Skimmade biljettautomater (Skåne)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sebastiannielsen
Kontakt:

Re: Skimmade biljettautomater (Skåne)

Inlägg av sebastiannielsen »

Jag har i alla fall mitt VISA-kort kopplat till ett separat bankkonto, där jag bara laddar sisådär 500-1000 kronor och "lever" på dem pengarna. Behöver jag mer inför ett köp så laddar jag med min dosa helt enkelt.
Kortet är av den typen så att det inte går att handla för mer än som finns på kontot.

fördelen med detta är att OM kortet blir skimmat eller liknande, så blir inte skadan så stor. Man blir då inte av med större delen av sin förmögenhet.
En annan fördel är att man upptäcker ett obehörigt köp/skimmning nästan direkt, då kortet är tomt när man inte förväntar sig att kortet är tomt.

Med ett kreditkort tar det en månad* innan man upptäcker det obehöriga köpet/skimningen vilket kan vara en nackdel i en tvist med ett kreditbolag (dvs om kreditbolaget anser att man dröjt för länge innan man anmält det)
*(om skimningen/köpet sker precis efter att en faktura skickats ut)

Har samma sak på mitt st1 bensinkort, dvs det går inte att tanka för mer än som finns på kortet, och kortet är bara laddat med ungefär 2 st hela bensintankar. (så fyller jag på efterhand efter varje tankning)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Med ett kreditkort tar det en månad* innan man upptäcker det obehöriga köpet/skimningen
Kan du inte kolla online då? Det kan jag.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Man ska bestrida fakturan inom skälig tid efter att man fått den, dvs man behöver inte bekymra sig om att kolla igenom transaktionerna förrän räkningen kommer.
Om man däremot har blivit av med kortet eller misstänker att det blivit skimmat ska man såklart kontakta banken omgående.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Men om man har kortet i sin internetbank så skadar det inte att kolla då man kollar annat och använder man kreditkortet sparsamt så är det ju enkelt att se "extra" uttag.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

AndersG skrev:
Med ett kreditkort tar det en månad* innan man upptäcker det obehöriga köpet/skimningen
Kan du inte kolla online då? Det kan jag.
Det kan man väl med alla kort kopplade till någon form av internetbank. Men hur ofta gör man det? Jag loggar då aldrig in om jag inte ska betala något. Inte orkar jag sitta och logga in bara för att kolla..det känns inte som att det är min uppgift.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Och eftersom jag matar in räkningar vartefter de kommer så loggar jag in flera gånger per vecka.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Precis, banken har rutiner för att kolla detta, och dom har massor av regler och filter som reagerar om någon plötsligt ändrar sitt inköpsbeteende kraftigt eller om tex helt plötsligt tio svenskar tar ut pengar i samma bankomat i Ukraina.

Det är inte ovanligt att dom ringer upp kunden för att kolla vad som står på när dom märker onormalt beteende - detta är ju helt i bankens intresse eftersom det är dom som står för risken när det gäller kreditkort.

Vill man sen ha koll på sitt konto så skadar det givetvis inte, bankdroid är ett trevligt hjälpmedel.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Prexis...
sebastiannielsen
Kontakt:

Nu pratades det ju om kreditkort "utanför" banken. Frågan är hur vanligt det är med onlineinloggning för kreditkort utanför banken (och då utan E-legitimation för de som inte har det eller sitter vid "fel" dator). Men när man ser den där obehöriga transaktionen är ju skadan redan skedd. Då är det ju försent.

Det är då det är bra att begränsa skadan så gott det går. Bättre att strida om att få tillbaka 500-1000 kr än att strida om att inte behöva betala en faktura på 10 000 kr (eller mer om företaget gett en högre kreditlimit).

Går det snett någonstans i bestridandet så förlorar man bara ca 500-1000 kronor med bankkortet (det man hade laddat på kortet vid tidpunkten då skimningen ägde rum), medans med kreditkortet förlorar man 10 000kr + betalningsanmärkning + ränta.

Med bankkortet förlorar man bara pengar man själv har ifall det går snett. Med kreditkortet kan man åka på att betala mer än man har - dvs hamna i en skuld.

Därför jag kör med kontantkort och påladdningsbara kort så gott det går. Kontantkort till mobilen - ST1 kontantkort till bensin - bankkort kopplat till ett separat bankkonto. Totala summan(värdet) för alla dessa kort är typ MAX 2000 kr. Tappar jag något eller det blir skimmat/rånat i ett personrån/lurat eller vad som helst, så blir jag av med MAX 2000 kr.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Walle skrev: Det kan man väl med alla kort kopplade till någon form av internetbank. Men hur ofta gör man det? Jag loggar då aldrig in om jag inte ska betala något. Inte orkar jag sitta och logga in bara för att kolla..det känns inte som att det är min uppgift.
Jag kollar saldot varje timme!

Eller inte jag, men Bankdroid:)

(Det är alltså en Saldo-widget för Android, som har stöd för de flesta banker och liknande där man kan logga in med vanligt lösenord, banker som kräver engångskod för att kolla saldot funkar av naturliga skäl in. För mitt personkonto kan jag dessutom se de senaste transaktionerna.)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

sebastiannielsen skrev:Jag har i alla fall mitt VISA-kort kopplat till ett separat bankkonto, där jag bara laddar sisådär 500-1000 kronor och "lever" på dem pengarna. Behöver jag mer inför ett köp så laddar jag med min dosa helt enkelt.
Kortet är av den typen så att det inte går att handla för mer än som finns på kontot.
Då tappar man ju dock lite av poängen med ett betalkort, 1000:- är ju vad det går åt när man handlar på en stormarknad, jag vill inte behöva planera mina inköp på det sättet, som man fick göra innan bankkorten, det är ju det som är så smidigt, att pengarna finns där bara.
Det är då det är bra att begränsa skadan så gott det går. Bättre att strida om att få tillbaka 500-1000 kr än att strida om att inte behöva betala en faktura på 10 000 kr (eller mer om företaget gett en högre kreditlimit).

