projekt Quaddad (suck ännu en quad bygg tråd)

Berätta om dina pågående projekt.
Paxmax

Re: projekt Quaddad (suck ännu en quad bygg tråd)

Inlägg av Paxmax »

ÅLRAJT! 8) har nu fått fart på elektroniken även om de 4 fartreglagen beter sig lite olika IOM att jag fick 2 sinsemellan lite olika "par". Två av fartreglagen gillar inte de små skräpbittarna som kan komma ut på quadkopterns "out" pinnar när man gör en reset och dyl i programmering/setup-läget för quad:en så det blev struligt att kalibrera fartreglagen i quad:en.

Har nu verifierat att motorerna snurrar som dom ska, tyckte dock att dom blev löjligt varma 30-40C på utsidan höljet, bara för att snurrat på tomgångsfart 1 minut utan propellrar. Kanske är normalt?

Nå'n som vet hur man optimerar timingen i fartreglagen?? hur vet man vilken som är bäst?
Sätta upp en amperemeter och en dragviktsmätare? se vilken som är effektivast?

Har vridit och lutat styrkortet med propellrar på för att kolla att rätt motor motverkar rörelsen, verkar ok... Först trodde jag det var precis tvärtom... men jag fick hjärnsläpp: Glömde bort vad som är fram och bak på styrkortet!!! :doh:

Kvar återstår fixering av batteri, fixering av elektronik, landningställ och elektronikskydd.... kanske man skulle böja lite VP-rör som propellerskydd :humm:
vill... flyga.... nu.. meeeen......
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

:mrgreen:

En pre-flight check jag gjorde verkar mycket lovande.

ArduKopterns läge "stabilize" gör iaf att koptern står ganska still. Den motverkar lutningar och håller sig plan, dock så driver den iväg med vinden. Rotationer motverkar den effektivt. Den håller kursen hyfsat stabilt.

Har gjort några "skutt" från marken, men har ont om utrymme på tomten och vinden tar tag i den... och när modet föll på skulle jag ta upp lite högre då tappade den all kraft -ACCET SLUT!
ujuj... 3000mah räcker inte länge, och koptern är galet byggd precis vid accet, skitsvårt och byta :doh:

Den lyfter ett streck innan halv sticka, så det finns pulver så det räcker... sen vart den inte så tung heller. 2070gram. Svårt och tro med allt överflödigt skit jag har på!
BildBild
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

jag förstår inte, de ser ut som att du har lyckats bygga 3 ramar i ett, du har ett eller två om man räknar med vp-rören klassiskt X-frame sen runt detta har du en träram :humm: :humm: du har nog i alla fall lyckats med att bygga den tyngsta quaden på forumet de är alltid något.. :D
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

:mrgreen: Näe, det låg inte så mycket planering bakom beträffande hållfastheten.

Första fyrkanten i trä var superbräcklig.
Satte krysstag med glasfiberrören... men dom i sin tur flexade för mycket för att fästa elektroniken i.
Jag har ju planer frammåt att sätta "typ" gummisnoddar mellan ram och elektronik för att koppla bort alla vibrationer så jag byggde en "bur" runt för att fästa snoddar i och ge lite krockskydd. Fick landningstället "på köpet".

2kg känns lite med tanke på det hemska HPD designen :mrgreen:
"Min kopter är inte fet... den har bara kraftiga motorer..." :vissla:
malx

Inlägg av malx »

Haha, vilken underbar quad!
Om allt annat skulle misslyckas (hoppas vi inte) så har du iallafall fått mig att le :D.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Noob copter, noob pilot expect noob results!
Video: Quaddad i luften! och studsar ystert
osch

Inlägg av osch »

Flyger som en svala! :)
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

10:e flighten...
...fortfarande noob såklart! Kör vilse i luften (klippte bort dessa tråkiga 45sek ur bild, och några andra ur bild delar, nej! ingen crash är bortklippt... finns inga än :mrgreen: )

Edit: Doh.. youtube dröjer med processningen.... OK video is up!!
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Frankensteins monster i flygande format! :D
Sjukt cool kropp! Lycka till med fortsatta flygningar och håll oss uppdaterade!
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Idag hade jag 12:e flighten, har monterat på lite grejer :mrgreen:
Har hitintills flugit på 3S 3000mah, idag kopplade jag 3S 2200mah parallellt och hade dessutom ett 4S 3000mah pack hängandes med.
Då fick jag lite mer minuter i luften per "utgång" och koptern blev om möjligt ännu mer stabil så länge jag övade "kontrollerad hovring". När jag skickade upp den 10-20m och den gjorde en snabb nedstigning med häftig inbromsning när marken närmar sig så fick jag lite självsvängningar (som själva klingade av), var förmodligen de extra 3S och 4S acc:et och inte satt still utan kunde pendla något under koptern.

