Hjälp med felsökning av funktionsgenerator Wavetek 132

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Hjälp med felsökning av funktionsgenerator Wavetek 132

Inlägg av Klas-Kenny »

IC5 Pin 12 överst, R38-39 nederst.
DSC_0132.jpg
Och så med kortare tid/div för att se exakt hur det ser ut:
DSC_0133.jpg
Båda inställda på 2V/div.

...Och även här följer det samma mönster vid andra frekvenser.

Vrider jag upp freq vernier högt (förbi 0,72) landar båda på en "rak" linje (samtidigt) där det ser ut såhär:
DSC_0134.jpg
0,5µS/div och 2V/div.
0V är mitten av skärmen så den övre kurvan är alltså +4V till +6V och den undre är från -4V till -6V.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

För det första ser det helt fel ut. Du har inte av misstag inverterat ena kanalen?

För det andra ser det ut som att det självsvänger.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jo ser man på, den undre kanalen på bilderna var inverterad, vilken miss!
Men bilderna borde säga lika mycket ändå, om man vet om att den är inverterad :)

Då kan man ju undra... Varifrån kan det vara dessa självsvängningar kommer?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Var ligger 0V på den bilden? Någon DC offset mao?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Nix, ingen DC Offset, 0v.

Edit: Och så du inte missuppfattade det, det är endast på sista bilden som 0v låg i mitten av skärmen på scopet, på de två första bilderna var 0v i mitten av triangelvågorna.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Vad använder du för prob? om du kör x1 prob så kan det vara anledningen till att det svänger.

Felet är där i krokarna någonstans. Utgången på op:en borde bottna när spänningen på tp8 sticker iväg. Kan du mäta ic5 pin 12 och tp8?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Hm ja, en billig skitprob från DX inställd på X1, ändrar jag till X10 förändras formen på svängningarna (De blir dock inte direkt mindre, en mer jämn kurva dock), har aldrig tänkt på att proberna kan orsaka sådant!

Nu var visst strömmen slut i kameran, så det får bli mobilbilder :?
IC5 pin 12 på övre, TP8 på nedre. På övre är 0V på scopet längst upp på skärmen, på nedre är 0v mitt i vågen/linjen. 2V/div och 0,2mS/div. Funktionsgeneratorn står på x10K-området.
Så här ser det ut när Freq Vernier står på 0,02 (botten):
DSC00188.jpg
Vrider jag upp Freq Vernier blir "linjerna" bredare, dvs. spänningsvariationerna hos de högfrekventa svängningarna ökar, samt "mittenspänningen" så att säga på den övre kurvan ökar.
Såhär ser det då ut vid ca. 0,1 (precis under) på Freq Vernier:
DSC00189.jpg
Fortsätter jag sedan vrida upp så när jag kommer förbi ca. 0,1 på Freq Vernier så uppdagar sig plötsligt en triangelvåg (bara på den övre kurvan på bilderna) som försvinner igen om jag vrider tillbaka till ca. 0,07 på freq vernier.
Så här ser det då ut på precis över 0,1, precis när den kommit fram:
DSC00190.jpg
Denna triangelvåg ändrar form när jag vrider vidare på Freq vernier (enligt samma mönster som utgången), så här ser det ut vid 0,65 på Freq Vernier:
DSC00191.jpg
Som man kan se av den här bilden håller sig heller inte vågformen riktigt stabil, utan den "flimrar" lite så att scopet i princip visar vågen dubbelt-trippelt.

Vrider jag vidare så vid ca. 0,78 så försvinner triangelvågen och istället blir det 0V på övre vågen (med samma svängningar som tidigare).

Vrider jag vidare så vid ca. 1,0 på Freq Vernier så gör den spänningen ett "hopp" upp till ca. 4-6v (pga. svängningarna är linjen så bred att den tar hela det området, så kanske är +5V det korrekta där).

När jag vrider vidare så ökar den spänningen något (ca. 0,5V upp från 1,0 till max), linjärt.

Väldigt många fenomen känns det som... :oops:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Svårt när det svänger sådär dessutom är spiken på tp8 borta (tror jag). Svänger det på r38-r39 också eller försvinner den om man tar bort proben från tp8?

Vi behöver utesluta hurvida det är fel på q1 q2 eller om problemet sitter i op:en eller möjligen ic4.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Vänta nu lite, de två första bilderna var väl bara att du inte fått någon trigg på eländet?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Nej alltså, de två första bilderna blir så för att svängningarna är så pass högfrekventa att det krävs kortare tid/div för att de ska synas (nu blir det alltså bara en bred linje). De borde dock inte vara så värst intressanta då det är samma sinusliknande våg som synts tidigare.

Dvs samma som det här (bild från tidigare inlägg):
Bild

Men vill du se på "närmare håll" så ordnar jag bild på det också såklart!
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Fanns svängningarna där om du bara mätte på r38-r39?

När uppstår svängningarna?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Nej, svängningar även där (men inte alltid, förklaring kommer nedan).

Som alltid, när freq vernier står lågt ger den en triangelvåg där, som dock får fel form ju mer jag höjer, och när jag kommer upp förbi ett speciellt läge (ca. 0,72) så "hoppar" spänningen upp en bit (ca. 5-7V) där den sedan håller sig (nästan, ökar litegranna) om jag vrider upp freq Vernier, triangelvågen försvinner alltså över det läget, istället finns endast dessa svängningar. Dock märkte jag nu att när jag vrider Freq Vernier till absolut max så försvinner även svängningarna, blir då bara en helt jämn spänning på ca. 8V.

Edit: Och på utgången är det efter att triangelvågen ersatts av svängningarna en helt jämn spänning på 10,6V och vid läget där svängningarna på R38-39 blir det en jämn spänning på 9,4V.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Är det någon skillnad att skruva på "freq vernier" och "freq dial"?

R22 ska tydligen justera symetrin vid höga värden på "freq vernier". Går det att skruva på den? (Mät spänningen på löparen innan så du kan ställa tillbaka den i samma läge om du behöver).
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Eh oj, vilken tavla! :lol: Det här kanske gör väldigt stor skillnad kring allting.

Jag har skrivit Freq Vernier om den som (tydligen) egentligen heter Freq Dial!

R22 går att vrida på, och ger skillnad i symmetrin, men det är nog bara för väldigt fin justering då den ger liten skillnad.
Samt vid de högsta inställningarna på Freq Dial så finns det ju ingen signal alls på utgången, bara en jämn spänning, så där gör den ingen skillnad.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Så det självsvänger hela tiden på r38-r39 då "freq dial" står på 0.1?

Det kan ju vara samma problem isåfall... sade inte du att det blev bra när du var där och pillade förut?
Skriv svar