Hubben bygger BorisCNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
boris

Re: Hubben bygger BorisCNC

Inlägg av boris »

Här är en tråd som tar upp lite om "home:ing". Kanske kan hjälpa.

Länk: http://www.linuxcnc.org/component/optio ... g,english/
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Hmm, om jag inte läser det helt fel så kör man den som en 4-axlig maskin med 4 "joints" och sedan länkar man ihop joint 1 och 2 till Y-axeln. När man kör i World-läge hanterar den axlarna, så då kör den båda Y-motorerna som en axel, men i joint mode kan man köra axlarna var för sig. Där går det alltså att skriva ett homeingscript som homear axlarna var för sig - men samtidigt...

Eller finns det någon inbyggd homeingfunktion i EMC2?
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Läste på lite och det verkar finnas en rätt bra homefunktion i EMC2. Man sätter homeing sequence så att Y och A homear samtidigt, åt samma håll, med samma hastighet - då borde det gå rätt bra. Tror att man testar detta med portalen avskruvad så man inte kör sönder nåt i onödan...
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Jag har inte bestämt hur jag ska göra med Y-home än, det finns ju bara 5 ingångar att tillgå standardmässigt och nödstoppen tar väl en, eller kopplas den bara till G540?
Sen är jag lite sugen på en probe-ingång till Z, men å andra sidan med en probe så behövs ingen home på Z, men väl en limit.
Måste fundera vidare.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

För att kunna homa hela portalen i ett svep behöver man 2 separata home/limit switchar för den på separata kanaler. I övrigt kan man egentligen låta alla home/limit switchar gå på samma ingång bara man inte homear axlarna samtidigt. Limit och home kan vara samma switch om man vill det, så i praktiken behöver du bara 2 ingångar för alla home och limitswitchar.

Nu vet jag inte exakt vad jag ska använda de ingångar som finns på G540 till, så jag funderar ändå på att låta varje axel få en egen ingång, förutom Y då som får 2. Då kan man köra Home All och låta alla axlar homea samtidigt. Eller så låter man dem gå en efter en och sparar ett par ingångar... mmm, beslutsångest. ;-)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag kör inga limit och fyra home på min. Eller det blir väl limit på samma som home men jag kör inga separata limitswitchar än i alla fall.
Om jag känner att det behövs så kan jag koppla in limit till den andra parallellporten på Smoothstepperkortet jag ska använda med Mach3
Senast redigerad av dar303 10 januari 2011, 11:43:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Och då använder du homeswitcharna som limit när du kör, eller hur menar du?
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Jag är med på ditt resonemang att egentligen behövs bara 2 ingångskanaler för home OCH limit till en sådan här 4-motorig fräs,
Home+both limit A
Home+both limit X+Y+Z
Det finns ingen färdig mall i EMC2 stepconf för ovanstående konfiguration, men det borde gå att ordna manuellt.

EMC2 har inga problem att använda samma brytare till home&limit, det har jag idag på min lillasysterfräs.

Just nu lutar jag dock lite åt följande, förutsatt att jag sätter brytare på både Y och A.
Both limit + Home X
Both limit + Home Y
Both limit + Home A
Maximum limit + Home Z (uppåt alltså)
Probe in
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Tror att det bara är 4 ingångar på Gecko540...

Har du en färdig probe eller tänkte du bygga en?
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

pinne 10,11,12,13 är lediga, pinne 15 är nödstop så då får jag räkna igen.

Both limit + Home X
Both limit + Home Y
Both limit + Home A
Max limit + Home Z
Nödstopp
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Borde kunna köra proben som en home på Z eller liknande. Så funtar jag på att göra.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Nu fick jag paket på bussgods, så nu längtar jag bara hem för att se om detta passar... och bygga fräsen klar...
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Och vi ser fram emot bilder, bilder och mer bilder.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Nuså.
Fick som sagt delar idag, och när jag bytte ut portaldelen passade allt som ett smäck.
Har byggt hela satsen klar idag, så nu är det bara att montera motorer och fixxa all elektronik och alla inställningar kvar.. "bara".

Lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Är lite orolig över bordet dock. Mätte mot gejdrarna och det verkar doppa 0,5mm på mitten. Vi får se vad man kan åtgärda med diverse bensetuper...
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Nu har jag 2 paket att hämta på posten med axelkopplingar, stegmotorer och lite smått och gott... så ikväll har jag alltså allt jag behöver för att bygga fräsen klar... ;-)
Skriv svar