Hjälp med Ringkärnetransformator (i Nad C320)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Re: Hjälp med Ringkärnetransformator (i Nad C320)

Inlägg av 13th.Marine »

Det är inte så att den kan ställas in på 4/8Ohms-läge?
För då kan det ju vara olika matningsspänningar till dessa, betvivlar nämligen att man skulle behöva 6.3A-säkringar till lågnivåmatningen :humm:
Tekko

Inlägg av Tekko »

Det är ju nån railswitcharhistoria i nätdelen med 2 tyristorer så det verkar som att saken har sk class g/h railswitchning.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Okej, då är det ju kraftiga lindningar alla fyra, skulle iofs tro att de är seriekopplade.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Men det där med thyristorerna är ju på +/-46V, den lägre spänningen har 1N4002 i likriktarbryggan och ser som sagt ut att bara vara lite mindre grejer som matas med +/-18V. Så kan inte tänka mig att det är så stor ström.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Om man tittar i databladet så går det även vidare till en stor brygga, och är kopplat via thyristorer till matningen till steget.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Ah ja, det gör det ja. Såg inte det.
ekman

Inlägg av ekman »

Nä, har inte hittat någon lösning än. Men funderade på (en kanske dum ide) att linda av trafon. Mäta längden på respektive lindning och arean. För att sedan räkna ut hur mycket dom skulle ha haft.

Får ju titta på resistansen i koppar osv. Men det kanske är en dålig ide, var bara en tanke :)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Du har ju egentligen inget att förlora då termobrytaren troligen ligger mellan primär och sekundär.

Varför det inte syns en bula där den ligger är för att det troligen är en sån där liten cylinderformad sak som ser ut som en diod i metallkapsel, ungj storlek som en 1N4007.

Hittade manualen till C320 och enda skillnaden jag kan se mellan C320 och C320BEE är en extra lindning på trafon för 5V till styrningen.

Har du riktig tur kan termobrytaren ligga under ytterisoleringen i serie med ena primärtåten.
ekman

Inlägg av ekman »

Hej igen

Jag försökte linda av trafon. Men jag har inte psyket för det jobbet. Så i min desperation så köpte jag en ringtrafo på 2x30v 80VA.
Det visade sig att den gamla trafon gav ut en jord ledning också. Alltså 4 ledningar(2 lindningar) plus Jord :doh:

Så redan där hade jag köpt fel. Men jag läste i databladet för den jag hade köpt. Och på dom två lindningarna på reskundärsidan har varsin 0v ledning.
så jag kopplade in Jord ledningen till en av ledningens 0v på sekundärsidan. Är jag illa ute nu?

Hur som helst, så snurrade den igång och jag har musik från datorn igenom Nad c320 till Högtalare.
Men nu undrar jag hur jag på lättaste sätt kan testa effekten ut ifrån den? alltså ifall min nya transformator är klen och i sin tur gör att Nad'en inte kan ge ut den effekt som den en gång hade?

(och ifall min jordningskoppling är rent av idiotiskt)
Tekko

Inlägg av Tekko »

en trafo på 80va = uteffekt per kanal ca 15-25 watt.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

"jordledningen" är troligen en statisk skärm mellan primär och sekundär, inte helt nödvändig.

Protte
ekman

Inlägg av ekman »

Tekko
Hur räknade du ut det?

Kanske går att räkna ut vilken VA den förra hade. I manualen står det:
CONTINUOUS AVERAGE POWER OUTPUT INTO 8 OHMS OR 4 OHMS
(Min. power per channel, 20 Hz – 20 kHz,with no more than rated distortion)

50 W (17 dBW)
Användarvisningsbild
Exige

Inlägg av Exige »

Tjo, nu är jag ingen expert på detta, men jag tror inte att det finns något exakt sätt att räkna ut uteffekten (dock kanske det skulle vara möjligt om du hade schemat för förstärkaren).

Om du nödvändigtvis måste veta uteffekten i antal watt, så måste du nog ta dit tid att mäta upp den. Detta skulle du kunna göra genom att koppla förstärkaren till två effektmotstånd (4 - 8 ohm, kolla manualen) (stora saker, de måste klara den uteffekt förstärkaren har, iaf under den tid du utför mätningen). Du kan nog också mäta upp uteffekten genom att ha de ordinarie högtalarna inkopplade, men det kan bli jobbigt högt ljud samt du kanske skadar högtalarelementen, speciellt diskanten kan vara enkel att skada då förstärkaren börjar avge distorsioner på utsignalen (frekvenskomponenterna från grundvinkelfrekvensen tex basen vandrar upp till diskanten och förstör den).
Nåväl för att mäta uteffekten behöver du spela en ton, tex 1 kHz (sinus), och samtidigt titta/mäta utsignalen med ett oscilloskop eller spektrumanalysator. Genom att öka uteffekten (volymen) tills att utsignalen uppnår den önskade totala harmoniska distorsionen, tex thd = 1 %, och därefter notera vid vilken spänning du erhåller hos utsignalen kan du räkna ut uteffekten mha. ohms lag P = U^2 / R. Tänk på att U är effektivvärdet hos spänningen.

Detta låter nog mer komplicerat än det är med rätt utrustning kan jag tänka mig. Sök på tex youtube så lär du nog hitta fler som mäter uteffekten hos sina förstärkare.

Den absolut enklaste metoden är nog ändå att nöja sig med att lyssna efter distorsion vid höga volymer.

Jag tänkte inte skriva så här långt, men nu blev det så, hoppas du orkar läsa och har nytta av infon! Tänk på att dessa medför en viss risk att saker går sönder.
ekman

Inlägg av ekman »

Jag är glad att du skriver Exige. Det var en bra läsning.

Nu har jag ju inget oscilloskop. Så att mäta fram uteffekten får bli ett framtida projekt då. Jag tror jag ska göra den enkla metoden. Och är jag hyffsad nöjd så blir transformatorn permanent installerad.

Jag har ju grannar. Så får se när jag kan stress testa den lite.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Ett ungjefär är att dela trafons märkeffekt med hälften, sen antar man en verkningsgrad av ca 50% som högst för stärken, dvs man delar med hälften en gång till.

Inte exakt men ger iaf ett bollparksvärde. Trafon i stärk runt 2x20 watt brukar ligga runt 80-120VA vad jag har sett.
Skriv svar