Extraljus temporär montering,

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
justxfun

Re: Extraljus temporär montering,

Inlägg av justxfun »

Kan rekommendera http://www.vvme.com/
Ett vanligt kit kostar ca 500:- med frakt.
Har säkert köpt 10kit och aldrig varit nått strul.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Nu har vi hittat ett annat alternativ till bil att åka med så jag slipper ställa på min FjolligaFamiljeRinkebycruizerAldrigSportbil till låtsas bil.
JimmyAndersson skrev:gOry:
Sådana sugproppar är ruskigt starka.
Jag har flera gånger sett glasmästare lyfta 2,5 x 3,5 meters glasskivor (15mm tjocka) med fyra sådana sugproppar...
I värsta fall blir det bara svaga ringformade märken och de torkar man lätt bort med schampo eller fönsterputs.

När det gäller takräcken så finns det ju modeller som man monterar mellan tak och dörrkarm.
Man måste ju inte köpa BMW's orginal. Det finns bra modeller för mellan 1000-400kr.

Jag hade också valt takmonterade extraljus i fjällen, med tanke på hur mycket vägarna går upp och ner där...
Hoppas förresten att du kan få högre markfrigång än på bilden om du nu ska åka i mitten av februari!
(Det är inte helt ovanligt att folk kör dit med sina "cruizer-bilar" och slår sönder underrede och/eller fastnar, även sommartid.)

Berätta gärna vad du kommer fram till när du testat lite. :)
Ja lyftkraften för dessa sugkoppar är ju allt annat än dåligt. Sen är de ju intressant att veta hur länge de sitter, det är det jag vill ta reda på.
Antar att de beror på hur tätt själva gummimaterialet i sugkoppen är i sig och hur slät ytan är, tål att testas.

Fördelen med att äga en låtsas bil som bmw är att hela reservdelskatalogen/tillbehör (ETK) och service instruktioner (TIS) finns som hemsidor på nätet.
Här är olika taklastsystem till E36 karossen: http://www.realoem.com/bmw/partgrp.do?m ... g=82&fg=51

Dock kan jag inte förstå hur de lyckas få plats med en "grip klo" då jag inte har några karmar runt sidorutorna fram och att rutan åker ner ner en liten bit när man öppnar dörren och pressas upp i listen när man stänger den. Så jag antar att gripklon måste in under prydnadslisten eller liknande.

Dock är problemet som sagt ett minne blott, Det som står i mitt garage på fyra gummiringar får stå kvar.

justxfun: Intressant ska ta och kika på, har bara spanat in xenonkungen.
Det jag funderar på ifall jag har glödtrådsvakt på helljuset, det som xeonkungen kallar Canbus.
Är de något vvme prylar fixar? så att inte datorn i bilen varnar för trasig lampor hela tiden.

Ska ner i garaget och testa att rycka ur en helljuslampa och se vad datorn i bilen säger.

Det vart väldigt tyst från Pejlaren???
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag betvivlar inte att sugkopparna skulle orka hålla fast grejerna, däremot skulle jag vara mer orolig för om dom orkar hålla kvar pga alla vibrationer och under alla temperaturväxlingar, gummit i proppen lär väl inte vara så mjukt i vintertemperatur heller ?

Jaja, det är väl mer ett teoreiskt resonemang just nu.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

gOry skrev:becker: Nice, vill du hyra ut vecka 6 :wink:
Meduza: Jo jag vet, man kanske skulle kunna göra någon slags hybridlösning, tex att den hänger med klämmor karosskarvar i överkant och stöttar med stag mot sugkoppar i underkant. Värt att testa.
tecno: Vad menar du? Tror du att sugkopparna skulle skada lacken eller tror du inte de går att utföra tester under kontrollerade former utan att repa bilen?

Tänkte börja med och se hur länge en sugkopp sitter fast utan påverkan!

Tillsvidare vill jag posta denna bild och riktar den mot tecno: Bild
Se hela tråden http://www.oxigen-graphics.com/Oxigen_G ... to_Rig.htm
Du kan rikta hur många länkar som helst (kul läsning) har ett förflutet inom filmens värld med en massa riggningar och du kan inte jämföra en riggning i sommarvärme med en dito i bitande kyla (därav kommentaren billackerare).

Men det är väl bara att du testar så lär du bli en lärdom rikare, det finns gott om billackerare som sagt.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

gOry skrev: Det vart väldigt tyst från Pejlaren???
Ja, vad ska jag säga tycker du? :?

Hela tråden är ju typiskt "snille-pille-tönterier"! Fåntrattar som ska använda prylar till något annat än vad de är avsedda för för att känna sig lite duktiga och finnurliga.... Men sätt du dina avlopsrensargrejor på din BMW....

