Zeal bygger fräs i MDF
Re: Zeal bygger fräs i MDF
Hur går det med ditt bygge?
Jag är väldigt nyfiken på slutresultatet och hur du upplever maskinen när du kommit igång med fräsandet.
Jag är extremt sugen på att komma igång själv och har sneglat mycket på samma paket med SBR16 som du använder. Det ser väldigt prisvärt ut. Det som får mig att tveka är arbetsytan...
Jag är väldigt nyfiken på slutresultatet och hur du upplever maskinen när du kommit igång med fräsandet.
Jag är extremt sugen på att komma igång själv och har sneglat mycket på samma paket med SBR16 som du använder. Det ser väldigt prisvärt ut. Det som får mig att tveka är arbetsytan...
Det går sakta framåt, har en lägenhet som tar min mesta tid just nu.. kommer fortsätta skriva i tråden här så fort jag gör framsteg med fräsen!
Mm det var prisvärt, grejerna känns helt okej. Gällande arbetsyta så går det ju att få ut lite mer med samma prylar om man bygger med rörlig portal istället men jag hoppas att min lösning ska bli stabilare..
Mm det var prisvärt, grejerna känns helt okej. Gällande arbetsyta så går det ju att få ut lite mer med samma prylar om man bygger med rörlig portal istället men jag hoppas att min lösning ska bli stabilare..
Ja hur går det egentligen, det rullar på sakta men säkert. Farten är väl ungefär 0.5-1 timmes jobb i veckan, dett finns tydligen andra intressen som också gör anspråk på min tid =)
Här är status just nu iaf, klar med alla stora ingrepp i MDFen, linjärerna för bordet är inte fastsatta ännu, ligger löst för fotots skull. Det är nästa steg iaf, efter det blir det lite svarvning av linjärstänger och tillverkning av muttrar!
Här är status just nu iaf, klar med alla stora ingrepp i MDFen, linjärerna för bordet är inte fastsatta ännu, ligger löst för fotots skull. Det är nästa steg iaf, efter det blir det lite svarvning av linjärstänger och tillverkning av muttrar!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rörelse! Har provkört en axel =) Fick tag i en fin sff-burk som jag kör linuxCNC på, funkar kanon och var lätt att komma igång med, har iofs bara joggat en axel så vet inte så mkt mer om programmet.
Ibland har man tur, hade inte kollat upp alls hur stora skallarna på bulten var, blev ju bra ändå =)
Och en liten film också: Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Stiligt Zealotry! Var det mycket riktning av gängstången innan du fick det att lira? Den var ju inte direkt rak när jag överlämnade den. Ditt lådkoncept blir nog toppen när du bor i lägenhet, ska bli kul att komma på invigningsfest för frässtudion 
Snyggt jobbat!

Snyggt jobbat!
Ja då har det hänt lite igen, med betoning på lite =) X-IL har snott ihop ett spindelfäste och tillslut dök tillfället upp då en ledig stund och motivation sammanföll så jag tog och monterade det. Har nog hänt lite mer sen senaste uppdateringen också så bifogar en bild på hur det ser ut just nu.
- Klas-Kenny
Du har då ingen brådska att komma igång med fräsandet inte..
Men det blir säkert bra när det blir färdigt!

Men det blir säkert bra när det blir färdigt!
Haha tack för "trash talket" Klas-Kenny, var kanske det som behövdes =)
Otroligt kul!
Biten satt inte riktigt fast och jag hade bara ett skumt spetsigt slipstift (eller nått åt det hållet) till min dremel-kopia men fräst blev det! Tack o godnatt =)
Otroligt kul!

Biten satt inte riktigt fast och jag hade bara ett skumt spetsigt slipstift (eller nått åt det hållet) till min dremel-kopia men fräst blev det! Tack o godnatt =)
Grattis! Nu är det bara att finjustera allt, få allt att glida jämnt och bra.
Tappat steg när den skulle göra ringen över i:et ser det ut som?
Tappat steg när den skulle göra ringen över i:et ser det ut som?
Nej den tappa inte steg men biten gled omkring. Som det är nu när inte dremel-kopian ner till bordet så fick bygga upp lite och det blev inge vidare, men var ivrig att testa =)
Inte så mycket intressant att berätta egentligen, men jag har iaf fräst lite mer. I en spillbit i ek från trallen på balkongen och den här gången satt det fast ordentligt =)