m som i millli. Med switchfrekvens antar jag att du menar PWM-frekvensen? Den är i så fall 30kHz.
Okej. Jag använder mig av Multisim. Får du ut rätt nivå när du ändrar pulsbredden? Får du ut ungefär 12V om du kör 100%, 9V om du kör 75% osv? Uppskattar verkligen din hjälp!
Fläkt/temp övervakning till TV-bänk
Re: Fläkt/temp övervakning till TV-bänk
100mH är alldeles för stort, prova 100uH eller något liknande.
Ja utspänningen motsvarar ungefär pulsbredden, fast omvänt då en p-kanals mosfet används, 25% pulsbredd ger 75% utspänning.
Kom ihåg att använda en schottkydiod och inte en vanlig.
Ja utspänningen motsvarar ungefär pulsbredden, fast omvänt då en p-kanals mosfet används, 25% pulsbredd ger 75% utspänning.
Kom ihåg att använda en schottkydiod och inte en vanlig.
Ska testa med det istället! Vad gör det för skillnad att ta en större/mindre spole? Är det bara att det induceras större/mindre ström eller påverkar det något mer?
Jag ska beställa lite komponenter och labba med det nästa vecka så får vi se om det även fungerar i verkligheten.
Tackar återigen för din hjälp!
Jag ska beställa lite komponenter och labba med det nästa vecka så får vi se om det även fungerar i verkligheten.
Tackar återigen för din hjälp!
Nu har jag kommit till temperatursensorn, försöker hitta någon vettig. Tänkte ta en digital sensor och använda mig av SPI kommunikation då det är något jag vill lära mig. En liten fråga bara. Temperatursensor har en upplösning på 13 bitar och jag ska använda mig av SPI, jag misstänker att jag då behöver en 16-bitars PIC eller klarar jag mig med en 8-bitars?
Sensorn kan skicka värdet uppdelat på flera bytes men jag håller med ovanstående, 8-10 bitars upplösning borde räcka.sir88alex skrev:Nu har jag kommit till temperatursensorn, försöker hitta någon vettig. Tänkte ta en digital sensor och använda mig av SPI kommunikation då det är något jag vill lära mig. En liten fråga bara. Temperatursensor har en upplösning på 13 bitar och jag ska använda mig av SPI, jag misstänker att jag då behöver en 16-bitars PIC eller klarar jag mig med en 8-bitars?
Jag menade 8-bitars PIC(eller AVR eller något annat), men visst det borde räcka med 8 bitar eller färre för temperaturen ändå.