Går det snett någonstans i bestridandet så förlorar man bara ca 500-1000 kronor med bankkortet (det man hade laddat på kortet vid tidpunkten då skimningen ägde rum), medans med kreditkortet förlorar man 10 000kr + betalningsanmärkning + ränta.
Detta står normalt sett banken eller kortutgivaren för, i alla fall med normala system som visa/mastercard, amex är väl ökända för att INTE göra det, men det är väl ingen normal människa som har amex ändå på den här sidan av atlanten. (Gissa varför man kan se skyltar i stil med "Vi tar alla kreditkort, UTOM american express" i butiker..)

Tyvärr blir ju dock summan ännu större, för i många fall så är räntan mycket högre på "kreditkortkontot" än lönekontot, så har jag hos handelsbanken tex, alltså har jag mer pengar på kortkontot än själva lönekontot (iaf efter räkningarna betalats) varvid en eventuell bedragare kan få ut BÅDE summan på kontot OCH krediten.
sebastiannielsen
Kontakt:

Glenn: Det beror ju på hur mycket man gör sig av med. Gör man sig av med 1000 kronor på det sättet så är det i så fall bättre att ladda med kanske 1500-2000 kronor. Summan man laddar med får man helt enkelt anpassas från person till person. För mig fungerar runt 500-1000 kronor bra då jag bara handlar för någon femtiolapp då och då, för någon annan så är det smidigare att ha 2000 kr laddat (dock förenat med en högre förlustrisk).
Man får helt enkelt väga förlustrisken mot bekvämligheten.

Jag vet ju ungefär vad jag kommer handla för, varje dag, och därför vet jag då hur mycket jag behöver ladda kortet innan jag sticker iväg.

Och SJÄLVKLART ska man inte ha en kontokredit på kortkontot - går det inte att välja bort - byt bank. Vitsen är att det inte ska gå att handla för mer än man har på kortet.

-----

Och visst, banken står för risken, men om nu banken hittar något kryphål som gör att de inte betalar ut, och det inte hjälper att strida mot banken, så är det i alla fall skönt att kunna säga "Äsch, skit i det, får väl ta smällen". Det är precis som om något på bilen går sönder - en oförutsedd utgift - vars skada man får försöka begränsa så gott som möjligt.

Har man däremot ett kreditkort så har man ju en kredit och krediten kan ju överstiga mer än vad man har. Och säger då banken/kreditbolaget nej till att kreditera skulden, och de driver till kronofogden, vad gör man då? Då blir det ju att låna pengar för att kunna betala en skuld pga skimming/kortbedrägeri typ. Och dessutom betalningsanmärkning.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Grejen är att det normalt ligger på kortutfärdaren att bevisa att det är du som har gjort köpet med ditt kort. Kan du t.ex. bevisa att du var i Sverige samtidigt som ditt kort användes utomlands så står du skadelös.

(Eller i förlängningen är det stället som tagit betalt med kortet som måste styrka köpet, de företag som drar ut en slip utan att begära leg eller namnteckning tar en medveten risk att inte få några pengar.)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Glenn skrev:amex är väl ökända för att INTE göra det, men det är väl ingen normal människa som har amex ändå på den här sidan av atlanten. (Gissa varför man kan se skyltar i stil med "Vi tar alla kreditkort, UTOM american express" i butiker..)
Öhh, du menar att AMEX inte tar sitt ansvar? TVÄRT OM! AMEX är betydligt bättre än SAMTLIGA andra kortutgivare på den punkten! När jag har fått en konstig dragning på mitt (utgivet i USA, INTE i sverige) AMEX ringer jag dom och säger att "det här är konstigt, det här känner jag inte igen" så stoppar de omedelbart betalningen. Sedan är det HELT upp till betalningsmottagaren att bevisa att de har rätt. Det är en av de starkaste argumenten för att använda AMEX. Så du har totalt och ytterligt fel. Jag har haft nytta av detta ett antal gånger! Att man dessutom får "milage" att köpa flygbiljetter och annat för är bara en bonus. Sist jag köpte en flygbiljett till USA kostade den ca 2000:- TOR (flygskatt).

Anledningen till att väldigt många inte tar AMEX är att deras avgift ligger på 5%, VISA/MC på 3% om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

..och VEM är "betalningsmottagare" i det fallet då ? jo butiken, som får ligga ute med pengarna medans amex försöker hitta pengarna som dom supit bort.. och du tror på fullt allvar att det är populärt ?

Jag har pratat med flera butiker som vägrar amex om varför, och dom säger att det är just för att när något strular är amex HOPPLÖSA att ha att göra med, bland annat låter dom butiken stå för hela köpesumman medans dom utreder, medans både visa/MC står för beloppet under utredningen.

Dessutom, bara faktumet att så många butiker vägrar ta det i den moderna delen av världen gör ju att det är sämre för mej som kund.
Skriv svar