Litet programmeringstips för beräkning av kvadrater

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
monstrum
Inlägg: 620
Blev medlem: 13 januari 2005, 05:38:32
Ort: Göteborg

Re: Litet programmeringstips för beräkning av kvadrater

Inlägg av monstrum »

Man kan ju tänka sig en variant. T.ex. 32-bitars mjukvarumultiplikation som använder 8-bitars LUT:ar.
bearing
Inlägg: 11676
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Litet programmeringstips för beräkning av kvadrater

Inlägg av bearing »

monstrum skrev:Ok, då är jag med hur du menar. Det finns alltså ett användningsområde för denna metod. Ifall man har nåt extra ord programminne över, kan avvara ett par klockcykler och saknar en byte ram, då är TS metod att föredra.
Ja, ungefär så. Men det är inte säkert att denna metod tar fler klockcykler i jämförelse. Loopen hanterar färre variabler, vilket borde göra att den blir kortare, på de flesta arkitekturer. En nackdel är att största möjliga invärdet är 128 med 8-bit variabler (eftersom att invärdet dubblas innan loopen), medan den andra metoden klarar alla invärden.
monstrum
Inlägg: 620
Blev medlem: 13 januari 2005, 05:38:32
Ort: Göteborg

Re: Litet programmeringstips för beräkning av kvadrater

Inlägg av monstrum »

Antagligen tar loopen lika många cykler, men det tar något längre tid att sätta upp den med en skift och en subtraktion.
Skriv svar