Det som är lustigast av allt är ju att dylika experiment knappast passar sig på typen av fordon överhuvudtaget. Hade du åtminstone haft en mer arbetarbil hade jag kunnat ha överseende med diverse påhitt... Det kommer ju se hel fel ut med hemmagjorda sugkoppsextraljus på din bil. Inser du inte det själv?

Sedan har jag svårt för hela resonemanget. En bil du betraktar som sommarbil och aldrig ens kört vintertid ska du nu helt plötsligt ställa på mitt i smällkalla vintern och åka till fjällen med.. :roll:

Jag började min yrkeskarriär som bilbärgare, så jag vet vilken kategori människor som får åka bärgningsbil hem.. :wink:

Det är helt okej för mig att du har intresse för att köra på bana och allt vad du skriver. Men det är helt bakvänt att ens tänka tanken att ta en sådan bil till fjällen.

Jag åker gärna sommarbil också, mem då ska det vara Amerikansk muskelbil med en mullrande 454 eller liknande under huven. Ingen jävla pizzaracer... Skulle dock aldrig falla mig in att åka Camaro till fjällen mitt i vintern.... Inte ens med sugkoppsextraljus...

Nåväl det är ju bra att de byggt ut tunnelbanan till fjällen så du också kan ta dig dit.. :badgrin:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Ursäkta om jag tenderar att bli lite OT.
Just resonemang som är lite vid sidan kan ibland ge en hel del, men kan ibland bli irriterande också.

Det Pejlaren tog upp i sitt ovanstående inlägg fick mig att minnas när jag var ung och körkåt. En äldre kompis hade en Corvette Stingray lite extra hottad, jag hade kört den ett antal ggr på sommaren och älskade den. Kompisen kom sedan i slutet på november och frågade om jag kunde åka ca 6 mil en viss dag för att besikta bilen, han ville ha den klar till sommaren innan han ställde undan den för vinterförvaring. Härligt tyckte jag.

Dagarna innnan kom snö, dagen jag skulle iväg var halvskaplig vinterväg, lite isig dock. Jag förstod innan jag åkte att det inte skulle bli någon angenäm resa. Till saken hör också att vägen var krokig till tusen och hur många har dubbade vinterdäck till en Stingray. Jag startade 2 timmar innan besiktningen och var glad att jag kom fram helskinnad. Att ha ägg mellan gaspedalen och sulan hjälpte inte. Minsta lilla man rörde på gasen så resulterade det i hjulspinn eller också tvärtom, så kraftig motorbromsning att man fick sladd. Besiktningen gick utan problem, dock avstod besiktningsmannen provturen ute och önskade mig lycka till med hemfärden. Helst hade jag nog velat avstå.

Ursäkta OT
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Pejlaren: Jag tror du har kommit till fel forum, tycker de saker och ting här används flitigt på andra sätt än vad de är tänkt för.
Kanske din egna kreativa låga som har slocknat och måste klanka ner på andra, vad vet jag.

Visste inte att du måste se så stylish ut när du åker till fjällen, de vikta är väl extrautrustningen som kan bidra till lite extra säkerhet.
Extraljus som hålls fast med sugkoppar är och har alltid bara varit en tanke och kommer förmodligen fortsätta så, men skulle de funka så tror jag de kan "sälja" men de krävs nog som sagt aktiva sugkoppar. Vill påpeka att jag tvekade till hur länge de sitter från inlägg ett och att därför ville ha tips och tankar om ett annat alternativ och de har jag fått (magneter) men andra tips uppskattas fortf.

Det har väl heller aldrig hänt att en BMW E36 har anlänt till fjällen!? Förstår inte resonemanget varför de inte skulle gå att åka till fjällen med min bil bara för jag och även tidigare ägare valt att bruka den på sommaren! Visst de är lite synd för bilens historik men för några dagar sen så såg de ut som att det var det enda alternativet för att ta oss alla 6 personer (i två bilar) som ska med på skidsemester!

Om vi nu måste jämföra erfarenheter också vilket jag inte tror går så började jag min yrkeskarriär som "bilförare" för att ta mig till våra kunder, vilket jag pysslar med än idag i vårt lilla familjeföretag, som förövrigt äger runt 10bilar , framhjulsdrivna, bakhjulsdrivna samt fyrhjulsdrivna och även trehjuliga och men de hör väl inte hit.

tecno: Så du tror de fortf inte går att göra ett test under kontrollerade former för att se ifall dessa sugkoppar går att använda till andra ändamål än just bära tunga glasskivor, har som sagt lagt ner tanken med extraljusen och skulle för den delen aldrig falla mig in att bara smälla på något utan att testa och utvärdera.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Prova är väl inget fel att göra, det jag och andra sett som fel har du tydligen tagit åt dig och det är bra. Som sagt prova gärna men det är inte så enkelt alla gånger, har provat en mängd olika modeller upp till 12" om jag inte missminner mig. Visst sitter de som fan en stund men längre tider i olika förhållanden som temperatur, vind, vatten you name it kan ställa till det.

