Puls generator för att reglera Khantaltråd

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Puls generator för att reglera Khantaltråd

Inlägg av hcb »

Med brasklappen att det var 30 år sedan jag kikade på den låter det rätt likt de dimensioner och den konstruktion (+/- att jag inte riktigt är med på hur du tänkt dig att värmetråden skall spännas upp över glimmerplattan) som satt i mina föräldrars torkskåp från sisådär 1970. Det kanske kan vara värt att kika på något liknande?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Problemet med att bygga upp ett övertryck är ju att tryckfallet sen tyvärr kyler luften.

Det blir kanske inte så mycket kylning på grund av tryckfallet, men det är ju alltså ännu en aspekt som behöver beaktas.

Just värma luft har väl folk pysslar med i olika former i hundratals år så jag är väldigt tveksam till att det går att uppfinna nåt revolutionerande där. Jag tycker du borde titta på befintliga lösningar först. För det är just där många brister: de tror att de har uppfunnit nåt för att efter 2-3 års hemligt utvecklande presentera en produkt som är sämre än de som redan finns på marknaden.
Uppfinnar Jocke

Inlägg av Uppfinnar Jocke »

Snälla Nerre

Jag har förstått din synpunkt den har du framfört flera gånger nu.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Har du tänkt ha tråden rak och enkel, eller lindad som spiraler med liten diameter?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Snälla Nerre...

Alltså. Nu är det ju så att ett "svar" på ett forum som detta inte nödvändigtsvis
enbart är riktat till just den som eventuellt skrev det första inlägget i tråden.
Ofta uppstår det vidare diskussioner som kan vara mer generella eller på annat
sätt är en "fork" (för att använda OSS terminologi) eller avknoppning av den
ursprungliga frågeställnigen. Det är inte så mycket man kan göra åt det och det
är väl igentligen en önskad effekt. Sen så kan man instämma med eller inte
i det som sägs i "utvikningarna", men det är en lite annan sak.

Man/ingen kan alltså inte igentligen styra innehållet i en viss tråd, den enda
åtgärd som är tillgänglig är den lilla symbolen med ett utropstecken som
finns vid varje inlägg. Då sker en utredning av administratörerna som kan
vida lämpliga åtgärdet om det anses lämpligt (knappast rellevant i just
detta fall).

Men enbart att man inte får de svar som man vill ha är nog inte orsak nog.
Det är inte heller en orsak till att "hoppa på" någon personligt.

Slutligen så tror jag att Nerre har helt rätt, generellt sett. Hurvida det
är rellevant för just den "uppfinningen" som diskuteras i just *denna*
tråd är naturligstvis svårare att säga...
Uppfinnar Jocke

Har du tänkt ha tråden rak och enkel, eller lindad som spiraler med liten diameter?
Jag har tänkt mig tråden rak.
Det är inte heller en orsak till att "hoppa på" någon personligt.
Om jag nu på något vis uppfattas ha gjort detta så ber jag om ursäkt. Jag vill bara klargöra att jag har förstått Nerres synpunkt och den behöver inte upprepas. Inte heller utvecklas av någon annan på forumet.

Jag försöker enbart styra tillbaka tråden till vad den ursprungligen startades för av mig. Låt oss kalla det en beskärning av avknoppningen, för att återgå till dom tekniska lösningarna på det jag vill åstadkomma.
Om nu ingen strikt vill hjälpa till med sin tekniska kunskap för det som jag vill göra, må det så vara. Men jag behöver inte fler rekommendationer av vad jag borde göra.

Åter tackar jag för ert engagemang och önskar er förstå att jag inte försöker vara oförskämd eller burdus. Jag vill bara ha svar på mina frågor. :)
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Har du räknat något på hur varm tråden måste vara för att uppnå de efterfrågade 90 graderna i utluften.

Jag får spontant inte riktigt det att gå ihop, men jag har inte räknat på det heller.

Sen lite off topic:
"95% Av alla upfinningar är redan uppunna"
Vilken rappakalja...
För att komma med ett sådant påstående måste man veta den totala mängden av "möjliga" uppfinningar.
Det innefattar alltså att man känner till de 5% som inte är uppfunna ännu, vilket inte går då dom inte är kända.

En gordisk knut och omöjlig logik.

