Mitt lilla fräsprojekt - Säljes!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
SVK Customs
Kontakt:

Re: Mitt lilla fräsprojekt

Inlägg av SVK Customs »

Ok.

Då är det kanske vettigare med mach3 systemet och sen köra ett externt system för återkopplingen av positioneringen. Stöder mach3 detta utan några större krångel?

mvh
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Mach3 är ju open loop men man kan få in positionsinfon i DRO:erna och kolla den absoluta positionen.
Om du använder en servodrivare som ser en error som är allvarlig så stannar ju systemet Mach3 (om man kopplar in den signalen), då är väl ändå biten förstörd så man kan i alla fall inte starta om?
Det var en tråd ganska nyss när detta diskuterades ganska grundligt, tror det var tecno som var inblandad och redde ut saker som vanligt! :)

Vad har roboten använts till förut och vad kördes det för programvara då? Det bör ju ha varit någon form av servodrivare till, är dom borta eller vill du modernisera lite?

Man kan ju använda oändligt många styrsystem, motorer och drivare så jag förstår att det är en jungel! Hur mycket kan du lägga på motorer och drivare?

Själv har jag fått fatt på ett stegmotorsystem från Berger-Lahr, 3-fas 325V stegmotorer med drivare med inbyggd 230V nätdel och upp till 10.000 steg per varv. Jag har 2x2N och en 6N motorer men jag tror drivarna pallar ända upp till 8N. Denna typ av drivare har väldigt låg resonans och konstant vridmoment på grund av trefasdrivningen.
Det kontrolleras nu med step/dir från Mach3 och kommer från en svindyr 3D-scanner från Nobel Biocare (tandinplantat)

Vill man köra servon så är ju Granite Devices-drivarna som nämns ovan väldigt bra och prisvärda, han som gör dom säljer även motorer som passar.
Jag har en sådan med en 750W Sanyo-denki motor till, om stegmotorn inte räcker till så växlar jag ner och slänger på den istället, de har samma hålmönster.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Tycker detta påminner om en robot som matar in och ut material typ MDF-skivor till en CNC-styrd träfräs. Servade sådana anläggningar för ett antal år sedan. Eftersom motorerna är försedda med pulsgivare har roboten antagligen varit ansluten till samma skåp som själva fräsmaskinen. Av utseendet att döma är det växelsttömsservostyrda motorer som är vanligast på dessa maskiner nu för tiden.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

SVK Customs skrev:Vi har inte tänkt köra med 1000mm/s i matning. Det blir nog mer omkring 100mm/s
6m/min, är det tänkt som snabbtransport eller är tanken att fräsa i denna fart?
Användarvisningsbild
SVK Customs
Kontakt:

Inlägg av SVK Customs »

Säter:
Som jag skrev tidigare så får jag info om rekommenderad matningshastighet och spindelvarvtal på torsdag då jag får besök av representanten för dem som ska leverera blockmaterialet. 100mm/s var bara en gissning, men 1000mm/s säger sig självt att det är lite orimligt med tanke på massan i portalen. Då får man ha lite rejälare stegmotorer än 3Nm trots 10ggr nedväxling.
Användarvisningsbild
SVK Customs
Kontakt:

Inlägg av SVK Customs »

SeniorLemuren skrev:Tycker detta påminner om en robot som matar in och ut material typ MDF-skivor till en CNC-styrd träfräs. Servade sådana anläggningar för ett antal år sedan. Eftersom motorerna är försedda med pulsgivare har roboten antagligen varit ansluten till samma skåp som själva fräsmaskinen. Av utseendet att döma är det växelsttömsservostyrda motorer som är vanligast på dessa maskiner nu för tiden.
Det har varit en utbildningsstation på lernia som har plockat grejor på ett löpande band med plc system och ett antal lägesgivare för att postitionera vertikalen.
Användarvisningsbild
SVK Customs
Kontakt:

Inlägg av SVK Customs »

dar303 skrev:Mach3 är ju open loop men man kan få in positionsinfon i DRO:erna och kolla den absoluta positionen.
Om du använder en servodrivare som ser en error som är allvarlig så stannar ju systemet Mach3 (om man kopplar in den signalen), då är väl ändå biten förstörd så man kan i alla fall inte starta om?
Det var en tråd ganska nyss när detta diskuterades ganska grundligt, tror det var tecno som var inblandad och redde ut saker som vanligt! :)

Vad har roboten använts till förut och vad kördes det för programvara då? Det bör ju ha varit någon form av servodrivare till, är dom borta eller vill du modernisera lite?

Man kan ju använda oändligt många styrsystem, motorer och drivare så jag förstår att det är en jungel! Hur mycket kan du lägga på motorer och drivare?