Lycka till och var rädd om lacken :wink:
mippen

Inlägg av mippen »

Lite osäker på om man vågat lita på sugfötter.
Tror inte riktigt att det är gjorda för att användas under längre sträckor.
Finns säkert varianter som fungerar men tror man behöver leta upp proffs prylar som säkert kostar därefter.

Hade jag suttit med samma problem så hade jag nog kikat på magnetfötter.
http://www.mobinet.se/Pages/ShowProduct ... ctId=29010

Dessa håller för rätt stora laster.
Två sådana med en stång mellan sig som man fäster sina ljus i skulle kanske fungera.

Andra lösningar med magnet:
http://forum.terrangbil.net/forum_posts ... terad-24-7
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

gOry skrev:Pejlaren: Jag tror du har kommit till fel forum, tycker de saker och ting här används flitigt på andra sätt än vad de är tänkt för.
Kanske din egna kreativa låga som har slocknat och måste klanka ner på andra, vad vet jag.
Men vad har du för problem? Jag öppnar inte käften, och då gnäller du på att jag är tyst, och när jag då ånyo öppnar käften så gnäller du på det!

Vad fan ville du då med; "Det vart väldigt tyst från Pejlaren"?

Min kreativitet är det inget fel på, jag skulle dock aldrig få för mig att montera några sugkoppstönterier på en sportbil. Ingen annan bil heller för den delen...

Du har ju fått både den ena och den andra inputen i tråden. Var inte det meningen med tråden eller? Jag tycker det är en genomkorkad idé och tydligen har jag visst medhåll :!:
Så, kan du inte ta att svaren inte alltid blir vad du önskar så ska du nog inte efterfråga synpunkter heller...
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Du får tycka vad du vill, men det enda du har kommit med än så länge är att de är töntigt, bilen är en pizzaräser osv osv, och att den är helt obrukbar för en fjällresa.
Men de är lugnt tycker dina inlägg är underhållande att läsa, men jag förstår inte varför de måste vara en negativ touch.

Nu vill jag ställa en fråga till tecno som verkar ha pysslat med festanordningar för kamerautrustning på bil.
Vad finns de för prylar och vart hittar men dessa för att fästa tex kamerastativ i karosskarvar.
Har 3-4 kompisar med proffskamerautrustning och vi alla har stort bilintresse.

mippen Såg intressant ut, frågan är ifall man vågar smälla dit en magnet på lacken även ifall man skyddar dom och hur får man bort dom kofot? :D
Men om man bortser från hur man får dit och får loss magneterna, så är de nog en bättre lösning än sugkoppar då de behåller sin "dragkraft".
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Kan det funka med elektromagneter?
Ett extra bilbatteri i kofferten som strömkälla kanske?
Med lite aktiv "signalövervakning" kan man kanske se om magneten börjar tappa fäste också?

Det vara alltså bara en tanke. Jag är ändå tveksam till säkerheten. Men diskutera kan man alltid göra.
YngLi

Inlägg av YngLi »

mippen

Inlägg av mippen »

Oavsett vad man väljer för metod att fästa prylarna så får man vara jäkligt försiktigt om lacken.
Magnet lösningar har en negativ tendens att dra åt sig metallspån mm.
Själv brukar jag plocka fram en ny, oanvänd gummibit i lagom storlek som jag lägger på biltaket.
På denna fäster man sedan magnetfoten.

Gillar ideen på on/off magnetlösningen.
Har den typ av magnet på intstrument här på jobbet.
Är väldigt enkelt att "stänga" av magneten med sådan samtidigt som dom har en rejäl dragkraft i tillslaget läge.

Oavsett om man kör med magnet eller vakum lösning så hade jag själv nog valt en passiv variant.
Lite tråkigt om man tappar strömmen till en magnet eller vakumet på en kopp i motorvägsfart.
Undrar om det finns "felvända" elektromagneter.
Hade varit användbart med en elektromagnet som släpper sin kraft vid spänningspåslag.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Någon som ens överväger att sätta fast någon typ av last på ett biltak med hjälp av sugkoppar och ge sig ut på allmänna vägar, har faan i mej inget på vägarna att göra överhuvud taget. Håll dej på inhägnade banor med sån skit. :x
Skriv svar