Kör på bara jocke, låt dig inte bli nertryckt.
Jag har starka indikationer att 95% av alla framgångsrika uppfinnare har mött motstånd och tvivel innan dom nått framgången. :mrgreen:
Uppfinnar Jocke

ToPNoTCH tusen tack för din positiva inställning. :tumupp: Det skall mera till innan jag blir nedtryckt och jag förstår att det var med välvilja som tråden ”knoppades” av. :vissla:

Det är nog i och för sig nog inte särdeles vanligt att oförståndiga, okunniga skribenter fortsätter att insistera på vad som kan verka vara galenskap. Men så är uppfinnare också ett särdeles knepigt inslag i populationen.
Kanske kan jag fylla den stereotypiska profilen som kan beskådas i diktionära verk. Slå upp ordet uppfinnare och jag finns på bild där. Samma bild visas även under ordet ”dåre” 8)

För att inte helt falla utanför dom sociala ramarna för vad som är brukligt såsom vara en normal människa, så kan vi återgå till frågeställningarna.
Har du räknat något på hur varm tråden måste vara för att uppnå de efterfrågade 90 graderna i utluften.
Nope! Kanske du kan hjälpa mig? :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

ToPNoTCH skrev: Sen lite off topic:
"95% Av alla upfinningar är redan uppunna"
Vilken rappakalja...
För att komma med ett sådant påstående måste man veta den totala mängden av "möjliga" uppfinningar.
Om man tolkar det så ja. Men det som jag menade (och alltså har läst) är att 95% av alla "nya ideer" visar sig vara något som nån annan redan har kommit på och antingen utvecklat eller förkastat.

En annan intressant siffra från Uppfinnareföreningen är att bara 5% av alla patent leder till en produkt.

Jag tror inte man behöver räkna ut temperaturen på tråden, men för att räkna ut vilken effekt som behövs så behöver man veta luftflöde och hur mycket temperaturen behöver höjas.
Uppfinnar Jocke

Max effekt på fläkten är 5 m/s vilket jag tror skulle göra lustiga saker som övertryck på den begränsade ytan.
Jag vill börja med lågt flöde och temperatur, för att sedan successivt öka flödet och temperaturen tills temperaturen kommer upp i 60 – 90 grader ca 5 - 10 cm från värmaren. Jag kan tyvärr inte beräkna vilket flöde som blir det rätta då det är flera faktorer därefter att ta hänsyn till.

Det bästa och säkert det enklaste blir med fältförsök. Men till det behöver jag fungerande styrningar. Vi kom en bit på vägen innan tråden gled iväg. Kanske det går att återuppta den dialogen om ni nu vill hjälpa mig?
ds77

Inlägg av ds77 »

Jag tycker du ska kolla på att använda 72-055-29 för inledande försök, det blir visserligen manuell reglering men absolut snabbaste sättet att komma igång.
Nerre

Inlägg av Nerre »

5 m/s? Vilken fläkt är specad så? Alla fläktar jag sett brukar vara specade i liter per minut (men flödet påverkas ju även av mottrycket så det brukar vara villkorat).

För styrningen skulle jag börja med en färdig PID-regulator, t.ex. 76-679-00

Visserligen kostar en sån rätt mycket, men för att labba med är den mycket smidigare än att försöka bygga nåt själv. Nu har jag inte kollat funktioner och prestanda, jag bara valde en ur högen. Eventuellt behöver den kombineras med ett halvledarrelä. Enligt databladet har den där familjen modeller med spänningsutgång (lämpligt för att styra ett halvledarrelä) och verkade även stöd för att känna av strömmen genom värmaren (kolla på Heater burnout-funktionen).

Sen för serieproduktionen kanske man kan bygga nåt billigare och enklare, men då måste man ju veta parametrarna. Jag tror inte att att variant med mikrocontroller är lämplig för labbande eftersom du kommer behöva skriva egen programvara till den.
Uppfinnar Jocke

Vad hände med http://www.panasonic-electric-works.se/ ... an_030.pdf med 72-032-04 och en 75-420-30? Jag söker efter så billiga komponent lösningar som möjligt och denna var väl lämplig att bygga vidare på?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>Jag kan tyvärr inte beräkna vilket flöde som blir det rätta

För att få en uppfattning om den nödvändiga tillförda effekten är det absolut nödvändigt att veta massflödet. Luft har en ungefärlig värmekapacitet Cp≈1 J/(gK) och en densitet på i runda slängar litet drygt 1 g/l (den är förstås temperaturberoende), så det är bara att sätta igång och räkna :)
ds77

Inlägg av ds77 »

Visst fungerar de också, men vill du ha något smidigt att komma igång med snabbt så.. Du kan ju använda den som en lampdimmer när du är klar med den :)

Bygga själv brukar förlora snabbt när det gäller enstaka enheter om man värderar sin tid till något>0, speciellt inte om byggandet och lärandet inte är huvudfokus...

Vill du börja med reglering direkt så finns det som sagt färdiga enheter att köpa(nerre länkade till en ovan, med reservationen för att inte jag heller har kollat in detaljerna). Det finns billigare också, antingen begagnade eller via tex ebay. En sådan med lämplig temperatursensor och tex 37-461-61 så har du ett "komplett" system. Då kan du få reda på vad du faktiskt behöver i din slutliga produkt och så kan du titta på billigare lösningar för att uppfylla detta senare.
Skriv svar