Själv har jag fått fatt på ett stegmotorsystem från Berger-Lahr, 3-fas 325V stegmotorer med drivare med inbyggd 230V nätdel och upp till 10.000 steg per varv. Jag har 2x2N och en 6N motorer men jag tror drivarna pallar ända upp till 8N. Denna typ av drivare har väldigt låg resonans och konstant vridmoment på grund av trefasdrivningen.
Det kontrolleras nu med step/dir från Mach3 och kommer från en svindyr 3D-scanner från Nobel Biocare (tandinplantat)

Vill man köra servon så är ju Granite Devices-drivarna som nämns ovan väldigt bra och prisvärda, han som gör dom säljer även motorer som passar.
Jag har en sådan med en 750W Sanyo-denki motor till, om stegmotorn inte räcker till så växlar jag ner och slänger på den istället, de har samma hålmönster.
Det känns lite tryggare att kunna köra closed loop. Men till att börja med kan vi ju prova den med open loop. Dock har jag ju redan två baumer givare liggandes som jag förmodligen kan använda i ett closed loop system.
Om det skulle hända något så kan man fräsa bort och limma dit en ny bit blockmaterial eller spackla igen det mer en massa som bildar samma slutprodukt.

Roboten har använts på lernia för att plocka grejor från ett löpande band och ställa dem någon annanstans. Det verkar som att de har använt sig av ett antal lägesgivare för att positionera den och styrt den med plc. Jag kan kolla med killen på flexlink hur den har sett ut från början.

Jag har tänkte lägga ca 20k på motorer och styrning.

Planetväxellådor har jag fått pris på ca 2000:- /st. Men det känns som att man borde kunna hitta lite billigare. Men det är verkar ju inte tvunget att använda dem om vi kan kör med lite finare motorer.
Men det känns som att det är trefas stegmotorer eller AC servon man ska använda?
De där Granite Devices drivenheterna verkar ju väldigt vettiga.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Planetväxellådor har jag fått pris på ca 2000:- /st.#

Varför inte använda de befintliga växlarna?
Användarvisningsbild
SVK Customs
Kontakt:

Inlägg av SVK Customs »

Säter:

Vilka befintliga växlar menar du?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Alltså, enheterna som sitter där nu är kuggväxelmotorer.
Förmodligen kan skruva loss själva elmotorn, och behålla enbart växeln.
Jag skulle tippa att beteckningen 2700/707, som står på märkskylten, är elmotorn resp. växelns utgående varvtal.
Användarvisningsbild
SVK Customs
Kontakt:

Inlägg av SVK Customs »

Ja, såklart! :)
Det var en bra idé!
Användarvisningsbild
SVK Customs
Kontakt:

Inlägg av SVK Customs »

Det verkar vara sådana här motorer som sitter där nu:

http://www.sew-eurodrive.se/produkt/ac- ... -dt-dv.htm
Användarvisningsbild
SVK Customs
Kontakt:

Inlägg av SVK Customs »

Jag fick reda på fräs parametrarna nu på materialet och det ligger på maximalt 10000mm/min.
De befinliga växellådorna växlar ner med en utväxling på ca 3,82.
Om jag då sätter ett AC servo med ett maxvarv på 3000rpm ihop med befintlig växel så får jag en maximal hastighet på matning i x-led (det är den som jag har kontrollmätt) på ca 140000mm/min.
Och det är ju en smula mer än vi någonsin kommer att behöva.
Jag har en känsla av att 10-20 gånger nerväxling av ac servon kan vara vettigt. Med 20 gånger nerväxling så hamnar vi på ca 27m/min i matning.
Då behöver man inte så väldigt kraftiga AC servon så det blir inte så dyrt.
Vad tror ni om det?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag tycker det verkar lite mysko.
Med originaldrivningen på 707r/m och 50Hz, skulle den alltså ha gått i 126m/min. Det tycker jag låter väldigt mycket.

Har du dubbelkollat så att 178mm/varv verkligen stämmer?
Har du några data från tillverkaren vilken maxhastigheten var?
Användarvisningsbild
SVK Customs
Kontakt:

Inlägg av SVK Customs »

Nej, 178mm/varv stämmer förmodligen inte alls särskilt bra.
Jag har ju bara mätt med talmeter och markerat med tuschpenna på medbringaren, men det ligger nånstans mellan 175-180mm :eh:
Det är bättre att köra den tio varv och så mäta.
Jag kan göra det imorgon eftersom jag har ändå plockat av alla motorerna nu.
De är förresten bromsade, så det är väl därför det har funkat.

Bild
Skriv svar