Hur få lysdioder att blinka på olika sätt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Re: Hur få lysdioder att blinka på olika sätt?

Inlägg av MNorrgren »

Lättast och smidigast är nog en lite processor. Detta har jag gjort på 10 minuter med en 12F675, 8 rader kod och 5 minuters skrivande. Enda som behvs är en processor, två motstånd och två dioder. Visst kostar programmeraren lite men det är det värt, betalar sig i längden. Finns många bra språk att lära sig också.

Film:
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

när jag kollar på din film, citizend. så ser jag att det inte direkt blir någon snygg "strobe-effekt" som på brandbilarna. Så den snabba blinkningen ska definitivt ha kortare duty-cycle än 50%. Snarare kanske 10% eller mindre - det ska ju vara flera blixtar i rad, inte ett blinkande.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Precis, min tanke var den samma... men, läser du vad trådskapaen skrev i ett inlägg tidigare ville han ha 4 blixtar per sekund. Vilket detta är, men för att få den riktiga effekten ska det upp till kanske 8Hz eller 10 Hz. Men gjorde det bara som han skrev :)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Varför krångla till det? Jag slängde ihop detta nu på 1 minut så det kan finnas tankevurpor men principen är att en oscillator skapar önskad strobehastighet medans den andra alternerar mellan höger/vänster diod. Man använder helt enkelt en inverterare med schmittfunktion, förslagsvis 4093 som klarar 15V matning. 4093 är visserligen en NAND grind men den kan enkelt användas som en inverterare genom att koppla ihop ingångarna. Värdena kan man prova fram men runt 100nF/1K för strobe och 100nF/10K för växlingen kan man väl börja med... Värdet på motstånden till lysdioderna kan behöva anpassas till matningsspänningen, 330ohm är lämpligt för 5V.

Fungerar så att stroben tänder och släcker övre lysdioden så länge blinkoscillatorn är låg, och byter sedan till nedre dioden när blinkoscillator växlar till hög. Kan också göras med en 556 eller två 555:or, men varför krångla till det när man kan göra det med en krets och några kringkomponenter?
blinker2.jpg
Edit: var tvungen att koppla upp bara för att se om det funkade, och det gjorde det. Det går att ställa både blinkhastighet och "strobe". Men värdena blev fel, det bör vara minst 100K trimpot och runt 50uF konding för blink medans det räcker med 10K och runt 33uF för stroben. Nu när jag kopplade upp på labbplattan använde jag dessutom bara ett motstånd till båda lysdioderna, detta eftersom dom ändå inte lyser samtidigt :)

Liten film finns att titta på här
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Men det funkar ju inte. Han ville ju ha röda lampor, inte gröna! :D
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

citizendildo skrev:Precis, min tanke var den samma... men, läser du vad trådskapaen skrev i ett inlägg tidigare ville han ha 4 blixtar per sekund. Vilket detta är, men för att få den riktiga effekten ska det upp till kanske 8Hz eller 10 Hz. Men gjorde det bara som han skrev :)
Fyra BLIXTAR, inte fyra blinkningar. Varje lysperiod bör vara mycket kort om det ska föreställa en blixt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ah, sorry. Nu är jag med, blev lite tankevurpa där. Ber om ursäkt. Kommer ny film vid tillfälle och nytt program!
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Kanske man kan sätta en kondensator i serie med PeterH:s lysdioder så kanske man kan simulera "blixtar"?
PeterH: är det din videokamera som inte riktigt vill hänga med? De blinkar så konstigt segt...
gorba

Inlägg av gorba »

PeterH skrev:Varför krångla till det? Jag slängde ihop detta nu på 1 minut så det kan finnas tankevurpor men principen är att en oscillator skapar önskad strobehastighet medans den andra alternerar mellan höger/vänster diod. Man använder helt enkelt en inverterare med schmittfunktion, förslagsvis 4093 som klarar 15V matning. 4093 är visserligen en NAND grind men den kan enkelt användas som en inverterare genom att koppla ihop ingångarna. Värdena kan man prova fram men runt 100nF/1K för strobe och 100nF/10K för växlingen kan man väl börja med... Värdet på motstånden till lysdioderna kan behöva anpassas till matningsspänningen, 330ohm är lämpligt för 5V.

Fungerar så att stroben tänder och släcker övre lysdioden så länge blinkoscillatorn är låg, och byter sedan till nedre dioden när blinkoscillator växlar till hög. Kan också göras med en 556 eller två 555:or, men varför krångla till det när man kan göra det med en krets och några kringkomponenter?
blinker2.jpg
Edit: var tvungen att koppla upp bara för att se om det funkade, och det gjorde det. Det går att ställa både blinkhastighet och "strobe". Men värdena blev fel, det bör vara minst 100K trimpot och runt 50uF konding för blink medans det räcker med 10K och runt 33uF för stroben. Nu när jag kopplade upp på labbplattan använde jag dessutom bara ett motstånd till båda lysdioderna, detta eftersom dom ändå inte lyser samtidigt :)

Liten film finns att titta på här
Det är ungefär det här jag är ute efter.
Nu när jag sett både hassefikonkasses och citizendildos filmer så inser jag 4 flash är lite för mycket. Och att 2 flashar skulle vara det optimala.

Hur ska jag göra om jag vill ha totalt 12 dioder med 2 flash i två grupper om 6 dioder kopplat till ett 9V batteri, och kommer det att funka?

Dioderna jag kommer att troligtvis att använda är
-6 st vita 3mm högintensiva 2,0V och 20mA
-6 st röda 3mm högintensiva 2,8V och 20mA

Tacck för de fina filmerna!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Något i denna stilen hade jag gjort med en 12f675, men då måste du programmera den.
EF.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
gorba

Inlägg av gorba »

Om man varken har tillgång eller kunskap till att programmera, kan man lösa det på något annat sätt då?!
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Ja, man köper tjänsten... Precis som när man inte har en kossa för att kunna mjölka, så köper man mjölken färdig istället :lol:
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Det går absolut att lösa. Som PeterH säger så kan jag ordna det. Men måste ta betalt för det såklart, men rimligt pris. Är det intressant så kan du skicka ett pm med lite mer info, vad du behöver ha hjälp med, vad du vill ha osv.
Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

Lånar tråden lite.

Har läst igenom tråden iom attjag själv är på jakt efter, inte blinkande ljus utan mer oregelbundet gungande, tänk er sterinljus.

Första tanken var just 555/556 men insåg snart att det kommer antagligen bara bli statiskt ala siren ljus.

Så jag utgår ifrån att det måste bli ett pic projekt av detta med, jag har ju tre typer av pic och noll i kunskap :humm:

De tre typerna jag har är.
PIC12C508/P DIP8
PIC16F88-I/P DIP16
PIC16F877A-I/P DIP40

Funderar på 12an iom att alla ledarna skall "blinka" lika.

Brännare har jag, den "Ökända" Wallerman typen.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

citizendildo skrev:Något i denna stilen hade jag gjort med en 12f675, men då måste du programmera den.
EF.png
Int kan man ju ha LED:ar i parallell? :humm: Med tanke på smått varierande framspänning på 'dioderna, borde ju strömmen genom dem bli olika.

Dock har jag sett det användas ibland, och det verkar ju funka.
Skriv svar