Radiomodul för 868 MHz

Berätta om dina pågående projekt.
thepirateboy
EF Sponsor

Re: Radiomodul för 868 MHz

Inlägg av thepirateboy »

Nu finns mjukvaran att ladda ner i första inlägget.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Fantastiskt snällt att du lagt upp programvaran här. Har tyvärr ingen rar-uppackare. Skulle du kunna lägga upp en zip-fil istället?
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Visst, ändrat till zip nu...
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Försökte mig på att göra en patchantenn för 868 MHz idag. Utgick från denna antenn som egentligen är avsedd
för 2,4 GHz. Enligt författaren ska det dock går bra att använda samma ritning om man räknar om måtten för den
frekvens man använder. Räknade om alla mått och kom fram till att den skulle bli ganska stor, ca 30cm i kvadrat.

Resultatet verkar dock inte vara nåt vidare. Det är förstås ganska svårt att avgöra när man inte har någon exakt
mätutrustning men känslan är att den funkar ok som antenn men riktverkan är ganska liten. Signalstyrkan är ungefär
som en vanlig monopol men riktverkan borde vara betydligt bättre. Vid vissa tester har jag fått 5-10 dB bättre i
"framriktningen" jämfört med "backriktningen" vilket jag tycker är för lite.

Nån som har en idé vad som kan vara fel eller har andra ritningar på riktantenner för 868 MHz?

Lite bilder på bygget:

SMA-kontakt monterad på jordplåten.
patch_antenna_1.jpg
14mm trä-distanser limmas fast på "patchen". Centerledaren förlängs på SMA-kontakten.
patch_antenna_2.jpg
Patchen limmas sedan fast på jordplåten och centerledaren på SMA-kontakten skruvas fast i "patchen".
patch_antenna_3.jpg
Radiokortet ansluts direkt till antennen via SMA-adapter hane-hane.
patch_antenna_4.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

För att fungera "sådär" så tycker jag det var enormt roligt att höra att den faktiskt fungerar :D
Två plåtbitar som är ihoplimmade utan någon direkt vetenskap :D

Visst, storleken förstås, men ändå så enkelt.. Helt otroligt, och snygg blev den ju också helt klart!
Kan du göra den vattentät? Om du kan göra det så skulle det ju vara roligt att ha som test och "låg-kvalitets" antenner när du vill testa i lite "tuffare" miljöer :D Typ som, regninga och åskiga dagar ;) hehe

Men ruskigt ballt att den fungerade!! Bra jobbat :D
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

Nån som har en idé vad som kan vara fel eller har andra ritningar på riktantenner för 868 MHz?
Har sett några trådar på FPV forum där man säger att mottagningen på patchantenner blir bättre om man placerar dom nära marken. Dom påstår att det blir ett enormt jordplan för mottagning. Nackdelen är väl att Du kanske inte får idealisk mottagning "horisontellt" dvs om sändare och mottagare är på samma höjd. Detta är ju dock oftast i modellflygforum där dom kör FPV så planen är ju oftast en bit från marken. :)

Det verkar dock som om Yagi-antenn verkar vara mest populär som riktad mottagarantenn bland dom som kör long-range. På plan har dom ofta en "fyrklöver" antenn "four leaf clover antenna", men det är ju också som sagt mest praktiskt för modellflyg där planen ligger i olika vinklar när dom svänger m.m. Du kanske har andra behov där andra lösningar passar bättre.

Har försökt satt mig in i detta med antenner eftersom det påstås att det har lika stor betydelse att ha en bra antenn som att smacka in massa extra watt i sändaren. Det är en hel vetenskap dock.

Här är ju ett par länkar där det står lite (du kanske redan sett dom iofs):
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1159968
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1388264
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Jo, det är ju extra svårt när man inte har några riktiga prylar att mäta med + att man sitter inne i en lägenhet.

Hittade även en annan länk där "IBCrazy" byggt en antenn som ska funka bra.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1292451
http://www.rcgroups.com/forums/attachme ... id=3417779

Funderar även på att bygga en sådan och sedan gå ut på ett öppet fält och göra lite mer seriösa tester.
Skulle även vara roligt att prova på att bygga en yagi.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Kan man kompilera mjukvaran med gcc?
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Ja, om du har avr-gcc installerat och använder windows kan du leta upp filen compile.bat under Release.
Dubbelklicka på den så kompileras källkoden.

Jag använder AVR-studio 5 för att editera men man kan förstås välja vilken editor som helst och sedan
länka till makefilen.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Och den innehöll "make all" :)
Ja nu vet jag i alla fall var Makefile ligger och att det var lite udda sökvägar, nu klarar jag mig nog :)
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Cykeln blev stulen inatt för femtielfte gången, hade dock tur att hitta den några hundra meter bort.

Gjorde då ett specialprogram som skickar ut ett meddelande 4 gånger per minut. Om sändaren får ett
ack ändras sändningsintervallet till varannan sekund. På så sätt kan jag pejla in sändaren när jag väl
får kontakt samtidigt som batteriet räcker ett par år. Byggde om baklyset till cykeln så sändaren kunde få plats.

Bara att vänta på att cykeln blir stulen igen, sen kan pejlandet börja...
868MHz_bicycle.jpg
Lödde också dit ett par LEDs så lyset fortfarande kan fungera som baklyse till cykeln.
868MHz_bicycle2.jpg
Skriv svar