr på engelska och från USA. Saxat ifrån: http://en.wikipedia.org/wiki/Headlamp

The contrary argument is that HID headlamps can negatively impact the vision of oncoming traffic due to their high intensity and "flashing" effect due to the rapid transition between low and high illumination in the field of illumination, thus increasing the risk of a head-on collision between the HID-enabled vehicle and a blinded oncoming driver.

Vehicles equipped with HID headlamps are required by ECE regulation 48 also to be equipped with headlamp lens cleaning systems and automatic beam levelling control. Both of these measures are intended to reduce the tendency for high-output headlamps to cause high levels of glare to other road users.

Scientific study of headlamp glare has shown that for any given intensity level, the light from HID headlamps is 40% more glaring than the light from tungsten-halogen headlamps.[39]

En sammanfattning: HID är 40% mer bländande än halogen vid samma ljusstyrka. (enligt de Boer skalan) (korrekt översatt?)

SBP har INGA instrument att mäta ljusstyrkan med, de kontrollerar endast att ljusbilden är korrekt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

WOHOOW! en till tråd i äkta EF anda! Smutskastning och off topic! grattis grabbar!
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

SBP kollar inte allt vid en vanlig besiktning, men bilarna är godkända för ett visst utförande vid registreringsbesiktningen, och det är inte godkännt att modifiera detta utan ny registreringsbesiktning. Dom förutsätter att folk inte går in och modifierar det utförandet.

Du menar alltså att dom som har ögon känsliga för bländning inte ska få köra bil!
Det måste alltså införas en extra kontroll av bilförare för att de som kör med extra starka halvljus ska få hållas. Hur tänker du där.

Det kan även finnas andra anledningar att man inte blir bländad. En förare av ett fordon där man sitter högt blir mindre bländad av halvljus än förare som sitter lågt.

Vilka i den här tråden anser du är som huliganer?
Finns inte så många att välja på i den här tråden.

För mig handlar det om att modifiera halvljuset på ett traffikfarligt sätt, och det är det jag vänder mig mot. Jag vill kunna köra mörkerkörning på ett bra sätt, med så bra mörkerseende som möjligt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Joe skrev: SBP har INGA instrument att mäta ljusstyrkan med, de kontrollerar endast att ljusbilden är korrekt.
Förr hade dom det iaf, en luxmätare inbyggd i ljusjusteringsinstrumentet, när jag jobbade med bilar i forntiden hade vi också en sådan.

Däremot har jag aldrig sett dom ANVÄNDA den funktionen, och om dom gör det är det nog av motsatt anledning, att kunna sätta en tvåa
om det lyser för svagt på nån gammal 6volts hitlerkälke typ.

Det är ju fullt korrekt att SBP inte kollar allt, bara för att man fått igenom besiktningen så betyder det ju inte att bilen är laglig i det utförandet, det betyder ju enbart att SBP inte har hittat några trafiksäkerhetsproblem med bilen i fråga.

Personligen bryr jag mej egentligen inte om ifall folk modifierar lysen eller byter till icke godkända, så länge det inte bländar, DET är det viktiga.

Samma anledning som jag stör mej på alla kebabbilar som kör omkring med halvljus+dimljus hela tiden, idioter! det bländar rejält på våt vägbana.. Sen att det är
olagligt är ju en fördel för då kan dom få böter nån gång.. men hade det inte bländat hade jag skitit i det, man kan ju inte störa sej på saker BARA för att det är olagligt.

Jag körde f.ö själv omkring med enbart dimljus på en tidigare bil jag hade (alltså ENBART dimljus) dagtid, detta gjorde jag efterssom bilen hade flipplysen som både drog extra soppa och påverkade ljudnivå och prestanda om dom var uppfällda, men GIVETVIS så körde jag med halvljus (enbart) på kväll/natt.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Som sagt huliganerna på arenan är inte där för fotbollen utan för att brösta sig och spela över!
När matchen är över minns de inte ens resultatet (eller vad tråden handlade om)!

Varför inte försöka hjälpa någon med ett problem istället för att påstå att vederbörande är ”så jävla dum”. Det är ju förbi både sandlådan och grottan!

Om man vill vägleda någon som man misstänker inte riktigt vet vad han/hon ger sig in på går det att uttrycka sig på annat sätt.

En mycket enklare variant är t ex ”är du medveten om att det du försöker göra kan vara ett regelbrott?” och sedan lämna det vid det så vida inte TS önskar mer information från någon som har rätt kunskaper i ämnet.