När 3 + 2,2 Ah acc:ena var slut kopplade jag in 4S accet. Hmmm.... stegsvaret blir ganska stort med högre driftspänning och ibland såg man tendenser till korta självsvängningar (som själva klingade av).
Lite värre är det "knäppande" ljuden jag har i motorerna! Hade något här och där typ vart 3:e sekund på 3S men på 4S så hör man en eller ett par knäppar i sekunden.
Motorerna vart inte märkbart varmare av 4S däremot fartreglagen blev tydligt något varmare, dock inte heta.
Gillade dock vertikala accelerationen på 4S... :mrgreen: :badgrin:

Alla självsvängningar går garanterat att bota genom att tweaka P I D värdena, man har full access till dom via interface:t "APM planner" (Ardupilot Mega).. se bild ni som inte är bekanta med Ardupilot.
Bild
Jag får försöka ladda upp video på "knackningarna" lite senare (och lite andra småproblem), se om ni har några bra förslag till mig.
malx

Inlägg av malx »

Knäpparna har med timingen i fartreglagen att göra. Om ditt fartreglage har de möjligheterna så kan du testa och ändra. (Många har möjlighet att ändra mellan låg, mellan och hög.) De andra problemen har jag dock svårare med, min radio verkar ej ha de tendenserna. Med er9x-programvaran i radion kan du dock mixa bort det om det är ett någorlunda "konstant" fel. (dra bort nån procent av skevroderkanalen från gaskanalen)

Angående problem vid nedstigning så är det många flightcontrollers som har problem med det. Problemet är tvåfaldigt:
1. Detta beror helt på vilket typ av filter som används och hur starkt accelerometrarna viktas in men eftersom du använder autolevelfunktionen så försöker den ju hålla reda på var gravitation är och hålla koptern rakt. Sjunk snabbt och gravitationsvektorn blir mindre och störningarna tydligare, den tappar helt enkelt kollen på var marken finns.
2. Det är svårare att reglera koptern på för låg gas. (blir helt enkelt inte samma respons på motorerna, både uppåt och neråt)

Sen stänger de flesta kontrollerkort av PID:en helt vid riktigt lågt gaspådrag så det ska man undvika.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

har nu köttat in i plommonträdet 3 ggr, propellrarna börjar bli lite luggslitna. Har legat på latsidan, har inte moddat koptern nå't, ej heller radio'n -förutom backlight. Jösses, radiobatterierna räcker länge... halvladdad 1800mah LiFe är inte slut ännu trots 13 flygturer...

Försökte få prisuppgift phoenix RC flysimulator från en lokal skutt utan succé. Köpte istället en 12-in-1 RC sim från dealextreme.
Har nu fått hem den och testat lite. Tog ut HF-delen bakpå Turnigy 9X sändarn och tryckte in kabeln i trainer-uttaget, kabeln medföljde RC simulatorn, funkade kanon på 2:a försöket. 1:a försöket misslyckades för USB hubben som jag gick igenom skickade bara data sporadiskt och genererade massa skräp på kanal-signalerna. Kopplade in den i datorn direkt funkade den bra.
Ibland medföljande programvara fanns PhoenixRC sim V3. *host* :vissla: Phoenix hade iaf 1 quad "Gaui 3..." nå't.
Funkade bra, inser att jag nog behöver lite mer yta och öva på en hemma i trädgårn.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Det var något jag störde mig på i PhoenixRC simulation av Gaui 330-x quadkopter. Idag slog det mig när jag för andra gången startade Gaui i RC simulationen: Den beter sig lite som ett plan! D.v.s fart genererar lyft! Blev lite fundersam när quad:ens loopar blev konstiga, det blev dom p.g.a ingående hastighet i loopen, samt att när jag pitchade quad:en så började den stiga när farten väl ökade.

Pja-ha... suuck... och bara en av helikoptrarna har någorlunda självcentrering! vafa---! :( jaha... real-flight då, kanske?
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Kl. 16:55 igår var den sedan länge förutspådda katastrofen ett faktum. Quadkoptern gjorde en oväntad rullning i byiga vinden och lade sig på rygg försökte desperat gräva ner propellrarna i jorden.
Haverikommissionen var snabbt på plats och påbörjade räddningsarbetet. Delarna var utspridda på en begränsad yta och de enda biologiska skadade var ett 100-tal grässtrån.

I haverikommissionens utlåtande riktar man skarp kritik till pilotens beslut att försöka åka under plommonträdets låga grenar under de rådande vindförhållandena. Koptern tappade snabbt höjd men med bibehållen hastighet tog ena landningsstället i marken och hakade tag, rent momentum fick koptern och tumla över.

Dock så skall man positivt uppmärksamma pilotens rådiga ingripande att snabbt stänga av motorerna när koptern tippade över -det ingripandet garanterade minimala skador på elektronik(endast belagd med lite grönska), material(en propp och lite motorservice) och biologiskt(de stackars strån'a gick emot en för tidig bortgång... klippar'n hann inte ta dom).

Projekt "Quaddad" anser att cirkeln äntligen är sluten!
Bild
Skriv svar