Men det hade förmodligen inneburit att väldigt många trådar hade varit betydligt kortare men optimerade för det TS ville ha hjälp med. Det hade (enligt mig) gett ett trevligare klimat på EF!
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

1+ till Andy

jag förstår problematiken, men som andy skriver, man kan uttrycka det på ett betydligt bättre sätt...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Andy skrev:Som sagt huliganerna på arenan är inte där för fotbollen utan för att brösta sig och spela över!
När matchen är över minns de inte ens resultatet (eller vad tråden handlade om)!

Varför inte försöka hjälpa någon med ett problem istället för att påstå att vederbörande är ”så jävla dum”. Det är ju förbi både sandlådan och grottan!

Om man vill vägleda någon som man misstänker inte riktigt vet vad han/hon ger sig in på går det att uttrycka sig på annat sätt.

En mycket enklare variant är t ex ”är du medveten om att det du försöker göra kan vara ett regelbrott?” och sedan lämna det vid det så vida inte TS önskar mer information från någon som har rätt kunskaper i ämnet.

Men det hade förmodligen inneburit att väldigt många trådar hade varit betydligt kortare men optimerade för det TS ville ha hjälp med. Det hade (enligt mig) gett ett trevligare klimat på EF!
Joe har faktiskt förstått detta och bett om ursäkt! Att sedan påstå att han eller någon annan som svarat i denna tråd är huligan och bara inne för att ställa till det och inte bryr sig om annat, är lika dumt. Joe har tex. 500 inlägg att påstå att t.ex han bara är här för att jävlas är ett väldigt snet sätt att uttrycka sig på.
Men frågan är om en del andra insett det felaktiga i att öka ljusstyrkan på halvljuset kan innebära en försämrad trafiksäkerhet.

Det är ju faktiskt så att ett forum som detta läses av betydligt flera än dom som skriver här. Om man då inte påpekar det felaktiga i att göra si eller så är det säkert folk som får för sig att det är helt ok att t.ex modifiera halvljuset på bilen.
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Andy :tumupp:
Ett problem är till för att lösas, sedan om det kan leda till olagligheter är en annan sak. Det kan ju oxå ett termostatbygge för 78,2 grader vara... .

Ett litet OT komplement till regelverket upplysningsvis. Det efterlevs inte vad jag vet av vare sig bilägare, besikting, trafikverket eller polis.
Extraljus SKA monteras parvis, tre stycken fram är inte lagligt. Jo, jag är själv brottsling i det avseendet, men fyra får inte plats i bågen.
Men jag får väl byta till större bil så att jag får plats med fyra eller sex maffiga xenonlampor... .
Märklig lag, faktiskt.
Joe

Inlägg av Joe »

Problemet som uppstår här är att TS kanske tänker "Det skiter jag fullständigt i, bara jag ser bra" och inget mera händer, varvid andra läsare tänker: Kan han så kan jag!

Jag ska bättra mig och lägga in all fakta och aspekter i första inlägget så vi kan hålla trådarna korta.
Men jag förstår av försvaret av effekthöjning på halvljuset att hänsyn till andra trafikanter finns inte, så vi ska inte stånga oss blodiga.

Ang ljusjusteringsinstrumentet så kommer jag också ihåg dom gamla med mätare, men nu är det bara en lins och skiva som dom kollar ljusbilden på.
SBP har kanske nånting i skrubben? Fast att tro att ljusstyrkekontroll sker regelbundet via SBP är väl lite väl naivt. Fast å andra sidan har jag tre fordon ibruk så jag är där tre gånger per år och ser prylarna de använder.

Intressant med att extraljus skall monteras parvis, känns väl lite föråldrat också.. Kan det ha att göra med symetrisk ljusbild?
I Finland så blev det väl lag på att man får max ha två extraljus och nån maxeffekt?
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Kan kanske vara så, men kanske struntar man i det så länge dom är symetriskt placerade, 1½ på varje sida.

Fast även 2 kan vara rätt osymetriskt om de inte är inställda, grusvägar och diesel skakar på det mesta efter ett tag.
Kör förresten med äldre Hella 3000 som är konverterade, 60W, trångt, inte perfekt, men riktigt bra ljus.
Ser man till "halogen-mätningarna" i div tester så ska faktiskt Feltemas stora vara bättre, kanske blir det byte framöver.
Det är skönt med bra ljus, det blir trots allt nästan 1500 mil per år i mörker.
Skriv svar